صفحه اصلی / اسلایدر / سکه تا کجا می ریزد؟
سکه تا کجا می ریزد؟

کوچک شدن حباب قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

سکه تا کجا می ریزد؟

کسب و کار نیوز - قیمت سکه با ادامه روند کاهشی خود به کانال 9 میلیون تومانی وارد شده وحباب قیمتی آن نیز به کمترین میزان خود طی چند کاه گذشته رسیده است. در هفته‌ای که گذشت، همانطور که اشاره شد قیمت هر اونس جهانی سه دلار افزایش داشت اما برخلاف آن، در داخل کشور قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین قیمت‌های تعیین شده به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و طرح جدید با کاهش ۱۵۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این کاهش قیمت ها در حالی رخ می دهد که در بازارهای جهانی نیز اخبار خوبی در رابطه با انس جهانی به گوش نمی رسد. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات بامداد شنبه به وقت تهران افت کرد تا بدترین هفته خود در ماه اخیر را تحت تاثیر داده‌های اقتصادی قوی ایالات متحده به ثبت برساند. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات بامداد شنبه به وقت تهران افت کرد تا بدترین هفته خود در ماه اخیر را تحت تأثیر داده‌های اقتصادی قوی ایالات متحده به ثبت برساند.

قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۷۰.۴۱ دلار رسید تا افت این هفته این شاخص به ۰.۳ درصد برسد.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر در ۱٫۷۶۸.۸۰ دلار باقی ماند. علی‌رغم این افت قیمت طلا اولین رشد ماهانه امسال خود را به ثبت رساند. در معاملات گزارش جدید وزارت تجارت آمریکا که نشان می‌داد اقتصاد آمریکا با شتاب بیشتری در ۳ ماهه اول امسال رشد کرده است بر قیمت‌ها طلا فشار وارد کرد. با بهبود اوضاع اقتصادی سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به فروش طلا و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسک‌دارتر از خود نشان می‌دهند.

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای بازار داشت به خصوص در شرایط فعلی که بازارها نیز تعطیل هستند، اما مادامی که نرخ دلار افت کند، قیمت طلا و جواهر نیز کاهش می‌یابد. باتوجه به تعطیلی مجدد هفته پیش‌رو واحدهای صنفی و به‌تبع کاهش تقاضاها و کاهش معاملات به نظر می‌رسد که روند قیمت‌ها همچنان نزولی خواهد بود.

محمدولی ادامه داد: البته شاخص دلار آمریکا نیز که راه را برای صعود طلا هموار کرده است. از طرفی دیگر کاهش قیمت انس جهانی نیز به روند کاهشی قیمت ها در بازار طلا و سکه کشور کمک کرده است. اگر روال بازار‌های ارز و انس جهانی بر همین روال باشد و به سوی ثبات قیمت حرکت کنند قیمت طلای داخلی نیز به سمت ثبات خواهد رفت و با نوسانات اندکِ کاهشی و یا افزایشی همراه خواهد بود. به هر ترتیب در کاهش قیمت طلا در روز‌های اخیر دو عامل به صورت مستقیم تأثیر گذار بوده است که نخستین عامل، کاهش انس جهانی است.

وی توضیح داد: هرگاه قیمت انس جهانی کاهش پیدا کند به طور مستقیم بر قیمت طلا در داخل کشور اثر گذاشته و افت آن را در پی خواهد داشت. در روز‌های اخیر قیمت انس جهانی پایین آمده و با کاهش قیمت طلای داخلی همراه شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه عامل دوم افت نرخ سکه، قیمت ارز است، افزود: بازار ارز در روز‌های اخیر با کاهش روبه رو شده و به موازات آن قیمت طلا نیز روند افت داشته است.

وی ادامه داد: وقتی این دو عامل رخ می‌دهد عامل سوم تقاضا نیز وارد شده و بر کاهش قیمت اثر می‌گذارد. یعنی با افت قیمت طلا میزان تقاضا نیز کاهش می‌یابد. در روز‌های اخیر نیز مردم با نزول قیمت طلا، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند تا ببینند در روز‌های آینده وضعیت بازار به چه صورت خواهد بود. این کاهش تقاضا هم خود عاملی در افت قیمت طلا در روز‌های اخیر بوده است.

محمدولی وضعیت صنف طلا و جواهر را نیز اینگونه تشریح کرد: هیچ طلافروشی را نمی‌توانید پیدا کنید که مشتری وارد مغازه او شود و بخواهد طلا بخرد و بگوید نمی‌فروشم. اما در نوسانات اخیر بازار قدرت تصمیم‌گیری از طلافروش گرفته شده است. دغدغه طلافروش این است که الان که طلا را می‌فروشد، آیا می‌تواند به همین قیمت جایگزین کند یا خیر. حتی قدرت تصمیم‌گیری از مصرف‌کننده گرفته شده که اگر طلا را بخرد، فردا ارزان می‌شود یا گران؟ شاید در بعضی مواقع مصرف‌کننده و فروشنده طلا در چه کنم، چه کنم مانده‌اند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.