صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت ماهی و میگو
افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت ماهی و میگو

تغییر الگوی مصرف از مرغ ۲۵هزار تومانی به میگوی ۲۰۰ هزار تومانی!

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت ماهی و میگو

کسب و کار نیوز- در حالی مردم پس از گرانی سرسام آور مرغ و گوشت به مصرف آبزیان اعم از ماهی و میگو تشویق شده اند قیمت این اقلام نیز در بازارها سر به فلک می کشد. حسن روحانی، رئیس جمهور با تشویق مردم به سمت مصرف آبزیان گویا از شرایط بازار میگو و ماهی بی خبر است. آمارهای منتشر شده در هفته ها اخیر نشان می دهد که میزان مصرف ماهی و میگو در دولت حسن روحانی به میزان 50 درصد کاهش داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در گزارشی دیگر آمده است که طی دوره دولت روحانی مصرف ماهی و میگوی ایران از ۲۹۴هزار و ۵۲۰ تن در سال ۱۳۹۱ به ۲۰۶هزار و ۵۱۴ تن در سال ۹۹ رسیده که بیانگر کاهش ۳۰ درصدی مصرف ماهی و میگو در کشور دارد. قابل ذکر است که سرانه مصرف ماهی و میگو به ازای هر ایرانی نیز از ۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۱ به ۲ کیلوگرم تا سال ۹۹ رسیده است.

حال این پرسش مطرح می شود که چرا با وجود کاهش تقاضای ناشی از گرانی انواع ماهی و میگو، شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این آبزیان به ‌خصوص انواع دریایی در بازار خرده‌فروشی هستیم. این در حالی است که این افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم موجب افت شدید تقاضای انواع آبزی در بازار مصرف شده است.

گرانی ماهی ومیگو و افزایش چند برابری قیمت آبزیان در یکسال اخیر باعث شده بخش زیادی از شهروندان ماهی ومیگو از سفره شان حذف شود که تاکنون وعده مسئولان برای ساماندهی قیمت‌ها اثرگذار نبوده است. این در حالی است که ماهی فروشان نیز در انتظار مشتری هستند. این در حالی است که دلالان بیشتر سود را از این وضعیت نابسامان بازار ماهی می‌برند و بدلیل نوسانات ارزی یک سال اخیر، بخشی از صید نیز به کشور‌های حوزه خلیج فارس و… قاچاق می‌شود و کمبود ماهی در بندرعباس، باعث گرانی این بخش از سفره مردم شده است.

به هر ترتیب واکنش های بسیاری در رابطه با صحبت های رئیس جمهور برای مصرف آبزیان مطرح شده است. در همین رابطه سید محمود رضوی، مشاور رسانه‌ای قالیباف طی توییتی نوشت: جناب آقای دکتر روحانی، قیمت و توزیع مرغ را درست کنید، مردم بتوانند مرغ ۲۴ هزار تومنی و در دسترس بخرند، ماهی و میگو ۲۰۰ هزار تومنی طلب مان. دست روی مرغ گذاشتند، ظرف ۴_۵ ماه از ۱۷-۱۸ هزار تومن به نزدیک ۴۰ هزار تومن رسیده و مردم حتی دستشان به پا و پوست و تخم مرغ هم نمی رسد.

گفتنی است، روحانی گفته بود که اگر عادت مردم از مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است.

 

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: از پیشنهادات مسوولان برای تغییر ذائقه مردم از مصرف مرغ به ماهی و میگو استقبال می کنیم چراکه میزان مصرف آبزیان در مدت اخیر ۳۰ درصد کاهش داشته است. اما این اظهارنظرها باید هنگامی ایراد شود که فضا و امکان مصرف این اقلام وجود داشته باشد. در حال حاضر قیمت ماهی و میگو برای مردم بسیار بالاست و کمتر کسی می تواند از این اقلام به سر سفره خود ببرد. وقتی مردم توانایی خرید مرغ کیلویی ۲۵هزارتومانی- البته قیمت تنظیم بازاری- را ندارند چگونه می توان انتظار داشت از عهده خرید میگوی ۲۰۰ هزار تومانی بربیایند.

یوسف خانی افزود: در حال حاضر فروش و تولید مرغ که ارزان‌ترین پروتئین است با ایم حجم از مشکلات روبرو شده با این شرایط و با چنین برخورد و مدیریتی می‌توانند آبزیان را تأمین کنند. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در ادامه عنوان کرد: نرخ ماهی به دلایل نامعلوم‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است که با این وجود تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد. وی متوسط قیمت ماهی حلوا و شیر ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و قزل آلا را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه بخش اعظم یک کیلو ماهی ضایعات است، از این رو قشر کارمند و کارگر توان خرید ندارند.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به گرانی عجیب در بازار ماهی و نبود تقاضا، امکان پیش بینی بازار ماهی وجود ندارد. در شرایط فعلی اقتصاد، قدرت خرید خانوار به شدت کاهش یافته است که با این وجود پیش بینی می شود که بازار ماهی رونقی نداشته باش

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.