صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیش‌شرط بلوغ بازار سرمایه
پیش‌شرط بلوغ بازار سرمایه

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران

پیش‌شرط بلوغ بازار سرمایه

فراز و فرود جزو ذات بازار سرمایه است. این بازار طی ۷/۶ ماه گذشته افت بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد. اما باید توجه داشت رشد شاخص طی ماه‌های قبل و زمانی که شاخص به بیش از دو میلیون رسید نیز رشد واقعی نبود و شاخص به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا کرده بود. در آن زمان عرضه مناسبی نداشتیم و تقاضا زیاد بود و همین باعث شده بود قیمت سهام افزایش یابد. در روند نزولی بازار نیز تقاضا کاهش پیدا کرده و عرضه زیاد است و همین منجر به روند منفی شاخص شده است.
در حال حاضر دولت با بسته حمایتی قصد تقویت طرف تقاضا را دارد. این بسته به صورت مستمر طرف تقاضا را تقویت می‌کند. تاثیر روانی این بسته حمایتی در همان روزهای اول مشهود بود اما ممکن است در ادامه این تاثیر را نداشته باشد. تبعات تورمی بسته حمایتی دولت از بورس نیز در حد خودش وجود دارد و البته میزان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما باید در نظر داشت بسته‌های حمایتی و اقداماتی از این دست شاید در کوتاه مدت از لحاظ روانی به مثبت شدن بازار کمک کند اما لازم است مولفه‌های اصلی بازار سرمایه را همیشه در نظر داشت.
لازم است بازار سرمایه به بلوغی برسد که خودش سرپا بایستد و به تعادل برسد. نباید با تزریق نقدینگی سعی در مثبت کردن شاخص داشته باشیم.
ضروری است نگاه به بازار سرمایه بلندمدت باشد. ممکن است طی چندین سال بازدهی این بازار نسبت به سایر بازارها بیشتر باشد اما این بازدهی را مثلا در بازه زمانی یک سال نباید انتظار داشت. هر چند طی سال گذشته بازدهی این بازار از سایر بازارها بیشتر و بیش از ۱۴۰ درصد بود.
اما چند اقدام برای رشد بازار سرمایه ضروری است. از جمله اینکه قیمت‌گذاری دستوری از این بازار باید حذف شود، چون عملا سهامدار سودی که باید را نمی‌برد. همچنین صف‌نشینی در بازار باید از بین برود و فضای تحلیلی بر بازار حاکم شود. دامنه نوسانان بازار باید برداشته شود. افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید آموزش‌های لازم را دیده باشند و از رفتارهای هیجانی در این بازار و رفتن در صف‌های خرید و فروش پرهیز کنند و با شناخت و آگاهی از مخاطرات وارد معامله در بورس شوند. همچنین لازم است نگاه دولتمردان و مسئولان نسبت به این بازار تغییر کند. این بازار بازاری است که بیش از ۵۰ میلیون سهامدار دارد و نباید با تصمیات غیرکارشناسی آن را دچار تلاطم کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.