صفحه اصلی / اسلایدر / دلایل گرانی برنج
دلایل گرانی برنج

ذخایر برنج وارداتی تا سه ماه آینده تمام می شود

دلایل گرانی برنج

کسب و کار نیوز- ذخایر برنج وارداتی کشور تنها تا 3 ماه آینده جوابگوی نیاز بازار است. این در حالی است که قیمت برنج داخلی به دلیل مشکلات فراوانی که پیش روی تولید آن قرار دارد تا کیلویی 36 هزار تومان نیز به فروش می رسد. از سوی دیگر آمار تغییرات قیمتی برخی از کالاهای اساسی تا پایان سال ۹۹ نشان می دهد برنج با رشد ۱۱۳ درصدی در صدر افزایش قیمت کالاهای اساسی قرار گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان این که «ذخایر برنج وارداتی تنها پاسخگوی سه ماه آینده نیاز کشور است»، خواستار کاهش فصل ممنوعیت واردات برنج شد. مسیح کشاورز گفت که ذخایر کنونی برنج خارجی کشور تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تُن است که طی دو تا سه ماه آینده تمام می‌شود.آقای کشاورز هم‌چنین از کاهش تولید داخلی برنج به دلیل خشکسالی در سال جاری خبر داد و گفت که با توجه محدودیت در واردات، در ماه‌های آینده با کمبود شدید برنج مواجه خواهیم شد.

از پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ برخی مسئولان با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در امسال درباره خشکسالی پیش رو هشدار داده بودند. با این که بسیاری از مسوولان از جمله رئیس جمهور، کاهش بارندگی را دلیل اصلی خشکسالی در کشور عنوان می‌کنند، اما رئیس کمیته ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران اواسط اردیبهشت دلیل بحران آب در ایران را نه به دلیل کم‌آبی بلکه به دلیل «سوءمدیریت منابع آب» عنوان کرد.

مصطفی فدایی‌فرد، روش‌های غیراصولی برداشت را از مهم‌ترین عوامل خشکسالی کاهش منابع آبی کشور عنوان کرده بود.خبر کاهش ذخایر برنج در کشور در حالی منتشر می‌شود که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، اوایل آبان ۹۹ اعلام کرده بود که ۲۰۰ هزار تن برنج دپوشده در بنادر و گمرکات کشور به دلیل عدم تخصیص ارز «در حال فاسد شدن» است.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در ۱۱ ماه نخست سال گذشته، تورم برنج به عنوان دومین کالای استراتژیک در سبد مصرفی خانوارهای ایران به رقم ۴۵.۵ درصد رسید. در همین حال به گفته مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، با توجه به حذف ارز ترجیحی از واردات برنج، قیمت داخلی و خارجی این کالا تقریبا هم‌سطح شده است. اما به نظر می‌رسد با توجه به کاهش واردات و احتمال افزایش قیمت برنج خارجی در ماه‌های آینده این کالای اساسی خوراکی از سبد خرید بسیاری از شهروندان حذف خواهد شد.

کشاورز با اشاره به این که اگر با بهانه حمایت از تولید داخل، اجازه تامین به‌موقع ذخایر برنج داده نشود، درباره عدم دسترسی اقشار ضعیف به این کالای اساسی از در ماه‌های پیش رو هشدار داد. او کاهش فصل ممنوعیت واردات از دو ماه به یک ماه را راه حل مدیریت بازارعنوان کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اواسط اردیبهشت امسال از افت چشمگیر واردات برنج خبر داده و گفته بود که تنها ۱۵ میلیون نفر در ایران که «دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد»، شرایط و امکانات خرید برنج را دارند. آقای کشاورز هم‌چنین گفته بود که با گرانی برنج خانوارها به مصرف نان روی می‌آورند و اگر نان هم گران شود، خطر سوءتغذیه برای بخش زیادی از جامعه وجود دارد.در روزهای گذشته هم‌زمان با پایان ماه رمضان در ایران اخبار زمزمه‌هایی از افزایش قیمت نان در کشور هم شنیده می‌شود.

در همین زمینه جعفر حسینی، مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی به “کسب و کار” گفت: افزایش قیمت برنج ارتباطی با کشاورزان ندارد. به عبارتی شالیکاران و برنج کاران در افزایش قمیت برنج نقشی نداشته و ندارند. با تمام مشکلات ایجاد شده بر سر راه تولیدکنندگان، تولید برنج ادامه دارد.

حسینی ادامه داد: تا زمانی که قیمت برنج در دست کشاورزان بود این نابسامانی در بازار وجود نداشت و قیمت ها ثابت و باتعادل بود. عمده برنج در دست دلالان و بنکداران است، به ‌همین دلیل قیمت محصول دچار التهاب شده است‎.

به گفته مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، گرانی برنج ارتباطی به کشاورزان ندارد. در زمانی که قیمت برنج دست ‌کشاورزان بود، نوسانی نداشت، درحال حاضر عمده برنج در دست دلالان و بنکداران است، به ‌همین دلیل قیمت محصول دچار التهاب شده است‎. از سوی دیگر با توجه به آنکه قیمت محصولات کشاورزی تابع عرضه و تقاضاست، از این رو تصمیمات در زمینه واردات و صادرات باید در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان‌متولی تولید صورت گیرد و به رغم‌ آنکه این وزارتخانه باید بر این موضوع اصرار داشته باشد، اما متاسفانه به درستی عمل نکرده که همین امر مشکلاتی در تنظیم بازار ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با حذف ارز دولتی و تغییر گروه ‌کالایی، قیمت برنج خارجی جهش چشمگیری در بازار داشت که تأثیر بنکداران و دلالان بر بازار برنج ‌ایرانی نشأت گرفته از این قضیه بود‎.

جعفر حسینی عنوان کرد: کشاورزان در چند سال اخیر به امید بهبود شرایط نسبت به سال قبل اقدام به کشت می‌کردند ولی متأسفانه سال به سال وضعیت بدتر شده در حدی که با توجه به افزایش ۵ برابری قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه و افزایش حدود ۳ تا ۵ برابری سموم به عنوان مؤلفه‌های مهم تولید، کشاورزان دیگر قادر به ادامه کار و کشت گندم، کلزا، چغندر و دیگر محصولات استراتژیک کشاورزی نیستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.