صفحه اصلی / اسلایدر / هزار بوفه دار بیکار شدند
هزار بوفه دار  بیکار شدند

شبیخون کرونا به اصناف ادامه دارد

هزار بوفه دار بیکار شدند

کسب و کار نیوز- تعطیلی سینماها و مراکز تفریحی- گردشگری موجب بیکاری هزار بوفه دار شده است. به گفته رییس اتحادیه بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی تهران بسیاری دیگر از بوفه داران با ورشکستگی و بیکاری روبرو هستند و این در حالی است که حمایتی نیز از این صنف نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، وضعیت نامناسب سینما و فروش فیلم، میزان درآمد و کسب و کار واحد‌های بوفه‌داری از سالها قبل با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است. به گفته برخی از بوفه داران با کاهش شدید فروش در نحوه تسویه حساب با کارگران خلل ایجاد شده و زیان سنگینی متوجه آن‌ها شده است.

از ابتدای اسفند عملا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به تمام مراکز فرهنگی تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری تعطیل شدند که این تعطیلی تا امروز ادامه داشته است. تعداد سینماهای کشور ۵۹۶ عدد است و افراد زیادی اعم از تدارکات، بلیط فروش، آپارتچی، مدیر سالن، بوفه دار و حتی رستوران های فعال در سینماهای بزرگ به دلیل شیوع کرونا نزدیک سه ماه است بسته است و کارمندان بیکار و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

در مدت اخیر، به خاطر بیماری کرونا و لزوم در خانه ماندن، بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده‌اند. بر همین اساس صاحبان این کسب و کارها نیز خواهان ویژه دیدن شرایط و موقعیت کنونی از سوی مدیران شهری هستند. از جمله صاحبان این کسب و کارها بوفه‌داران هستند که اتفاقا اجناس زیادی را در داخل بوفه‌ها حبس کرده که چه بسا تاریخ مصرف آنها به سر آمده و ضرر و زیان آنها ابعاد بیشتری به خود گرفته است.

در همین زمینه، احمد رادان کوپایی، رییس اتحادیه بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی تهران به “کسب و کادر” گفت: اکثر فعالان و واحد‌های فعال در زمینه بوفه‌داری سینما‌ها به واسطه شرایط بد سینما‌ها و کاهش قدرت خرید، کسب‌وکار خود را تعطیل یا بسیار محدود کرده‌اند. شیوع کرونا و تعطیلی سینما و مراکز تفریحی و ورزشی هم باعث ورشکستگی بوفه‌داران شده و حداقل هزار نفر از فعالان این صنف تاکنون بیکار شده‌اند. احمد رادان کوپانی گفت: کرونا باعث ورشکستگی کامل همکاران ما در صنف بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی شده است و قریب به اتفاق آنان در سال گذشته صفر بوده است.

رئیس اتحادیه بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی تهران افزود: با تعطیلی سینماها، استخرها و بسته‌شدن بوفه پارک‌ها تقریباً درآمدی در کسب و کار ما وجود نداشته است و فقط تعداد محدودی بوفه در ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها باز بوده‌اند که باکاهش سفرها، مشتری نداشته و با کاهش چشمگیر درآمد مواجه شده‌اند. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر درآمد بوفه‌داران گذاشته است و بسیاری از این افراد برای گذران فعالیت واحد بوفه‌ای خود مجبور به هزینه‌کرد از جیب و درآمدهای گذشته هستند.

رادان گفت: حدود ۵۰۰ بوفه در تهران وجود دارد که به طور متوسط ۲ نفر در هر واحد مشغول به کار بودند اما با تعطیلی‌های کرونایی همه این افراد بیکار شده‌اند. وی افزود: همکاران ما برای تأمین معاش خود و خانواده در حال حاضر اکثراً به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند و بسیاری هم پیک موتوری شده‌اند.

رادان همچنین توضیح داد: فعالان در صنف بوفه‌داران نمی‌توانند مانند سایر اصناف تغییر شغل بدهند زیرا بوفه‌ای که در سینماست را که نمی‌توان مثلاً عینک فروشی کرد بنابراین کلاً کار تعطیل است تا محددیت های کرونایی رفع شود. همه ادارات و شرکت ها و … همه و همه جا را باز کردند . شهر مثل قبل است . مردم در تردد، همه جا باز است و فعالیت همه مراکز آغاز شده است جز مراکز فرهنگی و ورزشی ، اگر قرار بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی است باید در همه جا کنترل شود نه فقط در مراکز فرهنگی و ورزشی . امیدواریم دولت فکری به حال معیشت ما نیز بکنند. ادامه این بیکاری زندگی بسیاری را در صنف ما وارد بحران جدی می کند.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.