شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، از طرفی هیچ نظارتی هم برای توزیع میوه وجود ندارد و دلالان و حتی برخی از فعالان میوه، صادرات را ترجیح میدهند. واسطهها حتی با وجود اینکه محصول بازار داخلی را به مرزها میفرستند، قیمتهای بازار داخل را هم کنترل میکنند. با توجه به شناخت من میتوان هم بار کشور را تامین کرد و هم صادرات کرد، اما طمع دلالان نمیگذارد.
اما در این میان برخی از میوه ها هم به این سبب که بر پیشانی خود نام ارگانیک را دارند، باالتبع قیمتشان هم بالا است و قدرت خرید را از خیلی ها می گیرد. این میوه های کمیاب سالم که کود شیمیایی را لمس نکرده اند، آن قدر قیمت دارند که در مغازه های پایین و مرکز شهر جایی باز نکرده اند و معمولا جایشان در ویترین های شیک هایپرمارکت ها یا فروشگاه های زنجیره ای بزرگ است. همچنین با گشتی در فضای مجازی می توان انواع میوه های استوایی را به صورت آنلاین خریداری کرد. بازار میوه های لوکس هم که چندین سال است راه اندازی شده و هنوز برای گروه محدودی از جامعه بی رونق هم نیست. فروش اینترنتی برخی میوه های وارداتی که به “میوه های ممنوعه” نامگذاری شده اند نیز طی سالهای گذشته تعادل در بازار میوه را برهم زده است. محل تبلیغ کالا، شبکه های مجازی و کشور وارد کننده عمدتا ترکیه است. این میوه ها که به میوه های ممنوعه شهرت دارند شامل “دراگون فروت”، “بلوبری”، “پیتایا” و “گوجی بری”خشک است.
به گفته فعالان بازار میوه گوجه سبز میوه لوکس است و هنوز قیمت آن در نرخنامه اعمال نشده است. هر کیلو گوجه سبز در واحدهای صنفی کیلویی ۱۲۵ هزار تومان فروخته میشود. به گفته رئیس اتحادیه میوهفروشان، علت گرانی گوجه سبز این است که این میوه هنوز نوبرانه است. احتمالا در روزهای آینده قیمت این میوه به کیلویی ۵۰ هزار تومان برسد و نصف شود. اسدالله کارگرگفت: هر فصلی که میگذرد میوههای مربوط به فصل قدیم کنار گذاشته میشود. هنوز میوههای فصل گذشته در بازار موجود است و از آنها مصرف میکنیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه در پاسخ به اینکه آیا ممکن است سرمازدگی باعث گرانی میوههای نوبرانه شود،گفت: چنانچه ورودی این میوهها به بازار در روزهای آینده خوب باشد و آفت و سرمازدگی نزند امیدواریم که قیمت میوهها امسال متعادل باشد. کارگر در رابطه با وضعیت نارنگی و پرتقال نیز گفت: علت مصرف نارنگی و پرتقال این است که هنوز جایگزینی برای این دو میوه وجود ندارد اما به طور کلی استقبال از خرید نارنگی و پرتقال نسبت به زمستان کم شده است.
در همین زمینه مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با افزایش قیمت میوه سبد خرید مردم کوچکتر شده است، لذا تمام تلاش خودمان را می کنیم که به مردم کمک کنیم. ابلته این گرانی منوط به میوه نیست و کل اقلام گران شده است.
دارایی نژاد با تاکید بر اینکه از گرانی قیمت ها ناراضی هستیم، تصریح کرد: ما انتظار داریم همه مردم از میوه ها استفاده کنند اما با افزایش قیمت ها سبد خرید مردم کوچک تر شده است. ما تمام تلاش خودمان را می کنیم که به صورت کارشناسی به مردم کمک کنیم از جمله اینکه امسال با وجود بیماری کرونا عرضه لیمو شیرین را زیاد کرده ایم تا قیمت ها بالا نرود.
دارایی نژاد همچنین خاطرنشان کرد: میوه و تره بار شرایط خاص خودش را دارد و تابع شرایط عرضه و تقاضاست. اگر عرضه کم شود قطعا قیمتها افزایش پیدا میکند. اگر عرضه زیاد شود قیمتها هم میشکند. درحال حاضر موز که به خاطر قیمت شصت هزار تومانی اش موجب نارضایتی مردم شده بود در حال حاضر بیست و هشت هزار تومان فروخته میشود.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی ترهبار در ادامه افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید افراد و گرانی میوه، تقاضا برای خرید حدود۳۰ درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به اینکه میزان تولید در کشور زیاد است، گفت: در حال حاضر داریم به سمت تولید به روش علمی می رویم و سعی می کنیم کشت ها به صورت ارگانیک باشد. تولیدات گلخانه ای در حال افزایش است ولی از جهاد کشاورزی هم می خواهیم به کشاورزان آموزش بیشتری بدهد و به آنها بها دهند تا هم ارگانیک کشت کنند و نسبت به کود و سم شان نظارت کنند.
رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و ترهبار در خصوص اینکه گفته شده صادرات، علت افزایش قیمت میوه است، گفت: امسال تا کنون تنها ۲۰۰ هزار تن مرکبات صادر شده است که میزان زیادی نیست پس صادرات نمی تواند عامل گرانی میوه باشد.
رئیس اتحادیه صنف بار فروشان گفت: برای اردیبهشت ماه برنامه ریزی کرده ایم که انشالله در این ماه برنامه خرید آنلاین به اجرا در بیاید و ما محصولات را به کل کشور عرضه کنیم. با برنامه ریزیهایی که اتحادیه انجام داده حتما این اقدام محقق خواهد شد و امیدوار هستیم در اردیبهشت این کار انجام شود.