صفحه اصلی / اسلایدر / بیکاری ۶۰ درصدی رانندگان
بیکاری ۶۰ درصدی رانندگان

ادامه خسارت‌های مالی اصناف به دلیل مهار نشدن کرونا

بیکاری ۶۰ درصدی رانندگان

کسب و کار نیوز- بحران کرونا و ممنوعیت های پی در پی مسافرت ها موجب بیکاری 6 هزار راننده ناوگان برون شهری کشور شده است. به گفته فعالان این صنف کرونا بر روی همه مشاغل تاثیر گذاشت و متاسفانه امنیت شغلی این گروه را به خطر انداخته است. این رانندگان نوبتی به کار مشغول می شوند که این امر درآمد شان را بسیار کاهش داده است. حمل و نقل مسافر و کالا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر دولتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اما متاسفانه این امر محقق نشده و هنوز هیچ سهمیه یا کمکی برای رانندگانی که از کرونا آسیب دیده اند، در نظر نگرفته شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اتفاقات در حالی به وقوع پیوسته که ۶۰ درصد از رانندگان در کشور کمک راننده و اکثر آن‌ها فاقد مسکن و مستاجر هستند. مجیدی نماینده کانون رانندگان با بیان اینکه ۱۱۳ هزار راننده در بخش مسافری داریم که ۶۰ درصد آن‌ها راننده کمکی هستند، می گوید: این رانندگان هیچ وسیله نقلیه ندارند و تنها به عنوان کمک راننده در بخش حمل و نقل مسافری فعالیت می‌کنند.

در همین زمینه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر ضرورت تسریع در پرداخت وام کرونایی به رانندگان برون شهری، گفت: بانک‌ها نباید در مسیر پرداخت وام سنگ‌اندازی کنند. حسین گودرزی با بیان اینکه دولت و بانک‌ها  باید همکاری لازم را برای تسریع در پرداخت وام کرونایی رانندگان برون شهری داشته باشند، گفت: باید توجه ویژه‌ای به  پرداخت وام رانندگان شده و در پرداخت آن تسریع شود زیرا حمایت از رانندگان کارکرد دو طرفه دارد و با ارائه مبلغ اندک ۶ میلیون تومانی بیش از خدمات‌دهی به رانندگان از آنها خدمات می‌گیریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: نباید کمک به رانندگان را یک جانبه بدانیم زیرا سوددهی دو جانبه است و با اعطای تسهیلات اندک آنها را در مسیر تولید و خدمات‌رسانی به کشور تشویق می‌کنیم و حمل و نقل کشور را سرپا نگه می‌داریم.وی ادامه داد: ۶ میلیون تومان حتی قیمت یک جفت لاستیک ماشین سنگین نمی‌شود اما بضاعت دولت ناچیز است و توان اعطای تسهیلات بالا را ندارد. نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: حمایت از رانندگان بهبود وضعیت خدمات‌رسانی به مردم را در پی دارد و نیاز است دولت و بانک مرکزی به ارائه سریع‌تر تسهیلات به رانندگان در دوران کرونا توجه ویژه داشته باشند و در مسیر آنها سنگ‌اندازی نکنند.

علی انصافی، رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران در رابطه با وضعیت صنف متبوع خود در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه بحران کرونا مشکلات بسیاری را برای رانندگان برون شهری ایجاد کرده است. متاسفانه بیش از نیمی از رانندگان در این بخش بیکار شده اند و هیچگونه درآمدی ندارند. محدودیت های پی در پی به دلیل شیوع بیماری کرونا دست رانندگان را از درآمدزایی کوتاه کرده است. صنف مسافربری از جمله صنوف آسیب‌دیده در شرایط کرونا بوده بطوری که با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و تور‌های مسافرتی، فعالیت بسیاری از رانندگان و دارندگان وسایل نقلیه مسافربری که عضو این اتحادیه بوده‌‎‌اند تعطیل شد.

به گفته رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران فقط ۴۰ درصد از رانندگان همچنان فعال هستند و ۶۰ درصد بیکار شده و از ۱۲۰ شرکت زیر مجموعه اتحادیه هم، شب عید یکی از شرکت‌ها مجبور به تعطیلی و انحلال شد. شرایط کار و معیشت رانندگان بسیار سخت است و حتی رانندگان سرویس‌های بیمارستان‌ها هم در اولویت نخست دریافت واکسن کرونا قرار نگرفته‌اند و همه رانندگان در اولویت سوم هستند.

انصافی ادامه داد: مشکلاتی که کرونا برای رانندگان برون شهری ایجاد کرده بیکاری گسترده را در این صنف رقم زده و از مجموع ۱۰ هزار راننده ناوگان مسافربری، ۶۰ درصد به طورکامل بیکار شده‌اند. صنف مسافربری از جمله صنوف آسیب دیده در شرایط کرونا بوده است، به طوری که با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و تورهای مسافرتی، فعالیت بسیاری از رانندگان و دارندگان وسایل نقلیه مسافربری که عضو این اتحادیه بوده اند، تعطیل شد. ئشرایط کار و معیشت رانندگان بسیار سخت است، حتی ر نندگان سرویس‌های بیمارستان‌ها هم در اولویت نخست دریافت واکسن کرونا قرار نگرفته‌اند و همه رانندگان در اولویت سوم هستند. بهتر بود که در کنار تسهیلات حمایتی یا حتی به جای آن، بخشودگی مالیاتی و پرداخت بیمه رانندگان و تسهیل در تهیه لاستیک و لوازم جانبی مورد توجه قرار می‌گرفت.

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.