صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق جوجه یکروزه با کارتن موز
قاچاق جوجه یکروزه با کارتن موز

دلالی و قاچاق جوجه های یکروزه عامل گرانی و کمیاب شدن مرغ است؟

قاچاق جوجه یکروزه با کارتن موز

کسب و کار نیوز- با توجه به اینکه سهم قاچاق جوجه یکروزه یک درصد کل تقاضا را شامل می شود نمی توان تقصیر نایاب شدن جوحه یک روزه را به گردن قاچاق انداخت. جوحه یک روزه در کارتن های موز از بانه به دیگر کشورها قاچاق می شود اما سهم چندانی از تقاضا را شمل نمی شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در حالی که برخی از تولید کنندگان معتقدند در سایه نبود نظارت، بخش زیادی از جوجه های تولیدی به صورت غیرقانونی از کشور خارج می شود و همین عامل باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه شده است، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه می گوید ممکن است قاچاق جوجه به دلیل اختلاف نرخ ارز در آن طرف مرزها باعث التهاب بازار شده باشد اما دلیل اصلی افزایش قیمت جوجه یکروزه بالا رفتن هزینه های تولید است.

این روزها در بازار جوجه یک‌روزه با پدیده دلالی و واسطه‌گری مواجه هستیم و سهم واسطه‌گری در افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در بازار بسیار مشهود است زیرا مرغدار نیاز به نقدینگی دارد و به علت فقدان نقدینگی، واسطه جوجه را خریداری می کند و روی قیمت کالا می کشد و با قیمت بالاتر وارد بازار می کند.

در این رابطه نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور کاهش تولید، دلالی و قاچاق را دلایل کمبود و گرانی جوجه می‌داند که می‌تواند تولید مرغ را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهد.حبیب اسدالله نژاد با اشاره به مشکلات اخیر بازار جوجه یکروزه، اظهار کرد: مرغداران در روزهای اخیر با مشکل جدی در تامین و قیمت جوجه یکروزه مواجه شده‌اند.وی ادامه داد: کمبود جوجه یکروزه در بازار موجب شده تا تامین این نهاده مهم تولید، تبدیل به دغدغه مرغداران شود.

اسدالله نژاد دلایل کمبود جوجه یکروزه را کاهش تولید، دلالی و قاچاق برشمرد.به گفته وی؛ تا کنون میزان جوجه ریزی ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه کمتر از میزان تعیین شده در برنامه تولید بوده است.اسدالله نژاد یادآور شد: بر اساس سیاست‌گذاری تولید مرغ، باید ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌شد درحالی که اکنون میزان آن حداکثر ۱۱۳ میلیون قطعه است.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر بازار جوجه یکروزه جولان دلالان در بازار این نهاده در زمانی که تولید آن کاهش داشته است را عامل تشدید افزایش قیمت آن در بازار عنوان کرد. اسدالله نژاد گفت: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه در بازار تا بیش از ۷ هزار تومان نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: فروش هر قطعه جوجه یکروزه به قیمت بیش از ۷ هزار تومان در حالی است که قیمت مصوب آن  ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.اسدالله نژاد تاکید کرد: جوجه یکروزه با قیمت ۷ هزار تومان، دست کم یک هزار تومان قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ را افزایش می‌دهد.

در همین رابطه محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: خوراک طیور در بازار نیست و واقعا نایاب شده بنابراین دسترسی تولید کنندگان به این ماده اصلی تولید بسیار کم شده است. بنابراین همانگونه که هزینه های تولید مرغ بالا رفته، جوجه یکروزه نیز از آسیب های افزایش هزینه های تولید در امان نبوده است.

صدیق پور افزود: تولیدکنندگان جوجه یکروزه در ۸ ماه ابتدایی سال گذشته با ۱۵۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوب جوجه خود را به فروش رساندند و ضرر و زیان ۱۴۰۰ میلیارد تومانی به تولید کنندگان تحمیل شد. قیمت جوجه یک روزه باید اصلاح شود و به حدود پنج هزار و ۲۰۰ تومان برسد، در این صورت همه جوجه‌ها در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

محمدرضا صدیق پور افزود: دو سایت قیمت گذاری داریم که اکنون جوجه یک روزه را از پنج هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان قیمت گذاری می‌کنند و بقیه افزایش قیمت مربوط به واسطه هاست.وی ادامه داد: به طور متوسط قیمت جوجه یک روزه در ۹ ماه پارسال حدود هزار تومان بوده است و با احتساب قیمت ۶ هزار تومانی کنونی، قیمت میانگین آن در این مدت، دو هزار و ۹۱۲ تومان بوده است. صدیق پور افزود: نهاده‌های دامی و دستمزد کارگران ما گران شده است و قیمت هر مرغ مادر از ۲۵ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.