چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تعمیق رکود مسکن با ریزش دلار
تعمیق رکود مسکن با ریزش دلار

ریزش دلار موجب کاهش قیمت ها در بازار مسکن خواهد شد؟

تعمیق رکود مسکن با ریزش دلار

کسب و کار نیوز- یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که به دلیل وجود چسبندگی قیمتی در بازار مسکن کاهش نرخ ارز نمی تواند تاثیر فوری و آنی در کاهش قیمت ها در این بخش داشته باشد. مهدی سلطان محمدی بر این باور است که اگر دولت بخوهد از فرصت ایجاد شده در زمینه کاهش نرخ ارز برای برای مرهم گذاشتن فوری بر نیازهایی که در حوزه ارزی دارد استفاده کند نه تنها اتفاقی در بازار مسکن نخواهد افتاد بلکه دیگر بازارها نیز روند ریزشی خود را متوقف خواهند کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کاهش قیمت ارز بر تمام بازارهای دارایی تاثیراتی مثبت هر چند کوتاه مدت گذاشته است. بازار مسکن نیز یکی از بازارهای دارایی است که با کاهش ارزش پول ملی شاهد افزایش سرمایه گذاری بوده است. در حال حاضر اما با ریزش دلار و خوشبینی به آینده مذاکرت و احیای برجام بازار مسکن یکی از بازارهایی است که ممکن است شاهد خروج سرمایه باشد.

امروز در بازار مسکن فعالیت فروشندگان بیشتر شده و فایل های فروش بیشتری ارایه می شود. اما آیا این بدان معناست که مسکن ارزش خود را از نظر سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول از دست داده است. فعالان بازار مسکن این اتفاق را زودگذر می دانند چراکه رشد قیمت مسکن تنها به قیمت ارز وابسته نیست و متغییرهای اقتصادی بیشتری بر روی آن اثر دارد. در حال حاضر قیمت مسکن در به مقیاس بالا عادت کرده و در همین محدوده قیمتی پایدار خواهد ماند.

گزارشهای میدانی و بررسی سایتهای فروش ملک نشان می‌دهد که تمایل برای فروش مسکن در شهر تهران به طور چشمگیری نسبت به اواخر سال گذشته افزایش یافته است. هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد آگهی‌های فروش در سامانه‌های ملکی با رشد قابل توجهی مواجه شده که البته پس از تعطیلی دفاتر املاک به دلیل موج چهارم کرونا در روز ۲۱ فروردین آگهی‌ها نیز کاهش یافت. اما انتظار می رود از روز ۱۸ اردیبهشت که دفاتر بازگشایی می‌شود حجم عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز رشد کند. اما کارشناسان معتقدند افت قیمت ارز، مذاکرات ثمربخش وین، افت انتظارات تورمی و کاهش توان متقاضیان به عنوان چهار وزنه سنگین اجازه رشد قیمت ها را از بازار مسکن گرفته است.

چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن

تاثیر ریزش قیمت ارز بر بازار مسکن منوط بر این است که ببینیم ریزش دلار تا چه مدتی و تا چه محدوده ای ادامه خواهد داشت. واضح است که ریزش دلار به صورت مقطعی است و نمی توان انتظار داشت تاثیر آنی بر بازار مسکن و کاهش قیمت ها در این بخش داشته باشد. بنابراین اگر سیاست های کنترل تورم توسط دولت در پیش گرفته نشود و از فرصت پیش آمده استفاده نکنیم هیچ اتفاقی در حوزه مسکن مبنی بر کاهش قیمت ها و ثبات در این بازار نخواهد افتاد. اگر دولت بخواهد از فرصت ایجاد شده در زمینه کاهش نرخ ارز برای برای مرهم گذاشتن فوری بر نیازهایی که در حوزه ارزی دارد استفاده کند نه تنها اتفاقی در بازار مسکن نخواهد افتاد بلکه دیگر بازارها نیز روند ریزشی خود را متوقف خواهند کرد.

به هر حال مهم این است که در بلندمدت هم نرخ ارز، تورم عمومی و بازار مسکن تحت تاثیر سیاست های پولی و مالی اتخاذ شده کنترل شوند. اگر رشد نقدینگی و کسری بودجه حل نشود و تورم ادامه داشته باشد امیدی به اصلاح بازارها از جمله بازار مسکن وجود نخواهد داشت. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نرخ ارز به اخبار و رویدادهای پیرامون خود واکنش فوری نشان می دهد اما قیمت مسکن به دلیل چسبندگی ای که دارد واکنش کندتری به این رویدادها نشان می دهد. این بدان معناست که اگر در  کوتاه مدت ثباتی در قیمت ارز داشته باشیم نمی توان انتظار داشت همان موقع در بازار مسکن هم همین اتفاق بیفتد.

البته کاهش نرخ ارز و اخبار و رویدادهای پیرامون مانند مذاکرات وین، احتمال احیای برجام و… انتظارات تورمی را تا حدودی کاهش خواهد داد و فضا برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فراهم می شود که این اتفاقات می تواند جذابیت برای خرید مسکن را کمی کاهش دهد و قیمت ها را متعادل تر کند. اما به طور کلی در بازار مسکن نوسانات نسبتا محدود قیمتی را در سال جاری خواهیم داشت. همچنین باید منتظر باشیم تا نتیجه مذاکرات و احتمال احیای برجام مشخص شود ضمن اینکه سیاست دولت بعدی برای کنترل تورم و ثبات نرخ ارز هم در بازار مسکن نقش آفرین خواهد بود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.