صفحه اصلی / اسلایدر / کرونا چه بر سر رستوران‌ها آورد؟
کرونا چه بر سر رستوران‌ها آورد؟

در نتیجه شیوع کرونا 300 رستوران تعطیل و صدها کارگر در تهران بیکار شدند

کرونا چه بر سر رستوران‌ها آورد؟

کسب و کار نیوز- علي اصغر ميرابراهيمي، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرويس در گفت و گو با "کسب و کار" وضعیت واحدهای صنفی این بخش را با آغاز محدودیت های دو هفته ای تشریح کرد.

شایلی قرائی 

میرابراهیمی گفت: هنوز خسارات وارد شده به واحد های صنفی در بخش رستوران و سلف سرویس در سال گذشته جبران نشده است که با محدودیت هایی بیشتر با آغاز سال جدید روبرو شده ایم. تحمیل این تعطیلی ها در حالی که این صنف نهایت رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته است ظلمی در حق واحدهای صنفی این بخش است که کوچکترین تقصیری در ایجاد وضعیت موجود نداشته اند.

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس ادامه داد: نیروی کار بسیاری در این واحدهای صنفی مشغول بکار بوده اند که از سال گذشته به دلیل شیوع بیماری ناچار به ترک کار شده اند. هیچ رضایتی برای تعدیل نیروی کار توسط کارفرمایان در این صنف وجود نداشته اما تا به امروز صدها نفر از این کار خارج شده اند.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: ضرر و زیان اصناف بخصوص صنف رستوران و سلف سرویس با آغاز محدودیت های جدید قطعا بیشتر و بیشتر خواهد شد در حالی که حتی یک ریال از سوی دولت حمایتی صورت نگرفته است. قرار بر این بود که دولت به اصناف کمک هایی را پرداخت کند اما دریغ از یک ریال. ۶۰ درصد از رستوران داران اجاره‌ای‌ هستند. تا این لحظه دولت هیچ کمکی به صنف ما نکرده و هیچ وامی نداده است. گفتیم دولت وامی با سود ۴ درصد بدهد تا کاسب بتواند اقساطش را پرداخت کند. اما دولت همان وام با سود ۱۲ درصد را هم پرداخت نکرد. متاسفانه با سیوع بیماری اعتماد مردم به رستوران‌ها کاهش پیدا کرد، گرانی اجناس نیز مزید بر علت شده است. مشکلات عدیده‌ای در صنف رستوران‌داران وجود دارد از جمله تهیه اجناس، حقوق کارگران و بیمه. با این حال نسبت به گذشته تقاضا فروکش کرده و مردم کمتر به رستوران‌ها مراجعه می‌کنند.

به گفته علی اصغر میرابراهیمی در آستانه ماه رمضان برقراری محدودیت ها می تواند خسارات بسیار زیادی را بر اصناف وارد کند. وی گفت: واحدهای صنفی این بخش گوشت قرمز را کیلویی ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و جوجه را کیلویی ۸۰ هزار تومان تهیه می کنند و صرفه اقتصادی چندانی در کنار تمام این ضرر و زیان های کرونایی برای واحدهای صنفی ندارد.

به گفته رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، هزینه پرسنل، هزینه های مالیات که دولت بدون توجه به درآمدهای واحدهای صنفی آن را تصویب می کند، هزینه تامین مواد غذایی و گوشت، مرغ، ماهی و… ، تمام اینها دست به دست هم داده اند تا بسیاری از واحدهای صنفی در این حوزه تغییر شغل داده و یا از چرخه فعالیت خارج شوند. نزدیک به ۳۰۰ رستوران در این وضعیت تعطیل شده اند و کارگران بسیاری سرگردان برای یافتن شغل جدید هستند.

میرابراهیمی افزود: سازمان مالیاتی سراغ واحدهای صنفی می آید و مالیات می‌خواهد. آقایان نمی‌دانند ما در یک سال اخیر کار نکردیم چه مالیاتی باید بدهیم. میرابراهیمی خاطرنشان کرد: قیمت غذای نهایی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود نسبت به قبل از کرونا حدود ۳۵ درصد افزایش داشته، تورم اعلامی هم بیشتر از ۳۲ درصد شده است. ارگان‌های ذی‌ربط کمی به فکر اصناف باشند وضعیت کسب‌وکار اصلا خوب نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …