صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه گرانی نان
زمزمه گرانی نان

کرونا و تعدیل کارگران به کاهش تولید نان منجر می شود؟

زمزمه گرانی نان

کسب و کار نیوز- فعالان صنف نانوایی خواستار افزایش قیمت نان با توجه به رشد صد در صدی تمام هزینه های این صنف و همچنین افزایش بیش از صد درصدی قیمت ها در شرایط فعلی هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، صنف نانوایان از آن دسته اصنافی هستند که علی رغم ادامه فعالیت در محدودیت های کرونایی متحنل هزینه های بسیار زیادی شده اند و همچنین با وجود رشد بیش از اندازه هزینه ها و قیمت آرد هنوز افزایش قیمتی را لحاظ نکرده اند. با توجه به اینکه نان قوت اصلی تمام مردم بوده و از اهمیت خاصی در سفره مردم برخوردار است باید دید این افزایش قیمت در چنین شرایطی که تورم بیداد می کند و بسیاری از مردم چشم به ثبات قیمت نان دارند چگونه امکان پذیر خواهد بود. اگر پای درد دل نانوایان هم بنشینید متوجه خواهید شد که این صنف نیز درخواست چندان زیادی نداشته و تنها برای سر به سر شدن هزینه ها و امکان ادامه فعالیت خواهان افزایش قیمت است.

نانوایان در شرایط بحران کرونا به فعالیت های خود از ابتدای آغاز این بیماری ادامه داده اند اما به گفته بسیاری از آنها هیچ گونه حمایتی از آنها تا به امروز نشده است. این در حالی است که این روزها بسیاری از نانوایان با مشکل کمبود آرد رو به رو هستند. این در حالی است که بسیاری از نانوایان نصف میزان لازم برای پخت نان، سهمیه آرد دریافت می کنند. همچنین متأسفانه دولت آردی که به نانوایان می‌دهد بی‌کیفیت و گاهاً از بین می‌رود و وقتی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد، نانوایان مجبور هستند آرد بفروشند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در این رابطه با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر افزایش قیمت نان، بیان کرد: هر ساله افزایش قیمت نان انجام می‌شود و ارتباطی با کمبود آرد ندارد. آبان ماه سال ۹۸ پس از پنج سال نرخ‌گذاری نان برای بخش دولتی مجددا انجام شد. در سال ۹۹ با وجود تورم موجود در کشور و اینکه از آبان ماه تاکنون مایه خمیر ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ و از ابتدای فروردین با ۳۰ درصد افزایش قیمت در بیمه تامین اجتماعی مواجه بودیم، باید این افزایش قیمت انجام شود.

مصطفی کشتگر درباره ضرورت تعادل بین کیفیت و قیمت اعلام کرد: ما همواره از لزوم حفظ کیفیت صحبت می‌کنیم، در حالی‌که کیفیت رابطه مستقیمی با قیمت و کارگر متخصص دارد و اگر ما نتوانیم هزینه یک کارگر را برابر چیزی که قانون کار اعلام کرده‌، پرداخت کنیم، در نانوایی نخواهد ماند.

بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در رابطه با وضعیت این صنف در شرایط فعلی و بحران کرونا به “کسب و کار” گفت: نانوایان امروز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و تأمین اقلام و مواد اولیه موردنیاز واحدهای نانوایی از جمله تهیه خمیر مایه، نمک و سایر اقلام موجب شده تا فعالان این واحدها زندگی سال‌های گذشته را دوباره تجربه کنند. ما امروز شاهد هجوم هزینه‌های قابل توجهی هستیم که به نانوایان تحمیل شده است و هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست.

نوروز مقدم افزود: یک محاسبه سرانگشتی از هزینه های نانوایان نشان می دهد که با توجه به رشد صد در صدی قیمت ها در تمام بخش ها نانوایان با مشکلات زیادی روبرو هستند. تمام قیمت ها افزایش پیدا کرده و هزینه های تحمیل شده به واحدهای صنفی این بخش بسیار زیاد است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه داد: از سویی از دست دادن کارگران می‌توانست به کاهش تولید نان و مشکلات مختلفی منجر شود. از این رو برای حفظ کارگران و ممانعت از بازگشت آن‌ها به شهرستان‌ها نانواداران مجبور شدند حقوق و مزایای کارگران را افزایش دهند البته که این افزایش هزینه همراه با افزایش قیمت نان نبود و در کنار افزایش هزینه‌های تولید یک بار جدید بر دوش نانواداران تحمیل شد. این در حالی است که  با توجه به افزایش هزینه های تولید همچون دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل، افزایش بهای آب و برق و غیره، قیمت تمام شده نان بیش از میزان مصوبه است که موجب شده نانوایان ضرر کرده و از سویی اجازه تعطیلی واحد صنفی خود را ندارند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران خاطرنشان کرد: با این شرایط و با توجه به اینکه قیمت ها در تمام حوزه ها افزایش پیدا کرده اند اما آیا در نان افزایش قیمتی را داشته ایم. حقوق کارگران از یک سو و افزایش قیمت حامل های انرژی از سوی دیگر موجب شده تا نانوایی ها با افزایش دور از انتظار هزینه های خود روبرو باشند. آب، برق، گاز واجاره مغازه ها و همچنین دیگر کالاهای مصرفی برای نانوایی ها افزایش قیمت داشته اند و البته روزانه گرانتر هم می شوند اما دولت توجهی به شرایط بحرانی نانوایان نمی کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.