صفحه اصلی / اسلایدر / دارندگان تعهد ارزی ۹۸ و ۹۹ مشمول معافیت مالیاتی شدند
دارندگان تعهد ارزی ۹۸ و ۹۹ مشمول معافیت مالیاتی شدند

جزئیات بسته سیاست ارزی بانک مرکزی

دارندگان تعهد ارزی ۹۸ و ۹۹ مشمول معافیت مالیاتی شدند

کسب و کار نیوز- رئیس کنفدراسیون صادرات ضمن تشریح بسته سیاست ارز حاصل از صادرات بانک مرکزی، گفت: دارندگان تعهد ارزی سال۹۸ و۹۹ رفع تعهد کنند تا از استرداد مالیات‌برارزش‌افزوده و معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد لاهوتی با اشاره به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص روش‌های بازگشت ارز صادراتی ۱۴۰۰، اظهار داشت: از سال ۹۷ موضوع تعهد ارزی صادرکنندگان به یک چالش جدی بین دولت و فعالان اقتصادی در عرصه صادرات و صادرکنندگان تبدیل شده و چندین و چند بخشنامه پی در پی از سوی بانک مرکزی صادر شد که به دلیل ناکارآمدی با بخشنامه‌های جدیدی جایگزین شده است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در نهایت این اتفاقات باعث دستور رئیس‌جمهور به معاون اقتصادی شد که منتج به ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در آبان ماه سال ۹۹ گردید. در این زمان به نظر فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران، این ابلاغیه یکی از موضوعات مهمی بود که رفع بسیاری از مشکلات صادرکنندگان در آن دیده شده بود، اگرچه همچنان ابهاماتی نیز در پی داشت که عملاً اجرای این ابلاغیه را بلااثر می‌کرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس موضوعاتی باید در این ابلاغیه مورد اصلاح قرار می‌گرفت تا صادرکنندگان بتوانند یک بار برای همیشه، تکلیف خود در بازگشت ارز صادراتی را بدانند؛ اما در نهایت با توجه به اختیاری که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای موضوع صادرات و واردات کالا از محل ارز صادرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده بود، موضوع اصلاح این ابلاغیه در کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران در دستور کار قرار گرفت.

به گفته لاهوتی، برگزاری جلسات متعدد در قالب کمیته اقدام ارزی منجر به ارائه پیشنهادات ۱۳ بندی از سوی این کمیته به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شد که البته این پیشنهادات، به امضای همه اعضای کارگروه از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک ایران، سازمان توسعه تجارت، معاونت امور صنایع وزارت صمت و نمایندگان هر سه اتاق رسید؛ اما متأسفانه بررسی آن، ۴ ماه معطل ماند و در نهایت با مکاتبه‌ای که رؤسای سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف با رئیس جمهور صورت گرفت، موضوع در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفت و در نهایت، در بند ۱۵ ابلاغیه که مکملی بر ابلاغیه ۱۷۷ بود، کمیته ماده ۲ مکلف شد که ظرف مدت یک هفته پیشنهادات اتاق‌ها را بررسی کند.

جزئیات بسته جدید بانک مرکزی

وی اظهار داشت: روز گذشته بسته سیاستی ارز حاصل از صادرات از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و از آنجایی که مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی بوده، تمام شرایط برگشت ارز صادراتی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در آن دیده شده است. لاهوتی با بیان اینکه موضوعات مهمی در ابلاغیه جدید بانک مرکزی برای برگشت ارز صادراتی مورد توجه قرار گرفته، اظهار داشت: افرادی که فروش ریالی تا ۱۶ مرداد ۹۷ داشته و به هر دلیلی در سامانه طراحی شده از سوی بانک مرکزی امکان رفع تعهد ارزی نیافته‌اند، فرصت یافتند تا آخر خرداد ۱۴۰۰ نسبت به ثبت فروش ریالی کالای صادراتی خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و رفع تعهد انجام دهند. وی افزود: صادرکنندگانی که در سال ۹۸ کالا صادر کرده، مجدد فرصت یافته‌اند تا ۳۱ تیرماه امسال و صادرکنندگان سال ۹۹ نیز تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ فرصت خواهند داشت که تعهد ارزی خود را ایفا کرده و رفع تعهد کنند؛ ضمن اینکه روش‌های بازگشت ارز نیز موضوعی بسیار حائز اهمیت است که در وهله اول باید ۹۰ درصد ارزش پروانه‌های صادراتی به عنوان تعهد صادرکنندگان رفع شود.

حل مشکلات صادرکنندگان در افغانستان و سی‌آی‌اس

لاهوتی گفت: موضوعاتی که همواره مورد نگرانی صادرکنندگان بوده هزینه‌هایی بود که به آنها تحمیل می‌شد که خوشبختانه اینجا پذیرفته شده و روش‌های اعلامی بازگشت ارز نیز شامل «فروش ارز به سامانه نیما»، «واردات در مقابل صادرات خود»، «واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر»، «تسویه بدهی ارزی در قالب دریافت وام از صندوق توسعه ملی، فاینانس» و نیز «فروش ارز به صورت اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌ها با نرخ سنا» است که خیلی از مشکلات برخی از صادرکنندگان در افغانستان و سی آی اس را حل می‌کند.

وی افزود: در مورد خدمات فنی و مهندسی نیز تعیین تکلیف صورت گرفته که با ۱۰ درصد اعتبارسنجی در سقف تعیین شده وزارت صمت، صادرکنندگان می‌توانند رفع تعهد ارزی کنند؛ ضمن اینکه مرزنشینی و سهمیه تعیین شده برای پیله وران نیز تعیین تکلیف شده؛ همچنین در صورت عدم بازگشت ارز در موعد مقرر عدم امکان استفاده از امکانات دولتی همچون تسهیلات، اخذ و تمدید کارت بازرگانی، مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی وجود دارد. لاهوتی گفت: موضوعی که مهم است این است که به هر حال در یک جایی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان اتاق با دولت به تعامل رسیدند و موضوعات را از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ تعیین تکلیف کردند و حسن این است که در فروردین ماه ۱۴۰۰ این ابلاغیه صادر شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز اعتبار دارد.

وی افزود: کسانی که به هر دلیلی رفع تعهد ارزی نکرده‌اند تعیین تکلیف شده‌اند و از همه مهمتر دارندگان تعهد ارزی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ می‌توانند به روش‌های اعلامی رفع تعهد کرده و از استرداد مالیات بر ارزش افزوده و معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند. به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، مدت زمان بازگشت ارز کماکان ۴ ماه است و مگر اینکه وزارت صمت تشخیص دهد که در برخی از رشته‌های کالایی باید این مدت افزایش یابد و با اعلام به بانک مرکزی عملاً فرصت به صادرکنندگان آن گروه کالایی داده خواهد شد تا بیش از ۴ ماه رفع تعهد ارزی کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.