صفحه اصلی / اسلایدر / منتظر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان باشید
منتظر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان باشید

افزایش صد درصدی قیمت نان به بعد از ماه رمضان موکول شد؟

منتظر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان باشید

کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه نانوايان سنتي تهران از افزایش 100 درصدی قیمت نان طی هفته های آینده خبر داده است. بیژن نوروزمقدم در حالی این خبر را اعلام کرده است که مدت هاست نانوایی ها به نرخ های فعلی نان اعتراض دارند. به گفته این فعال صنفی افزایش قیمت نان قطعی شده اما اعلام رسمی آن بر عهده دولت خواهد بود. نوروزمقدم می گوید افزایش قیمت نان را به ما اعلام کرده اند اما عنوان کرده اند فعلا حرفی نزنید. البته مشاهدات میدانی از نانوایی های سطح شهرها بخصوص تهران نشان می دهد اکثر نانوایی ها نرخ نان را به صورت غیررسمی افزایش داده اند .

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مشکلات نانوایی ها در مدت زمان بحران کرونا تا به امروز افزایش یافته اما باید به این نکته توجه کرد که افزایش قیمت نان که قوت غالب نود درصد مردم است راهکار حل مشکلات نیست. اینکه دولت تا به امروز حمایتی از اصناف و صنف نانوایان نکرده است مشکل اصلی این روزهای اصناف است. هزینه‌ها از جمله نرخ دستمزد کارگر و هزینه آب و برق افزایش داشته درست است که نانوایی ها نمی‌توانند نان را با نرخ دو سال گذشته به مردم بفروشند اما افزایش قیمت نان در شرایط سخت امروز حلال مشکلات نخواهد بود.

در حال حاضر قیمت نان سنگک ساده در نرخ‌نامه ۱۸۰۰ تومان و دو رو کنجد هم سه هزار تومان است اما به دلیل افزایش هزینه‌ها قیمت این نان از سه هزار تومان شروع و تا قیمت شش هزار تومان هم فروخته می‌شود.

به گفته برخی از نانوایان افزایش دستمزد کارگران توسط دولت موجب شده نانوایی‌ها کهرگر با قیمت مناسب پیدا نکنند. با توجه به درآمد موجود، نانوایی ها نمی توانند بیشتر از ۱۲۰ هزار تومان به شاطر‌ها بدهند در حالی که کارگران توقع حقوق ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان دارند. وقتی دولت دستمزد کارگران را افزایش می‌دهد، باید درآمد نانوایی‌ها هم بالا ببرد تا نانوایی‌ها بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نان سنگکی در همین رابطه به “کسب و کار” گفت: هزینه های نانوایان در یک سال اخیر افزایش بسیاری داشته است. هزینه آب و برق و گاز از یک سو، دستمزد کارگران و بیمه و مالیات از سوی دیگر موجب شده تا نانوایان با ضرر و زیان زیادی روبرو باشند. درست است که نانوایان در ایام کرونا تعطیل نیستند اما هزینه های ناشی از تورم فشار زیادی به این صنف وارد کرده است. همچنین استفاده نانوایان از آردهای سهمیه ای که مبدا دریافت آن کاملا معلوم نیست شرایط بدی را برای بر دیگر نانوایان که سال های زیادی در این حوزه فعالیت و تجربه خیلی خوبی در پخت نان و جلب رضایت مردم دارند فراهم آورده است. متاسفانه این قیمت های برآورد شده و بر محصولات تولیدی در محصولات نانی بسیار گرانتر است از نانوایی های سطح بازار و هیچ نظارتی بر نرخ های این محصولات دیده نمیشود.

پابرجا افزود: مکاتابات بسیاری در رابطه با تغییر قیمت نان با دولت داشته ایم اما پاسخ روشنی به ما نداده اند. مخالفت افزایش غیرقانونی قیمت نان تا روز اعلام رسمی آن هستیم و نانوایی ها نباید این اقدام را انجام دهند. مهم ترین مشکل امروز نانواها عدم دریافت به موقع آرد است. در توزیع آرد مشکلات فراوانی وجود دارد که عملکرد نانوایی ها را تحت تاثیر قرار داده است. به هر ترتیب آرد به موقع به دست نانوایان نمی‌رسد. بیش از ۵۰۰ هزار واحد صنفی در سطح شهر در حال فعالیت است که اکثر این واحدها باید ماهانه اجاره پرداخت کنند. نرخ اجاره بها نانوایی ها طی یکسال گذشته رشد پیدا کرده است. همچنین حقوق کارگران با توجه به افزایش هزینه ها هم بیشتر شده از طرفی واحدها با مشکل کمبود نیرو مواجه هستند لذا این موضوع برای واحدها چالش برانگیز شده است.

رئیس اتحادیه نان سنگکی در ادامه اضافه کرد: همه چیز گران شده بجز نان و قیمت نان باید حداقل ۷۵ درصد گران شود تا بتوانیم ادامه دهیم. خط فقر در کشور به ۱۰ میلیون تومان رسیده و با قیمت قبلی نان در بازار، حقوق کارگران تغییری نکرده است. تامین اجتماعی سه بار دستمزد‌های خود را افزایش داده، ولی حقوق کارگران ما تغییری نکرده است. با توجه به تورم سالانه، قدرت خرید نانواها به‌شدت پایین آمده است. نان ارزان در دست مردم، نباید از جیب نانوا باشد و با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم، نانوایی در حال حاضر به‌صرفه نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.