صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو در انتظار برجام
بازار خودرو در انتظار برجام

چرا بازار بر خلاف جهت تصمیمات شورای رقابت حرکت می کند؟

بازار خودرو در انتظار برجام

کسب و کار نیوز- در حالی در هفته گذشته شورای رقابت دستوری مبنی بر افزایش چندباره قیمت خودرو داده اما مشاهدات از بازار نشان می دهد این بازار تمایلی برای همسو شدن با اجرای این دستورات را ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان بازار خودرو هرچند کاهش قیمت خودرو را ناشی از هیجانات بالا می دانند اما توصیه می کنند خریداران فعلا برای خرید خودرو اقدام نکنند. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو معتقد است که توافق احتمالی برجام می تواند در شکست قیمت خودروها تاثیرگذار باشد. به گفته سعید موتمنی با ادامه روند امیدوارانه مذاکرات وین بازار خودرو در فاز انتظار و رکود قرار دارد برای همین هم تصمیمات شورای رقابت تاثیر چندانی حداقل در شرایط فعلی در بازار خودرو نداشته است.

به دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورای رقابت، تصورها براین بود که طبق روال دفعات پیش، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز افزایش یابد؛ چراکه سواستفاده‌گران بسیاری، منتظر چنین فرصت‌هایی هستند تا قیمت خودرو را دست‌خوش نوسان‌های افزایشی کنند؛ اما این بار گویا هنوز خبردار افزایش قیمت رسمی نشده‌اند و قیمت‌ها نسبت به دو هفته پیش نه‌تنها افزایش نداشته که بلکه در برخی محصولات کاهشی هم شده؛ البته دو احتمال برای این کاهش وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت. امکان دارد که این موضوع به سبب تعطیلی سه هفته‌ اخیر بازارهای رسمی معادلات به جهت محدودیت‌های کرونایی، عدم اعلام قیمت‌های جدید رسمی محصولات ایران‌خودرو و سایپا، فراگیری بیشتر ویروس کرونا و ظهور کروناهای هندی، آفریقایی و هیبرید هندی- کالیفرنیایی باشد که تمایل به خرید و فروش خودرو حتی به شکل مجازی و از طریق آگهی‌های فروش اینترنتی و البته شاید هم ماه مبارک رمضان باشد و مردم خرید و فروش را به بعد از این ایام موکول کرده‌اند.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: کاهش نرخ ارز موجب بازگشت آرامش به سایر بازارهای سرمایه‌ای مانند خودرو، طلا و سکه و سرمایه شده و به‌نظر می‌رسد با نتایج مثبت مذاکرات سیاسی و کاهش نرخ ارز، ریزش تدریجی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد یافت.

موتمنی همچنین با اشاره به حاکم شدن رکود بر بازار خودرو افزود: علت رکود در بازار در درجه اول عدم حضور خریدار برای خرید خودرو است و در درجه دوم تاثیر نوسانات بازار ارز و کمتر شدن قیمت دلار در این بازار است. همچنین طی هفته‌های آتی به خصوص اگر نتایج مذاکرات وین تا حدی مشخص شود، خرید و فروش خودرو از رکود فعلی خارج خواهد شد. در حال حاضر فروشندگان و خریداران خودرو به نوعی معطل احیا شدن یا نشدن برجام هستند تا با تعیین تکلیف آن، نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. به گفته این فعال صنفی هرچند دلار در روزهای گذشته به کانال ۲۰ هزار تومان نیز رسید اما با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و هنوز تکلیف تحریم‌ها مشخص نشده، فعالان بازار در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هستند و فعلا نوعی رکود انتظاری در بازار حاکم است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو عنوان گرد: درصورت تداوم سیر نزولی نرخ ارز حتی طی چند‌ماه آینده نیز افزایش قیمتی در بازار نخواهیم داشت و احتمال ها بیشتر به سمت کاهش قیمت خودرو خواهد رفت. باید توجه کنیم که کاهش و واقعی‌شدن قیمت خودرو علاوه بر آرامش بازار و ثبات نرخ ارز به میزان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی نیز بستگی دارد و تجربه نشان داده که هر زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش یابد، اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو نیز کاهش می‌یابد.

قیمت انواع خودرو در بازار

در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۱۸ میلیون تومان هم پیش رفته بود اکنون با حدود قیمتی ۱۹۸ تا ۲۱۰ میلیون تومان یا تیپ ۵ آن که تا ۲۵۵ و ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفت اکنون در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان ثبت قیمت شده‌اند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از محدوده ۳۸۵ میلیون تومان به ۳۷۹ میلیون تومان رسیده است.

پژو پارس از حدود ۲۱۸ میلیون تومان پایین آمده و به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. پژو ۴۰۵ GLX  همچنان در همان رنج ۱۸۷ تا ۱۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سمند LX نیز از ۱۹۱ میلیون تومان به حدود ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است.

رانا از ۲۰۶ میلیون تومان ارزان‌تر شده و مابین ۱۹۹ تا ۲۰۲ میلیون تومان، بسته به دلخواه دارنده خودرو (آگهی‌کننده) قیمت‌گذاری شده است. دنا حدود دو تا چهار میلیون تومان و دنا پلاس هم حدود هفت الی هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر دنا در محدوده ۲۶۶ تا ۲۶۸ میلیون تومان و دنا پلاس در محدوده ۳۴۲ میلیون تومان است. .

در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز نوسان‌های کاهشی قیمت نسبت به دو هفته گذشته دیده می‌شود. بطور مثال سایپا ۱۱۱ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ از ۱۱۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۰ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم از محدوده ۱۲۴ میلیون تومان به زیر ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

ساینا از ۱۴۸ میلیون تومان به ۱۴۰ تا ۱۴۳ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۳۲ تومان به ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان و تیبا۲ پلاس از ۱۵۵۰ به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان رسیده‌اند. کوییک دنده‌ای و کوییک R طی دو هفته اخیر نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. در حال حاضر کوییک دنده‌ای حدود ۱۴۵ میلیون تومان و کوییک R در محدوده ۱۵۲ میلیون تومان قرار دارند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.