صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / فروش دارو در انحصار داروخانه ها
فروش  دارو  در انحصار داروخانه ها

فروش دارو در سامانه های آنلاین غیرمجاز است اما درناصرخسرو مجاز!

فروش دارو در انحصار داروخانه ها

کسب و کار نیوز- بحران کرونا اگر به کسب و کارهای فیزیکی خسارات زیادی وارد کرد اما برای کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی موج جدیدی از رونق را ایجاد کرده است. در دوران کرونا رکورد فروش فروشگاه های آنلاین شکسته شده و روزانه کسب و کارهای جدیدی بر بستر اینترنت راه اندازی می شوند. اما اتفاقی که در این بین رخ داده تقابل وزارت بهداشت با سامانه های فروش دارو است. در حالی که همواره مردم را برای در خانه ماندن تشویق می کنند اما با راه اندازی و فروش اینترنتی دارو مشکل دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه اتحادیه کسب و کارهای مجازی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار رفع محدودیت‌های استارت‌آپ‌های فعال در بخش تأمین محصولات دارویی و داروهای OTC شد. اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار دستور رفع محدودیت فعالیت استارت آپ‌هایی که در بخش تأمین محصولات دارویی و داروهای بدون نسخه و اقلام بهداشتی فعالیت می‌کنند، شد.

در متن این نامه آمده است: «امروز با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و رسیدن به پیک چهارم همه‌گیری این ویروس در ایران، استارت‌آپ‌ها با هوشمندسازی خدمات مورد نیاز مردم به یکی از قهرمان‌های اصلی مبارزه با بیماری در کشورمان تبدیل شدند. استارت‌آپ‌های فناوری موفق شدند ساماندهی بخش مهمی از نیازها و فعالیت‌های روزمره مردم را در این شرایط سخت برعهده بگیرند، از حوزه آموزش گرفته تا تأمین مایحتاج ضروری، همگی تأثیر چشمگیری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری ایجاد کردند. در این بین استارت‌آپ‌ها یی که در بخش تأمین محصولات دارویی و داروهای OTC (بدون نیاز به نسخه) و اقلام بهداشتی فعال بودند مراجعات حضوری به یکی از پر ریسک‌ترین نقاط آلوده به ویروس را ساماندهی کردند.

شبکه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها از جمله اماکن پر رفت‌وآمدی محسوب می‌شوند که احتمال تردد افراد مبتلا به کرونا در آنها بیش از سایر نقاط است و بر اساس مطالعات دانشکده بهداشت عمومی (School of Public Health) دانشگاه واشنگتن (University of Washington)، کار در داروخانه به عنوان دومین شغل پرخطر در زمان کرونا شناخته شده است.

رضا الفت نسب، عضو اتحادیه‌ کسب‌ و کارهای مجازی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: موقعیت کسب و کارهای آنلاین نسبت به قبل از بحران کرونا به مراتب بهتر شده است. البته در برخی حوزه ها نسبت به قبل از این دوران رشد داشته ایم و در برخی موارد هم شاهد افت بوده ایم. کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری نسبت به قبل از دوران کرونا با افت درآمد روبور هستند.

الفت نسب ادامه داد: در این دوره کسب و کارهای دارای کالاهای تند مصرف از رشد خوبی برخوردار هستند و با سرعت موقعیت خود را در بین مردم و مصرف کنندگان تثبیت کرده اند. تصور ما این است که اگر بخواهیم با کرونا و به همین منوال ادامه دهیم، خرید اینترنتی به سمت شرایط بهتری خواهد رفت اما نیاز به انجام اقداماتی وجود دارد. این نکته نیز وجود دارد که بازار وضعیت مناسبی نداشته، اقتصاد، بحرانی بوده و بیکاری گسترده‌ای در راه است و این موارد، اولویت خرید اینترنتی را کاهش می‌دهد، ولیکن امیدوار هستیم که این شرایط بگذرد و مردم از خرید اینترنتی استفاده بیشتری کنند.

عضو اتحادیه‌ کسب‌ و کارهای مجازی افزود: البته این کسب و کارها با مشکلاتی نیز روبرو هستند. سرعت اینترنت و تعرفه آن برای بسیاری از این کسب و کارها مشکل آفرین شده است. طبیعی است که سرعت اینترنت هرچه قدر بیشتر شود کاربران راضی تر خواهند بود. اما در در حال حاضر سرعت اینترنت مطلوب نیست. در دوران کرونا هجمه ای از کاربران برای ورود به این کسب و کارها ایجاد شد که در ابتدای امر با مشکلات بسیاری روبرو بودیم. اما به هر ترتیب تلاش برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت وجود دارد.

الفت نسب خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد عدم شناخت سازمانهای دولتی از کسب و کارهای کارهای آنلاین است. به عنوان مثال وزارت بهداشت با استارت آپ های حوزه سلامت رابطه مناسبی ندارد. این وزارتخانه برای فروش آنلاین دارو همکاری نمی کند. در حالی که کسب و کارهای آنلاین در این دوران می توانند بازوی بسیار خوبی باشند اما سازمانهای دولتی همکاری نمی کنند.

به گفته عضو اتحادیه‌ کسب‌ و کارهای مجازی، در این دوران مردم نیاز دارند که در منزل بمانند و نیازهای خود را از طریق اینترنت برطرف کنند. به هر ترتیب تصور این است که وزارت بهداشت نه الان و نه هیچ موقعی تمایل نداشته به دایره افراد خود کسی را اضافه کند. این وزارتخانه اجازه نمی دهند کسی به این حوزه ورود پیدا کند. چطور فروش دارو در پلت‌فرم‌های آنلاین غیرمجاز است اما درناصرخسرو مجاز است. الان داروخانه‌ها بیشتر شبیه سوپرمارکت‌ها شده.

به گفته این عضو اتحادیه، پیش‌ازاین سابقه شکایت وزارت بهداشت از کسب‌وکارهای مشابه حوزه سلامت را در کارنامه این وزارت‌خانه دیده‌ایم. وزارت بهداشت در حوزه درمانی چارچوب‌های خاص خود را دارد و می‌تواند در چارچوب کاری خود تعیین تکلیف‌های قانونی را انجام دهد. همان‌طور که نهادهای غیرمرتبط در روند کاری این وزارت‌خانه دخالت نمی‌کنند بدیهی است که انتظار می‌رود این وزارت‌خانه هم چنین دخالت‌هایی نداشته باشد.

او همچنین بیان کرد: وزارت بهداشت خود را متولی می‌داند و البته ما هم قبول داریم که وزارت‌خانه متولی استارت‌آپ‌ها و حوزه سلامت است اما ضوابط و دستورالعمل تعیین کند و روی این موضوعات خط قرمز نکشد. دستورالعملی هم تاکنون صادر نکرده است. بحث ما این است که حتی قوانین و دستورالعمل‌ها باید به روز شود.

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.