صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / استارتاپی که در بحران کرونا به تجارت ۳۰ میلیون دلاری تبدیل شد
استارتاپی که در بحران کرونا به تجارت ۳۰ میلیون دلاری تبدیل شد

استارتاپی که در بحران کرونا به تجارت ۳۰ میلیون دلاری تبدیل شد

کسب و کار نیوز- فلاورد (Floward) در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و بین ژانویه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ زمانی که بقیه جهان با بحران اقتصادی کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، به یک تجارت ۳۰ میلیون دلاری تبدیل شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، انتخاب انگلستان به عنوان اولین کشور خارج از خلیج فارس برای گسترش تجارت آنلاین تحویل گل (Floward)، اقدامی موفق برای عبد العزیز اللوغانی، کارآفرین کویتی محسوب می‌شود. وی که تحصیلات یک سال دبیرستان خود را در لندن گذراند و در رشته  MBA فارغ‌التحصیل شد، نوامبر سال گذشته پس از ردیابی توانایی‌های بازار برای تجارت گل، فعالیت خود را به انگلستان گسترش داد.

اللوغانی اظهار کرد: «ما دوران بسیار هیجان‌انگیزی را پشت سر می‌گذاریم و به جای دیدن مسیر سنتی کشورهای غربی برای تصرف بازار آسیا و به‌خصوص خاورمیانه، فکر می‌کنیم که می‌توانیم محصولات خود را به راحتی به مشتریان انگلیسی عرضه کنیم.»در حالی که این شرکت فعالیت خود را در کویت آغاز کرده، به سرعت در سراسر شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی، امارات، بحرین و قطر گسترش یافته است. این شرکت سال گذشته دفتر خود را در انگلستان باز کرد. فلاورد هم اکنون در ۱۸ شهر از ۶ کشور جهان فعالیت می‌کند و ۴۰۰ کارمند دارد که ۲۱ کارمند در انگلستان مشغول کارند.

اللوغانی در ادامه افزود: «خلیج فارس بازار ۱.۵ میلیارد دلاری برای شاخه گل‌های تازه است در حالی که در لندن به تنهایی این رقم معادل تقریبا ۲ میلیارد دلار است، بنابراین لندن به تنهایی از نظر بازار گل نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس پررونق‌تر است.»

وی ادامه داد که قصد دارد در سال ۲۰۲۲ تحویل آنلاین گل را به سایر شهرهای بزرگ انگلستان گسترش دهد.این کارآفرین بیان کرد که بازار انگلیس نیز بسیار متفاوت از خلیج فارس است زیرا در لندن عرضه محصولات بیشتر برای مصرف شخصی است، مانند کسی که برای خانه خود گل خریداری می‌کند، بر خلاف خلیج فارس که تمرکز بر هدایا و مناسبت‌هاست. در نتیجه فلاورد، ۴۰۰ محصول را در انگلیس ارائه می‌دهد که ۷۰ درصد از این فروش برای مصارف شخصی است. تنوع محصولات ارائه شده در لندن از تمام کشورهای دیگر بیشتر است.

علاوه بر گل، دسته گل‌های تازه بریده شده، گلدان‌ها و روبان‌ها، هدایایی مانند کیک، شکلات و عطر وجود دارد که مشتریان قادر به ارسال پیام ویدیویی با هدایای خود هستند که گیرنده می‌تواند از طریق کد QR به آنها دسترسی پیدا کند.

اللوغانی گفت: از زمان راه‌اندازی این شرکت در لندن در سال گذشته، فروش بخش انگلستان این شرکت بین دسامبر و مارس ۲۵ برابر شده است.

وی ادامه داد: «وقتی سفارش را در محدوده دو یا سه ساعت تحویل می‌دهید، واقعا مورد توجه بسیاری از مشتریان در انگلیس قرار می‌گیرد.»

در حالی که ۹۰ درصد مشتریان این سایت در انگلیس به‌طور محلی در لندن مستقر هستند، اما  شهروندان مقیم خلیج فارس را نیز مشتاق کرده است تا برای اعضاء خانواده خود در انگلیس گل یا هدیه ارسال کنند.

برخلاف بازارهای دیگر، این شرکت خودش دسته گل‌ها را تهیه  و تحویل کالا را مدیریت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که مشتریان هرگز ضرر نمی‌کنند.

مدیر فلاورد اظهار کرد: اگرچه ایده اصلی تولید دسته گل توسط هر کسی قابل تکرار است، اما انجام تمام مراحل از تهیه، تنظیم و تحویل گل توسط خود شرکت این ایده را متمایز می‌کند. هنگامی که مشتری خریدی انجام می‌دهد، آماده سازی قرارداد ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و سپس خودمان آن را از طریق ناوگان یخچال‌دار ارسال می‌کنیم. به استثنای پرورش گل، بقیه زنجیره تامین در درون خود شرکت انجام شده است. بنابراین کنترل کامل بر تجربه مشتری، تجربه تحویل و رضایت مشتری فراهم شده است.

خدمات ضعیف به مشتری چیزی است که اللوغانی اطمینان دارد با آن روبرو نخواهد شد، تقویم بازاریابی متفاوتی برای بازار انگلیس طراحی شده است تا در تاریخ‌هایی مانند عید پاک و کریسمس کمبودی وجود نداشته باشد.اللوغانی یک کارآفرین زنجیره‌ای با رزومه‌ای چشمگیر است. وی بنیان‌گذار و شریک مدیر شرکت سرمایه‌گذاری Faith Capital  و معاون اجرایی صندوق ملی توسعه SME های کویت است. وی بنیان‌گذار و شریک شرکت Talabat.com، یک شرکت معروف تحویل غذا تا سال ۲۰۱۰ بوده است.

وی افزود: راه‌اندازی فلاورد در انگلستان نسبتا آسان بود، زیرا این کار براساس فعالیت‌های موجود وی در تجارت در شورای همکاری خلیج فارس انجام شد.

اللوغانی ادامه داد: «ما کتابچه‌ای ارائه کردیم تا شرکت را به بازارهای جدید مانند بازارهای تهیه زیرساخت‌ها، یخچال‌ها، تجهیزات، فناوری، اتومبیل‌ها و همه تدارکات دیگر معرفی کند.»

با این حال، اللوغانی گفت که عملیات انگلستان گران‌ترین عملیات در بین تمام عملیات‌های وی است و هزینه‌های اولیه آن ۱۵۰هزار پوند (تقریبا ۲۰۸ هزار دلار) بوده است.

وی افزود: «با وجود این‌که چشم‌انداز ما بلندمدت است اما  طی ۶ ماه گذشته هر ماه سود زیادی کسب کرده‌ایم و احتمالا در سال‌های بعد نیز با ادامه مسیر سودآوری در بلندمدت تا پایان سال ۲۰۲۲ درآمد زیادی کسب خواهیم کرد.»

عربستان سعودی، بزرگترین بازار فلاورد است که بیش از ۵۰ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد، اما این شرکت در حال حاضر به دنبال گسترش در سه کشور دیگر در خاورمیانه در نیمه دوم سال جاری است، در حالی که سایر شهرهای بزرگ انگلستان هدف اوایل سال آینده این شرکت است.با وجود این‌که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باعث افزایش خرید آنلاین شده است اما این شرکت را در زمینه تحویل دچار اختلال کرده به‌طوری‌که در عرضه کالاهای خارج از انگلیس برای لوازم جانبی مانند روبان، کاغذ بسته‌بندی، شیشه، سرامیک و جعبه‌هایی که برای بسته‌بندی گل‌ها یا محصولات دیگر استفاده می‌کند، مشکلات زیادی را تجربه کرده است.

این شرکت که پیش از این ۷ میلیون دلار از بودجه سطح B کویت را دریافت کرده است، اکنون به دنبال تکمیل سرمایه خود است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.