چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ریزش قیمت ها در بازار موبایل
ریزش قیمت ها در بازار موبایل

قیمت موبایل به پایین‌ترین میزان در 7 ماه اخیر رسید

ریزش قیمت ها در بازار موبایل

کسب و کار نیوز- تعطیلات نوروز، تعطیلات به دلیل شروع موج چهارم کرونا، تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل و... توانسته در ماه نخست سال 1400 قیمت گوشی تلفن همراه را کاهش دهد. تمام برندهای پرمصرف در بازار موبایل شامل کاهش قیمت تا 30 درصدی شده اند که به گفته امیر اسحاقی، عضو انجمن واردکنندگان موبایل، رونق بازار موبایل با ورود گوشی های جدید مجهز به تکنولوژی "فایو جی" بتا 35 درصد بیشتر هم خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل نیز از پایین‌ترین میزان قیمت این کالا در ۶ ماه اخیر خبر می‌دهد. فعالان این حوزه معتقدند که اقدام اخیر بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردات گوشی موبایل، باعث ایجاد چنین نرمشی در بازار آن شده است.

این اتفاقات در بازار موبایل در حالی رخ داده که رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد می گوید: با توجه به تخصیص قابل توجه ارز به گوشی تلفن همراه در کشور قیمت این کالا حدود ۱۵ درصد ارزان شده و از آنجایی که نرخ  ارز در حال کاهش است، با ادامه همین روند قیمت گوشی تلفن همراه نیز در کشور کاهش پیدا خواهد کرد. افشین اکبری‌حداد افزود: تخصیص ارز از اواسط آذر و دی ماه، دو برابر میانگین ۹ ماه اول سال بوده است. نیاز کشور در سال ۱۵ میلیون دستگاه تلفن همراه در سال است. در ۹ ماه اول سال ۹۹ ماهیانه یک میلیون واردات و در دو  ماه پایان سال دو میلیون واردات گوشی همراه صورت گرفته است. در حال حاضر حجم قابل توجهی از موبایل وارد کشور شده و اگر این روند ادامه پیدا کند تا آخر سال شاهد ارزانتر شدن قیمت موبایل خواهیم بود.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز در همین مقطع سیاست‌های ارزی تغییر پیدا کرده و حجم گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور افزایش پیدا کرد، خاطر نشان کرد: از مردم درخواست داریم تا حتما گوشی را با گارانتی خریداری کرده و از خرید گوشی‌های تلفن همراه مسافری خودداری نمایند.

اخیرا سقوط قیمت موبایل به دلایلی چون کاهش قیمت دلار و تخصیص ارز به واردکنندگان از موضوعات خوشایندی است که در این شرایط دشوار اقتصادی و گرانی انواع و اقسام کالاها رخ داده است. اما به هر ترتیب نوسان قیمت دلار باعث شده تا قیمت گوشی‌های موبایل به شکل مداوم تغییر کند و تفاوت قیمت در بازار موبایل نیز سبب شده تا مشتریان به شکل روزانه قیمت گوشی را دنبال کنند تا شاید بتوانند با نرخ پایین تری گوشی موبایل مورد نیازشان را تهیه کنند.

در همین رابطه امیر اسحاقی، عضو انجمن واردکنندگان موبایل در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: وضعیت بازار گوشی تلفن همراه با توجه به حجم قابل توجه تخصیص ارز در سال ۹۹ مناسب است و شاهد افت قیمت تا ۳۰ درصدی برندهای مختلف هستیم. همچنین با افزایش شرکت های واردکننده گوشی به ۶۰۰ شرکت که ۵۰ درصد آنها به واردات گوشی مشغول هستند عرضه در بازار بیشتر از تقاضا شده و همین امر به کاهش قیمت موبایل کمک کرده است. به گفته امیر اسحاقی، این در حالی است که به دلیل تعطیلات نوروز و همچنین تعطیلی اخیر به دلیل شروع موج چهارم کرونا تقاضایی در بازار وجود ندارد که مجموعه این عوامل دست به دست هم داده اند تا بازار موبایل شاهد کاهش قیمت باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده، خبرهای خوبی برای بازار موبایل در راه است. اگر تخصیص ارز به شکل دوره‌ای و مثلا بر اساس برنامه‌ریزی هفتگی و ماهانه صورت گیرد و به همه‌ شرکت‌ها به شکل مساوی ارز تخصیص داده شود، شاهد رونق بیشتری در بازار موبایل خواهیم بود.

وی در رابطه با تاثیر طرح رجیستری بر بازار تلفن همراه نیز عنوان کرد: از اواخر خرداد سال گذشته که طرح رجیستری کامل شد، حالا واردات گوشی به شکل ۱۰۰ درصدی از راه قانونی صورت می‌گیرد و درصد کمی از گوشی‌ها به شکل مسافری وارد بازار کشور می‌شود که رقم آن حتی به دو درصد هم نمی‌رسد و به این ترتیب اصلا جای نگرانی نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به ورود تکنولوژی فایو جی به کشور توضیح داد: با توجه به اینکه تکنولوژی ۵G در کشور در حال تکامل است پیش بینی می کنیم بازار موبایل ایران در سال جدید با رشد حدود ۳۵ درصدی روبرو شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.