صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش ۶۵ درصدی درآمد تاکسیرانان
کاهش ۶۵ درصدی درآمد تاکسیرانان

افزایش ۳۵ درصدی کرایه اتوبوس و تاکسی به مذاق رانندگان خوش نیامد!

کاهش ۶۵ درصدی درآمد تاکسیرانان

کسب و کار نیوز- افزایش هزینه های روزمره مردم به افزایش هزینه کرایه ها نیز سرایت کرد. در حالی در سراسر کشور افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو رقم خورد که این افزایش35 درصدی برای مردم گران و برای ناوگان حمل و نقل همچنان مورد نارضایتی است. تاکسی داران که به روایت خودشان و برخی آمارها در موج کرونا افت درآمد بسیاری را تجربه کرده اند با افزایش 35 درصدی کرایه ها نیز گویا ناراضی هستند و عنوان می کنند هزینه های نگهداری خودرو، بنزین و... از این راه جبران نمی شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مشاهدات از سطح شهر تهران حاکی است که برخی رانندگان نرخ مصوب شورای شهر را رعایت نکرده و رشد ۵۰ درصدی کرایه تاکسی ها اتفاق افتاده است. این در حالی است که شورای شهر می گوید با در نظر گرفتن تمام جوانب امر و شرایط اقتصادی مردم و همچنین افزایش هزینه‌های صاحبان تاکسی و اتوبوس‌ها نرخ‌های جدید را اعلام کردند.

از سوی دیگر برای مردم بخصوص قشر کارگر که بسیاری از آنها به توجه به قیمت ها سرسام آور خودروهای داخلی از داشتن خودروی سخصی محروم مانده اند این رشد کرایه ها برایشان بسیار گران تمام شده است. اگر پای درد دل این قشر از جامعه بنشینیم با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که نزدیک به نیمی از حقوق ناچیز آنها برای کرایه خانه احتصاص می یابد و با بقیه آن باید هزینه های ماهانه خانواده خود را تامین کنند بنابراین سهم کرایه های تاکسی در سبد هزینه هایشان افزایش بسیاری داشته است.

در همین رابطه محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره قیمت بلیت مترو گفت: با توجه به کاهش مسافر و افزایش هزینه ها، قیمت تمام شده بلیت در سال ۱۴۰۰، معادل ۱۹ هزار و ۸۵۹ تومان در شرایط کرونایی برآورد شده است. با توجه به اینکه ۹ درصد از آن سهم شهروندان در نظر گرفته شده است، متوسط افزایش نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۴.۷۵ درصد می‌باشد.

وی درباره نرخ تاکسی نیز گفت: نرخ‌گذاری تاکسی متفاوت با مترو و اتوبوس است، چرا که وسیله نقلیه شخصی است و یارانه مترو و اتوبوس را ندارد. لذا به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود براساس نرخ خطوط تاکسی به طور متوسط تا سقف ۳۵ درصد کرایه تاکسی را افزایش دهد. وی افزود: متوسط افزایش نرخ بلیت اتوبوس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ برابر ۳۵ درصد می‌باشد و به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نرخ کرایه اتوبوسرانی را تا سقف ۳۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داده به نحوی که متوسط افزایش نرخ از ۲۵ درصد فراتر نرود.

اما علی اصلانی» درباره تاثیر کرونا بر بخش حمل و نقل شهری و بخش تاکسیرانی، گفت: در نزدیک به یک سال گذشته، کرونا درآمد تاکسیرانان را به نیمه رسانده و میانگین درآمد روزانه را ۶۵ درصد کاهش داده است. وی ادامه داد: ۱۲۳ هزار و ۸۸۸ دستگاه تاکسی با متوسط درآمد روزانه ۱۸۰ هزار تومان در کلان‌شهرها فعال هستند و ۲۹۶ هزارو ۱۱۲ دستگاه نیز با میانگین درآمد ۱۱۰ هزار تومان در شهرهای دیگر فعالیت دارند. بر این اساس درآمد ماهانه یک تاکسیران تهران کمتر از ۵,۵ میلیون تومان است که بیش از نیمی از آن خرج بنزین و نگه‌داری خودرو می‌شود.

اصلانی درباره بسته‌های حمایتی برای رانندگان تاکسی،  گفت: جز وام ۶ میلیون تومانی حمایت خاص دیگری در نظر گرفته نشده است. ما لیست تمام رانندگان تاکسی را در اختیار وزارت کار، تعاون قرار دادیم و هنوز آمار تعداد رانندگانی که از این وام استفاده کرده‌اند به ما اعلام نشده است.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور در رابطه در همین رابطه گفت: با افزایش کرایه تاکسی ها اگر مردم تخلفی را در حوزه اخذ کرایه بالاتر مشاهده کردند می توانند شکایات خود را ثبت کنند. درگاهها و شماره تلفن های مختص به امر می تواند به شهروندان برای اطلاع رسانی تخلفات کمک کند. میانگین افزایش کرایه تاکسی در شهرهای کشور در سال جاری بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است که در شهرهای مختلف این میزان بستگی به مصوبات مربوط به شوراهای اسلامی شهر دارد.

ضامنی افزود: در پیک اول کرونا با کاهش ۷۰ درصدی مسافران مواجه شدیم که آسیب های فراوانی را به این صنف وارد کرد. این مساله لطمه زیادی به رانندگان تاکسیرانی به عنوان اقشاری که منبع درآمد آنها از محل حمل و نقل مسافر است، وارد کرد. همچنین متاسفانه تعداد بسیار زیادی از همکارانمان را به دلیل بحران کرونا از دست دادیم که به اعتقاد بنده بزرگترین ضربه را کرونا به این صنف وارد کرده است. خسارت جانی و مالی. تاکنون یک هزار و ۳۸۳ نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد متاسفانه ۱۵۲ نفر فوت کردند.

ضامنی ادامه داد: بر اساس پروتکل های اعلام شده تعداد مسافران تاکسی از چهار نفر به سه نفر کاهش یافته و رانندگان موظف شدند به صورت مستمر از ماسک استفاده و خودروی خود را ضدعفونی کنند. همچنین مسافران نیز باید از ماسک استفاده کنند و در این بخش درخواست داریم شهروندان همکاری بیشتری را داشته باشند و براساس مصوبات مربوطه افراد خاطی در این بخش نیز مشمول جریمه خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.