صفحه اصلی / سیاسی / نخست‌وزیر کره‌جنوبی در راه تهران
نخست‌وزیر کره‌جنوبی در راه تهران

نخست‌وزیر کره‌جنوبی در راه تهران

یکی از موضوع‌های اصلی مورد گفت‌وگو در سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی، چگونگی آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران است. قرار است یک‌میلیارد دلار از این بدهی به‌صورت نقدی پرداخت شود.

امروز صبح «چانگ سیه کیون» نخست‌وزیر کره‌جنوبی، سئول را به مقصد تهران ترک کرد. قرار است نخست‌وزیر کره‌جنوبی در این سفر سه روز با معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری دیدار کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از «ایرنا»، چانگ سیه کیون با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم دیدار خواهد کرد. موضوع اصلی گفت‌وگوی این دیدارها بهبود روابط تهران-سئول خواهد بود. همچنین قرار است نخست‌وزیر کره‌جنوبی با مقامات شرکت‌های این کشور ازجمله سامسونگ الکترونیک، ال‌جی الکترونیکس و شرکت اس‌کای نتورک که در ایران فعالیت می‌کنند، دیدار کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که نخست‌وزیر کره‌جنوبی در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین‌ماه برای دیدار با مقامات ایرانی و گفتگو درباره موضوع‌های دوجانبه ازجمله محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه ششم اسفند ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران گفته بود که هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده و در مرحله نخست، «یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران به‌صورت نقدی به حساب بانک‌های ایرانی واریز می‌شود».

مقامات ایران طی ماه‌های گذشته بارها از توافق برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی خبر داده‌اند، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

از طرفی ۱۵ دی‌ماه یک کشتی کره جنوبی به‌دلیل «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی»، در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد و بعد از مذاکراتی میان ایران و کره‌جنوبی بعد از سه‌ماه رفع توقیف شد؛ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته دادستانی با «تکمیل تحقیقات» دستور آزادی کشتی را داده است. خطیب‌زاده گفته: «عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد.»

گفته می‌شود آزادی کشتی کره‌ای در گره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی بوده است. بعد از آزادی کشتی کره‌ای، سئول اعلام کرد برای آزادسازی دارایی‌های ایران با آمریکا در حال مذاکره است و یک روز پس از آن، رئیس بانک مرکزی ایران عنوان کرد که قرار است یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران در مرحله نخست پرداخت شود.

چندی پیش رسانه‌های کره جنوبی از «موافقت اصولی» آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران در کره و انتقال آن از طریق کانالی مالی در سوئیس خبر دادند.

حالا نخست‌وزیر کره جنوبی در مسیر سفر به ایران است؛ این سفر اولین سفر یک نخست‌وزیر کره جنوبی به کشوری در خاورمیانه پس از ۴۴ سال خواهد بود.

موضوعات:

همچنین مطالعه کنید:

«جهش تولید با مشارکت مردم»/پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز ، رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.