صفحه اصلی / اسلایدر / پیش بینی کاهش اجاره بها در بهار ۱۴۰۰
پیش بینی کاهش اجاره بها در بهار ۱۴۰۰

رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با "کسب و کار" مطرح کرد:

پیش بینی کاهش اجاره بها در بهار ۱۴۰۰

کسب و کار نیوز- به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک در بهار 1400 بازار اجاره بها با کاهش 30 درصدی روبرو خواهد شد. این پیش بینی در حالی اعلام شده است که بازار مسکن در سالهای اخیر بخصوص سال گذشته تاکنون گرفتار مشکلات بسیاری است که تحقق این پیش بینی را سخت تر می کند. در حال حاضر بازار مسکن با کمبود بیش از یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی روبرو است و طرح های دولت برای خانه دار کردن مردم نیز به بن بست خورده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ،  هم چنین در حالی ۴ مولفه ارز، سکه، طلا و بورس در قیمت مسکن تاثیرگذار است که مشکلات داخلی و کمبود ساخت وساز و تولید خانه نیز در گرانی های بازار مسکن سهیم شده اند. هر ساله قیمت مسکن نسبت به تورم افزایش می یابد و اگر بیش از حد قیمت بالا برود باعث کسادی بازار اشتغال می شود.

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با “کسب و کار” از کمبود ساخت مسکن در کشور خبر داد و گفت: کشور با کمبود حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی مواجه است. با وجود این کمبود، ۵ سال است که ساخت ‌و ‌سازها بسیار اندک بوده‌ و باید برای سازندگان تسهیلات لازم را فراهم کنیم. بر اساس ماده ۳۱ قانون اساسی، دولت ها موظف هستند برای دهک پایین جامعه ، خانه بسازند و باید توجه داشت هرکدام از دولت ها تاکنون این کار را انجام نداده اند سبب بروز مشکلات فراوان در بخش مسکن شده‌اند و بحران ایجاد کرده اند.

به گفته قلی خسروی، عده ای از بساز و بفروش ها یا بخر و بفروش ها به دلیل حفظ و افزایش ارزش سرمایه های خود دست به هر کاری می زنند تا کاهش قیمت در بازار مسکن اتفاق نیفتد. از سوی دیگر آمارهای اشتباهی که از سوی نهادهای مختلف در رابطه با بازار مسکن منتشر می شود التهابات این بازار را بیشتر می کند. به عنوان مثال بانک مرکزی در یک بازه زمانی اعلام کرد که رشد قیمت مسکن داریم. در حالی که داده های این نهاد اشتباه بود و التهاب بازار را بیشتر کرد. متاسفانه باید اشاره کرد که قدرت این نهادها بسیار بیشتر است و ما نمی توانیم آمارهای درست را در برابر آماری اشتباه به مردم اعلام کنیم. در این میان برخی افراد هم که معلوم نیست مدرکشان را از کجا گرفته‌اند به اسم کارشناس درباره بازار مسکن اظهارنظر می‌کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: بر اساس تجربیان چندین و چند ساله در بازار مسکن می توان به به آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ خوشبین بود چراکه سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی در بخش مسکن است. از این رو پیش بینی می شود حجم رکود بازار کاهش یافته و خریداران به بازار مسکن بازگردند. بنابراین توصیه می شود کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند از فرصت پیش رو برای خرید مسکن استفاده کنند.

و ادامه داد: آمارها و تحلیل‌ها از کف بازار حاکی از آن است که نرخ و قیمت مسکن به ثبات رسیده و در آینده هم بازار به سمت ثبات و تثبیت قیمتی می‌رود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: برخی از رسانه‌های خارجی و همچنین تعدادی از سوداگران تلاش می‌کنند که بازار را نا به سامان جلوه دهند اما من همین جا اعلام می‌کنم که بازار آرام شده و تا چند ماه آینده هم همین آرامش و ثبات قیمتی ادامه خواهد داشت. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی درباره بازار مسکن اشتباه است و منتج به ارائه اطلاعات اشتباه می‌شود، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن طبق آمار و داده‌های کف بازار خبر داده است اما شاهد آن هستیم که برخی آمارهای رشد قیمت می دهند‌.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.