صفحه اصلی / اسلایدر / جهش قیمت لوازم یدکی خودرو
جهش قیمت لوازم یدکی خودرو

روغن موتور 40 درصد گران شد

جهش قیمت لوازم یدکی خودرو

کسب و کار نیوز- گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد می کند و توان مردم برای خرید این کالاها رو به کاهش است. مشاهدات و گزارش های منتشر شده از بازار قطعات یدکی خودرو نشان می دهد قیمت این کالاها از 30 تا 100 درصد گران شده است. در همین بین قیمت روغن موتور خودروهای سواری نیز تا 40 درصد گران شده است و این در حالی است که بسیاری از روغن موتورهای موجود در بازار تقلبی بوده و شکایات بسیاری در این رابطه به ثبت رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، افسار گسیختگی قیمت خودرو بر لوازم یدکی آن هم تاثیر گذاشته است بطوری که با افزایش بی رویه و بی‌سابقه قیمت خودروها همچنین افزایش قیمت به بازار لوازم یدکی ، قطعات جانبی و محصولات وابسته خودرو نیز رسیده است.  در چند ماه اخیر برخی قطعات یدکی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.

در همین زمینه مهدی کاظمی سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی درباره علت گرانی لوازم یدکی، گفت: نرخ ارز به شدت در بازار موثر است. نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود. کاظمی بیان کرد: از دولت، بانک و سازمان صمت تقاضا کردیم وابستگی به ارز را کاهش دهد چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن بستگی دارد. از هواپیما گرفته تا کشتیرانی، خودرو‌های سنگین، سبک، کشاورزی و … به صنف لوازم یدکی نیاز دارند و برای اینکه ریل تولید نخوابد، هواپیما پرواز کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریح کرد: تمام تلاشمان این است تا مواد را تامین کنیم تا لنگی به وجود نیاید.  بنابراین برای اینکه از تورم جلوگیری شود باید مقررات دست و پاگیر و بیهوده که در واردات مواد اولیه به کار می‌رود سهل شود.

کاظمی ادامه داد: در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد که در مقابل این کمبود به شدت در افزایش قیمت تاثیر گذار خواهد بود.او بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون۳۰ درصد قیمت لوازم یدکی افزایش داشته است چرا که با تورم مواجه شده ایم و احتمال اینکه افزایش قیمت ادامه دار باشد وجود دارد.علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو نیز در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت: اینکه چرا کالاهایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریح کرد: برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود. این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت: معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش می‌یابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.

در همین رابطه داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی روغت موتور خودروهای سواری روبرو بودیم اما برای سال جدید افزایش قیمتی نداشته ایم.همچنین کمبودی در بازار روغن موتور وجود ندارد و همانطور که اشاره شد بازار این محصول تامین بوده و قیمت ها نیز افزایش نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران در ادامه افزود: دلیل این افزایش قیمت ها هم به مواد اولیه که با ارز آزاد وارد می‌شود مربوط می شود. برای تامین مواد اولیه این صنعت، ارز دولتی به آن اختصاص نیافته و با ارز آزاد واردات مواد اولیه یا همان “ادتیو” انجام می‌شود. این موضوع عامل دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها است.

این مقام صنفی ادامه‌داد: با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و افزودنی‌ها و استفاده از ارز آزاد برای تامین آنها، افزایش قیمت روغن موتور اجتناب ناپذیر بود. وی گفت: ‌این مساله با توجه به کاهش سطح درآمدهای مردم، منجر به توسعه استفاده از روغن موتورهای تقلبی در بازار خواهد شد.

سعادتی نژاد اظهارداشت: روغن‌موتورهای تقلبی با استفاده از آرم، علائم و حتی قوطی‌های بسته‌بندی شرکت‌های اصلی و برند در مناطقی همچون شهر ری، دو دانگه و غیره و به دور از چشم بازرسان اتحادیه تولید و توزیع می‌شوند و انتظار می‌رود کارخانجات تولیدی برای مقابله با آنها پیش‌گام و با این اتحادیه و سایر اتحادیه‌های ذی‌ربط هماهنگ باشند.

داود سعادتی نژاد خاطرنشان کرد: ما همواره به مصرف کننده پیشنهاد می کنیم وقتی وارد واحدی برای تعویض روغن می شوند، ابتدا پروانه کسب را رویت کنند و نرخ خدمات هم در معرض دید وجود دارد و اگر قرار است از روغن خارجی استفاده شود پلمپ را جلوی خودش باز کنند و فاکتور روغن را حتما دریافت نمایند تا درصورت بروز مشکل بتوانند شکایت کنند. وی یادآور شد: به‌تازگی با توجه به شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش روغن‌موتور خودروها نیز مجازی شده و بر این اساس، احتمال اینکه برخی افراد فریب خورده و در فضای مجازی روغن‌موتور تقلبی دریافت کرده باشند، بیشتر شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.