صفحه اصلی / چند رسانه ای / صدور ۱۵۰ بخشنامه متضاد و متناقض برای صادرات در سال ۹۹

سونامی دپوی کالاهای اساسی در گمرک

صدور ۱۵۰ بخشنامه متضاد و متناقض برای صادرات در سال ۹۹

رئیس کل گمرک ایران گفت: سال گذشته هر دو روز یک بخشنامه برای صادرات به گمرک ابلاغ شد و لذا ۱۵۰ بخشنامه متضاد، متناقض و کند کننده برای صادرات داشتیم و امسال نیز ۱۱ بخشنامه داشته ایم. میراشرفی بیان داشت: عامل سوم داخلی برای رسوب کالا در گمرکات بحث تعدد سازمان‌ها است و شاید ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین سازمان در تجارت کشور اعمال مقررات دارند و شاید بیش از ۲۵ سازمان مرتبط با تجارت هستند.
وی بیان داشت: عامل دیگ داخلی برای رسوب کالا اطاله صدور مجوزها است و ممکن است صدور برخی مجوزها چند ماه طول بکشد و در کشور ما گاهی ۴ مرجع واحد برای صدور برخی از مجوزها با مرجع‌های مختلف ورود می‌کند.
بر اساس برآورد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی هزینه تحریم است مثلاً اگر سال گذشته میزان تجارت کشور ۷۰ میلیارد دلار بوده حداقل ۷ میلیارد و حداکثر ۱۴ میلیارد دلار در بحث مربوط به تجارت به صورت مستقیم هزینه تحریم‌ها بوده است.
در حال حاضر، میزان کالاهای غیرکانتینری در گمرک ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در میان آنها بیش از ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی دیده می‌شود. همچنین از ابتدای سال تا ۲۵ اردیبهشت میزان صادرات و واردات ایران هر یک ۵.۶ میلیارد دلار بوده که واردات ۲۸ درصد و صادرات ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌ است.

همچنین مطالعه کنید:

مالیات بر خودرو‌های لوکس تعیین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.