صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی ادامه دار خوراکی ها
گرانی ادامه دار خوراکی ها

التهاب بازار کالاهای اساسی ادامه دارد

گرانی ادامه دار خوراکی ها

کسب و کار نیوز- در حالی نرخ تورم در کشور به بیش از 60 درصد رسیده که آمارهای رسمی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد حتی در سال گذشته نیز ایران به تورم هدف نرسیده است. رسیدن به تورم 22 درصدی هدف بانک مرکزی برای سال 99 بوده است که نه تنها امکان تحقق آن وجود نداشت بلکه با رشد غیرمنتظره تورم قدرت خرید مردم افت بسیار زیادی داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هر از چند گاهی اخبار تشکیل صف های خرید کالاهای اساسی هر ایرانی را نگران و ناراحت می کند. اینکه با وجود وفور کالا در کشور مردم مجبورند برای ارزانتر خریدن کالاها گاهی تنها با اختلاف قیمتی ۱۰ هزار تومان در این روزهای کرونایی در صف های طولانی بایستند و کالای تنظیم بازاری بخرند جای تاسف بسیاری دارد. مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با رشد گرانی ها عنوان کرده است که کنترل رشد قیمت در بازار دارایی‌ها باید در اولویت سیاست‌گذار پولی قرار بگیرد و در عین حال، دولت به دنبال روش‌های غیرتورم‌زا برای جبران کسری بودجه باشد.

اگرچه، بخشی از تورم و گرانی در کشور ناشی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی عوامل خارجی است، اما بخش مهم آن، نتیجه عملکرد مدیران و دست‌اندرکاران اقتصادی کشور است که از فرصت‌ها و تهدیدات به درستی و به موقع استفاده نمی‌کنند. متأسفانه دولت غیر از بحث‌های دیپلماتیک، هیچ برنامه دیگری برای اقتصاد کشور نداشته و ندارد. نخستین راهکار برای خروج از شرایط کنونی پذیرش این گزاره کلی است که باید دولت مسیر خود را از برون‌گرایی به سمت درون‌گرایی تغییر دهد. باید دولت بپذیرد ظرفیت‌های مناسبی در اقتصاد داخلی کشور وجود دارد و می‌تواند با بهره‌گیری از آنها تا حدودی بحران معیشتی کنونی را حل کند.

حسین راغفر، اقتصاددان در رابطه با وضعیت معیشت مردم و کاهش رفاه در جامعه می گوید: تداوم گرانی گوشت قرمز و همچنین افزایش چند ماه گذشته قیمت مرغ، توان خرید این اقلام ضروری را از بسیاری از خانوارها گرفته و دست خانوار‌های ایرانی از این کالاهای اساسی کوتاه شده است. ۳۰ درصد خانوارهای ایرانی در حال حاضر توان خرید گوشت را ندارند.

به گفته وی، از دهه هفتاد تاکنون، تهیه اقلام ضروری مردم با چالش همراه شده و شاخص‌های سلامت به خصوص درمناطق محروم و مرزی سقوط کرده‌اند که کوتاهی قد دانش آموزان یکی از نتایج آن بوده است. در حال حاضر در وضعیت نگران کننده‌ای هستیم که هیچ وقت قشر متوسط و ضعیف جامعه در چنین شرایطی نبوده است.

 

تولید، راهکار کنترل تورم

مسعود دانشمند، اقتصاددان

برای کنترل تورم و گرانی باید راهکارهایی وجود داشته باشد تا اشتغال توسعه یابد و در نتیبجه آن تورم کنترل شود. با کنترل تورم قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند و رفاه افزایش خواهد یافت. در شرایط فعلی هر نوع کالایی را که مردم بتوانند بخرند و هر اندازه که نیاز داشته باشند قابل تهیه است و در بازار بافت شود اما قیمت‌های نجومی و بالا و توان پایین مردم در خرید، اجازه تأمین نیازهایشان را نمی‌دهد.

در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیارد دلار کالا های اساسی به نرخ ۴۲۰۰ تومان وارد می شود که تماما مایحتاج روزمره و ضروری مردم است، حال اگر بخواهیم نرخ دولت را در نظر بگیریم، افزایش ۱۰۰ درصدی و نرخ مجلس نیز افزایش ۲۰۰ درصدی ارز در بودجه خواهد داشت که این مسئله تبعات تورمی بسیار زیادی خواهد داشت، این موضوع بسیار در افزایش گرانی ها دخیل خواهد بود و باید دید که دولت و مجلس در اصلاح بودجه دست آخر چه رویکردی را در پیش خواهند گرفت، از سوی دیگر برخی با توجه به این افزایش قیمت دلار در بودجه صحبت از ارز تک نرخی می کنند، که به اعتقاد بنده در چنین شرایطی نمی توان اصلا در این مورد صحبت کرد.

دیگر راهکار برای مقابله با تورم و گرانی، رشد و رونق تولید است. با نگاهی به آمار و اطلاعات طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام متوجه می شویم که حدود ۷۰ هزار طرح و پروژه ملی و استانی در سطح کشور به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده است که بسیاری از آنها مدت ۱۰ سال از زمان شروع شان گذشته است. برخی نیز، حدود ۲۰ سال از زمان کلنگ زدن آنها می‌گذرد و همچنان به بهره‌برداری نرسیده‌اند و مصرف‌کننده بودجه عمومی کشور می‌باشند. اگر این طرح‌ها و پروژه‌ها طبق برنامه زمان‌بندی اولیه خود به بهره‌برداری می‌رسیدند، از یک طرف مخارج دولت کاهش می‌یافت و از طرف دیگر، بر میزان تولیدات کشور افزوده می‌شد و کشور دچار کمبود تولید، تورم و گرانی نمی‌شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.