صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه گرانی دوباره خودرو
زمزمه گرانی دوباره خودرو

شورای رقابت اصرار به افزایش قیمت خودرو دارد

زمزمه گرانی دوباره خودرو

کسب و کار نیوز - اصرار شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو ادامه دارد. در حالی که در شرایط فعلی هم خریداران دیگر قدرتی برای خرید خودرو ندارند این شورا تصمیم دارد قیمت خودرو را برای چندم افزایش دهد. شورای رقابت در این رابطه عنوان کرده است که طی جلسه ای که روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد قیمت های جدید خودروهای داخلی را اعلام می کند. بدیهی است با افزایش رسمی قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی قیمت این خودروها در بازار آزاد نیز افزایش خواهند یافت در حالی که بازار دیگر کشش این رشد قیمت ها را ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سال گذشته مقرر شده بود قیمت خودرو هر سه ماه یک بار به تناسب تورم بخشی (تورم صنعت خودرو) تغییر کند، اما این دستورالعمل برای زمستان ۹۹ اجرایی نشد.

آنطور که رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ۳۰ دی ماه سال ۹۹ اعلام کرد، شورای رقابت با در نظر گرفتن بهره‌وری و کیفیت، تصمیم گرفت قیمت خودرو برای زمستان افزایش نباید و طبق تصمیم این شورا، از این پس قیمت‌گذاری خودرو به جای هر سه ماه، هر ۶ ماه یا سالانه تعیین خواهد شد. اما وی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰علت عدم افزایش قیمت خودرو در زمستان را پایین بودن نرخ تورم در فصل مذکور اعلام کرد و گفت که تا ابتدای ۱۴۰۰ می‌توان گفت که ۶ ماه است هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم؛ برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۰ منتظر اعلام نرخ تورم بخشی هستیم تا بر اساس این نرخ، قیمت خودرو نیز تغییر کند.

پس از این اظهارنظر و به دنبال آن ایجاد جنجال در بازار و محافل مختلف، شیوا مجدد در اظهارنظری متناقض اعلام کرد که شورای رقابت برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است و جای نگرانی نیست. به گفته شیوا، اگر ثبات در بازار به ویژه ارز ادامه‌دار باشد بازنگری در قیمت خودرو در بازه زمانی یک‌ساله انجام خواهد شد. با توجه به عدم اعلام تورم بخشی خودرو و تعطیلی بازارها که منجر به ثبات و کاهش نسبی قیمت‌ها شده، باید منتظر ماند و دید شورای رقابت در جلسه آتی خود چه تصمیمی درباره قیمت خودرو اتخاذ خواهد کرد.

کم کاری در ساماندهی بازار خودرو

مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه

بازار خودرو تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و در این شرایط مخالفت خود را با افزایش مجدد قیمت خودرو اعلام کرده است. در شرایطی که بازار خودرو مشکلات زیادی دارد شورای رقابت هم قصد می کند هر سه ماه یکبار قیمت ها را تغییر داده و افزایش دهد. مشکلات بازار خودرو با افزایش قیمت ها حل نخواهد شد و گرفتاری های ساختاری وجود دارد که باید پله به پله حل شوند.

متاسفانه شاهد ناهنجاری های مدیریتی در بازار خودرو هستیم که شورای رقابت مسوول ایجاد آن است. این شورا نتوانسته وظایف خود را در جهت بهبود شرایط بازار خودرو ایفا کند و مشکلات روی مشکلات تلمبار شده است. در چندین سال مدیریت شورای رقابت بر بازاری خودروی کشور بهبودی حاصل نشده است و توان خرید بسیار کاهش پیدا کرده است.

اینکه شورای رقابت اصرار دارد قیمت خودرو افزایش پیدا کند نشان می دهد که شورای رقابت نقش خود را در ساماندهی بازار خودرو به خوبی ایفا نکرده است. مخالفت با افزایش قیمت خودرو توسط مجلس به این شورا اعلام شده اما باز هم شاهد هستیم اصرار برای افزایش قیمت ها ادامه دارد. مردم و مجلس از شرایط فعلی بازار خودرو رضایت ندارند و امروز شرایطی بوجود آمده است که مصرف کننده واقعی نمی تواند خریدار خودرو باشد. عملکرد شورای رقابت و اصرار به رشد قیمت ها تداعی کننده این است که گویا به دنبال تامین منابع مالی خودروسازان است که این اصولی و منطقی نیست.

این شورا باید شرایطی فراهم کند که خودروسازان با یکدیگر رقابت کرده و بازار ساماندهی شود حال این سوال ایجاد می‌شود که شورای رقابت چه اقدام مناسبی برای کنترل قیمت انجام داده است. افزایش قیمت خودرو با شروع سال جدید موضوع عجیبی است؛ این شورا نباید تامین کننده منافع خودروسازان باشد بلکه باید زمینه رقابت میان این شرکت‌ها را فراهم کند.

قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های گذشته تا حدودی ثابت بوده و افزایش قیمت این کالا در کارخانه موجب التهاب در بازار خودرو می‌شود؛ شورای رقابت باید عملکرد خود را اصلاح کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.