صفحه اصلی / اسلایدر / صادارت ۶۳ تن ماسک به ارزش ۱. ۱ میلیون دلار
صادارت ۶۳ تن ماسک به ارزش ۱. ۱ میلیون دلار

با وجود ممنوعیت صادرات؛

صادارت ۶۳ تن ماسک به ارزش ۱. ۱ میلیون دلار

کسب و کار نیوز- با وجود ممنوعیت صادرات، به گفته فعالان بازار طی سال ۱۳۹٩ در مجموع حدود ۶۳ تن ماسک صورت به ارزش تقریبی ۱. ۱ میلیون دلار به ۱۲ کشور، توسط ایران صادر شده و در مقابل حدود ۴۸۵ تن از این کالا به ارزش تقریبی ٣۴.٨ میلیون دلار از ۱۴ کشور، وارد ایران شده است. همچنین تراز بازرگانی ایران در صادرات ماسک صورت در سال ۱۳۹۹ دارای کسری ٣٣.٧ میلیون دلاری است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با آغاز بحران کرونا و نیاز مردم به اقلام اساسی جلوگیری کننده از این بیماری بازار ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی رونق گرفت. بازار نوظهوری که توانست با درآمدهای میلیاردی جای بازارهای پردرآمدی همچون پوشاک، تجهیزات پزشکی، دارو و… را بگیرد. فعالان این صنعت در سراسر جهان با استقبال از این بازار تازه فرصت هایی جدید را پیش روی خود برا درآمدزایی دیدند و بسیاری از این افراد با تولید ماسک صورت درمدل های مختلف تجارت این کالا را آغاز کرده اند.

در ایران نیز صنعت تولید ماسک به عنوان صنعتی نوظهور تا به امروز میلیون ها تن ماسک صورت تولید کرده که علاوه بر بازار داخلی مشتریان خارجی بسیاری نیز دارد. بر اساس آمار منتشر شده سال گذشته ۶۳ تن ماسک صورت به ارزش تقریبی ۱. ۱ میلیون دلار به ۱۲ کشور صادر شده است.

در این رابطه بهرام شهریاری نایب ‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، گفت: در حال حاضر قیمت ماسک سه‌لایه در کشور ۱۵۰۰ تومان است در حالی که در کشورهای دیگر با قیمت ۳۰ تا ۴۰ سنت یعنی حدود ۶ هزار تومان عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه کانال‌هایی که پوشاک را به کشور قاچاق می‌کردند حالا در زمینه قاچاق ماسک به کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان و حتی ترکیه فعال شده‌اند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در میان مقاصد صادرات، بیشترین صادرات به دو کشور کویت و عراق با مجموع سهم از ارزش ۸۲ درصد و بیشترین واردات هم از کشور چین با سهم ۷۹ درصدی از ارزش واردات، صورت گرفته است، برخی کشورها مانند ارمنستان، ایتالیا و افغانستان هم جزو مبادی واردات و هم در فهرست مقاصد صادراتی ایران برای کالای ماسک صورت قرار دارند.

ماسک صورت دارای پتانسیل ارزآوری بالایی است. میانگین قیمت صادرات ماسک صورت در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸ دلار در هر کیلوگرم بوده که تقریبا ۵۹ برابر میانگین قیمت صادرات بدون نفت خام ایران است. اگرچه بدلیل اعمال ممنوعیت صادرات، امکان آشکار شدن پتانسیل مزبور محقق نشد.

در همین زمینه مجید نامی، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در حال حاضر در حوزه های مختلف از طریق بازارچه ها، مناطق آزاد و مرزهای مختلفی که با کشورهای دیگر داریم کار صادرات به صورت غیررسمی و ثبت نشده انجام می شود. تجار از عراق و افغانستان و ترکیه برای خرید به ایران می آیند و به صورت ریالی خرید می کنند که بیشترین خرید هم در بخش نساجی انجام می شود. بنابراین قاچاق ماسک هم می تواند یکی از همین گزینه ها باشد که با وجود ممنوعیت صادرات، صادرات غیررسمی به دیگر کشورها انجام می شود.

نامی افزود: به عنوان مثال قاچاق گوسفند یکی دیگر از انواع صادرات غیررسمی است که از طریق مناطق ذکر شده انجام می شود. کاهش ارزش پول ایران در برابر ارزهای دیگر موجب شده از ماسک تا گوسفند به صورت غیررسمی صادر شود.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد. یکی از بزرگترین مشکلات نساجی و دیگر صنایعی که واقعا خصوصی بوده و صد در صد مستقل هستند این است که تبادلات تجاری بین المللی دچار چالش شده است. با وجود تحریم ها از ۲۰ فروردین ۹۹ این صنعت درگیر برقراری تبادلات است که در این میان حتی چین هم مبادلات بانکی خود را متوقف کرده است. این مساله بسیار مشکل آفرین شده و مواد اولیه گرانتر و دیرتر به دست ما می رسد. همچنین دسترسی به منابع برای خرید ماشین آلات محدودترشده است. افزایش نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی و افزایش هزینه ها دست به دست هم داده است که چالش های بسیاری برای صنعت نساجی ایجاد شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.