صفحه اصلی / اسلایدر / موج تعطیلی و ورشکستگی هتل ها
موج تعطیلی و ورشکستگی هتل ها

زیان ۱۴.۸ هزار میلیاردی هتل‌های ایران به دلیل شیوع کرونا

موج تعطیلی و ورشکستگی هتل ها

کسب و کار نیوز- مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرده است که رشد اقتصادی کشور در بخش فعالیت‌های هتلداری و رستوران نرخ رشد منفی ۶.۷ درصد بوده است. رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در همین زمینه اعلام کرده است که دو سوم از کارگران شاغل در هتل‌ها بیکار شده و شغل خود را از دست داده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی حمزه زاده اعلام کرده است که دو سوم از کارگران شاغل در هتل‌ها بیکار شده و شغل خود را از دست داده‌اند اما تأکید دارد که هتل‌ها کارگران خود را اخراج نکردند بلکه به آنها «پایان کار» دادند تا از بیمه بیکاری استفاده کنند. هتل‌ها کارگر اخراجی نداشتند اما بسیاری از کارگران پایان کار خورده و به خاطر کرونا تعطیل شده‌اند. می‌توان گفت دو سوم کارکنان هتل‌ها در ایام کرونا تعطیل شدند تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند اما متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز بیمه بیکاری نگرفته‌اند.

به هر ترتیب جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران آبان ۱۳۹۹ با ارائه گزارشی از وضعیت رشد مثبت و منفی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعلام کرد که کرونا درکنار کاهش تولید برخی از بخش‌ها باعث افزایش تولید برخی از بخش‌ها نیز شده است. با این حال دامنه تأثیر این بیماری در زیربخش‌های خدمات نمایان است. برای مثال در بخش فعالیت‌های هتلداری و رستوران نرخ رشد منفی ۶.۷ درصد بوده که با متوسط منفی ۱.۷ درصدی گروه اصلی فاصله زیادی دارد.

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری و بویژه هتلداران در بسیاری از کشورها را متأثر کرده است. سازمان جهانی گردشگری تابستان امسال اعلام کرد که صنعت گردشگری جهان در سال نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۲۰ میلیارد دلاری خسارت دیده که سه برابر بیشتر از میزان خسارت‌های وارد شده بر صنعت گردشگری جهانی در بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۹میلادی بوده است.

محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتلداران و هتل آپارتمان های تهران در این زمینه به “کسب و کار” گفت: اتفاقات زیادی در سال ۹۸ افتاد که موجب کاهش ورود گردشگر خارجی به کشور شد. اتفاقات مرتبط با شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اکراینی و در مرحله آخر شیوع کرونا که دنیا با آن دست به گریبان شد ضریب اشغال هتل ها را کاهش داد. این ضریب اشغال به اندازه ای کاهش یافت که زیان هزاران میلیاردی به هتل ها و هتلداران وارد کرد. دیگر مسافر داخلی هم برای اقامت به هتل ها مراجعه نکرد و تعدیل نیروی گسترده ای در این صنف علی رغم میل هتلداران اتفاق افتاد.

فرخ‌مهر افزود: در سالی که گذشت همه هتلداران متضرر بودند و مشکلات بسیار عدیده‌ای داشتند و بسیاری از هتلداران با گرفتن وام و فروش اموال و روش‌های دیگر توانسته‌اند هتل خود را دایر نگه‌دارند.

به گفته فرخ مهر، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم در هتل‌های سراسر استان مشغول به کار هستند و ۳۰ هزار نفر نیز به طور مستقیم به صورت پیمانکار و… از طریق هتل‌ها ارتزاق می‌کنند، که اکنون و با اوضاع پیش آمده در آستانه بیکاری این تعداد از افراد هستیم. همچنین زیان ۱۴.۸ هزار میلیاردی به هتل‌های ایران به دلیل شیوع کرونا وارد شده است.

وی گفت: در حال حاضر پرواز زیادی از خارج از کشور نداریم و تعداد مسافرهای اروپایی نزدیک به صفر است. گردشگری خارجی به طور کلی نیست و تهران نیز شهری است، که از نظر گردشگری داخلی بیشتر گردشگرفرست است، تا مسافرپذیر و تعطیلات اخیر به خوبی این مساله را نشان داد و درصد قابل توجهی از میهمانان هتل‌های تهران را میهمانان دولت، شرکت کنندگان همایش‌ها و تجار و بازرگانان اشغال می‌کنند، که این افراد نیز به واسطه کرونا به کشور و شهر و استان ما سفر نمی‌کنند و برآیند همه اینها اوضاع نابسامان هتل‌ها شده است و نیاز به حمایت‌های ویژه دولت داریم.

رئیس اتحادیه هتلداران و هتل آپارتمان های تهران در ادامه گفت: هر طرح و برنامه‌ای همچون تعطیل کردن برای رفتن به سفر یا طرح‌های دیگر منوط به وضعیت اقتصاد مردم است زیرا سفر نیاز به پول دارد. امروز بسیاری از مردم در تهیه پول نان نیز با مشکلاتی مواجه هستند چه برسد که بخواهند به سفر فکر کنند اما با این حال نیز مشکل صنعت هتلداری به خصوص در تهران با حضور مهمانان داخلی حل نمی‌شود.

فرخ مهر ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد مهمانان در هتل‌های تهران تجار، بیزینس‌من و مهمانان خارجی هستند و گروهی دیگر از مهمانان نیز مهمان‌های دولت و شخصیت‌های سیاسی هستند و هر چه روابط بین‌المللی دولت قوی‌تر باشد حضور مهمانان در تهران بیشتر است. در نتیجه ضریب اشغال هتل‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل اجرای برنامه‌هایی همچون ایجاد تعطیلات برای گردشگری یا برنامه‌هایی از این دست برای هتل‌های تهران تاثیر آنچنانی ندارد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.