صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / احتمال وقوع زلزله با پدیده اَبَر ماه
احتمال وقوع زلزله با پدیده اَبَر ماه

کامبیز مهدیزاده، مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

احتمال وقوع زلزله با پدیده اَبَر ماه

یکی از پدیده های جالب در امر زمین شناسی و نجوم، وقوع زلزله هایی است که به هنگام خورشید گرفتگی کامل و یا ماه گرفتگی (همراه با تغییر رنگ تلالو ماه) رخ میدهد.

دوشنبه شب ششم اردیبهشت، ماه کامل داخل آسمان قابل مشاهده است. در این زمان ماه از نظر مداری به کره زمین نزدیکتر است و در نتیجه درخشانتر خواهد بود که به این پدیده ابر ماه یا سوپرمون (Supermoon) میگویند. زمانی است که قرص ماه از حالت تیغه ای و هلالی به صورت قرص کامل در می آید که به آن بدر گفته میشود و رفته رفته به زمین نزدیک میشود.
در این حالت نیروی جذر و مدی به حداکثر خود میرسد و ما در آن روز بالاترین مد و پایین ترین جذر را در آبهای کشور شاهد هستیم. نیروی جذر و مد قویترین نیرویی است که به زمین وارد میشود و باعث تغییر شکل میشود که میتواند منجر به آزاد سازی نیروی ذخیره شده گسل ها عمل کند. ما باید بر حسب آمار و ارقام به تجزیه و تحلیل بحث های علمی بپردازیم، هنگامی که هلال ماه کامل دیده میشود و یا سایر پدیده هایی از این قبیل، آمار زمین لرزه ها بیشتر میشود. از نمونه زلزله های ۲۰سال گذشته میتوان به زمین لرزه های شیلی که در ۲۷ فوریه ۲۰۱۰ به بزرگای ۸٫۸، زلزله سوماترای اندونزی در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ به بزرگای ۹٫۱، زلزله توهوکو ژاپن در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ به بزرگای ۹ و … که همگی سونامی قوی و همزمان با وجود تنشهای جذر و مدی بالا بوده اند، اشاره نمود. درست است که جذر و مد به میزان کمی روی بارگزاری لایه های تکتونیکی در پوسته تاثیر میگذارد، اما میتواند به عنوان یکی از فاکتورها مورد توجه قرار گیرد.
همزمان با پدیده ابر ماه یا سوپرمون احتمال وقوع زلزله در کشورمان وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که زلزله ای با بزرگای بالا اتفاق بیفتد، بلکه ممکن است در حد یک الی دو ریشتر باشد. اینکه عده ای اظهار میکنند که ماه کامل صورتی رنگ (pinkmoon) است، نباید انتظار داشته باشیم که در این روز ماه صورتی رنگ دیده شود. گفته می شود دلیل نامگذاری این پدیده رویش یک گیاه صورتی رنگ وحشی است که در ماه آوریل در سراسر کانادا و آمریکا می روید، است. ولی در اصل در اثر نزدیک شدن ماه به زمین در اثر طیف رنگی که از انوار ساطع شده از خورشید جذب مینماید و به شکل نارنجی پر رنگ یا قرمز خونی در می آید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.