صفحه اصلی / اسلایدر / بازارها در فاز انتظار
بازارها در فاز انتظار

چشم انداز بازار ارز در سایه مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ چیست؟

بازارها در فاز انتظار

کسب و کار نیوز- قیمت ارز بخصوص دلار از هفته گذشته تا به روز سه شنبه که مذاکرات ویدیو کنفرانسی به مذاکرات حضوری ایران با گروه ۴+۱ در وین رسیده است همچنان در نوسان بوده و واکنش قاطعی از خود نشان نداده است. فعالان بازار ارز بر این اعتقادند که بازار ارز در فاز انتظار قرار داشته و منتظر است تا نتیجه مذاکرات روشن شود. این در حالی است که خبرهایی نیز از مذاکرات غیرمستقیم نمایندگان آمریکا با نمایندگان ایران در وین به گوش می رسد و همین امر ممکن است بر تغییرات قیمت دلار و روند کاهشی آن تاثیرگذار شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که به دلایل بسیاری مذاکرات وین نیز نخواهد توانست دلار را به فاز کاهش قیمت بازگرداند. چراکه دلایل نوسانات دلار و تمایل این ارز به افزایشی بودن قیمت به دلیل بلوکه شدن منابع ارزی، کاهش صادرات غیرنفتی، مدیریت غلط اقتصادی و به طور کلی مشکلات داخلی است. شایان ذکر است که ربیعی، سخنگوی دولت در این رابطه گفته است که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت. اما سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که دولت آمریکا می‌داند روند دیپلماتیک با ایران می تواند زمان‌بر باشد و در حال حاضر انتظار مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا نمی‌رود. با این وجود، این کشور آماده مذاکرات مستقیم با ایران است.

به هر ترتیب ادامه گفت‌وگوهای کارشناسی برجام در وین بین ایران و اعضای برجام بدون آمریکا و در حالی که تیم کارشناسی واشنگتن هم‌زمان در وین به سر می‌برد، می‌تواند مفاهیم و توجهاتی را به همراه داشته باشد. انتقال دیدگاه‌های طرفین این منازعه توسط اروپایی‌ها و به‌خصوص تیم آقای بورل یکی از موضوعاتی است که مورد انکار هیچ طرفی قرار نگرفته و از این منظر کانالی است که می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های غیرقابل تکرار شود.

مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ در وین آغاز شده و از چند روز گذشته بازار دلار و سایر بازارها را گوش به زنگ کرده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که روسیه پیش بینی می کند آمریکا و ایران مذاکرات غیرمستقیم درباره بازگشت به توافق هسته ای پس از نشست روز سه شنبه آغاز شود. محمد غفاری، فعال بازار دلار پیش‌بینی قیمتی‌اش از قیمت دلار در روزهای آتی و هفته آینده را اینگونه عنوان می کند که ممکن است دلار به قیمت ۲۱ هزار تومان هم برسد.

تعیین نرخ دلار در بانک مرکزی

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

سابقه مذاکرات زمانی که برجام وجود نداشت و همواره مذاکرات برای توافق ادامه داشت این را نشان می دهد که اگر اخبار خوشبینانه از جلسات درز کند دلار روند کاهشی خواهد داشت و اگر روند مذاکرات خوب نباشد امید بازار ارز به کاهشی شدن از دست می رود و قیمت ها افزایش پیدا می کند. به هر ترتیب نتیجه این است که اگر مذاکرات امیدوارانه جلو برود روند کاهشی قیمت ارز را خواهیم داشت. البته نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که بانک مرکزی با سیگنالهای ارایه شده از مذاکرات تغییرات نرخ ارز را اعمال می کند چراکه اولین نهاد

در اعلام رسمی نرخ ارز در ساعت ۱۱ هر روز صبح بانک مرکزی است. معتقدم این نهاد تعیین کننده نرخ ارز است هرچند تا به امروز هیچ گونه واکنش و اقراری در رابطه با این موضوع نداشته است. نمونه این اتفاق وین را در انتخابات آمریکا و رقابت بایدن و ترامپ داشتیم که با اخبار پیروزی بایدن دلار رود کاهشی و با اخبار پیروزی ترامپ دلار روند افزایشی را دنبال می کرد. در این مذاکرات نیز به همین منوال است.

از سوی دیگر وقتی که قرارداد ایران و چین برقرار شد این ذهنیت پیش آمد که دو طرف تمایلی برای مذاکرات ندارند و نرخ دلار مجدد به ۲۶ هزار تومان رسید و مجدد با انتشار اخبار تمایل دو طرف برای مذاکرات در وین روند کاهشی دلار را شاهد هستیم. به هر حال نرخ دلار بستگی به اخبار و البته عملکرد بانک مرکزی دارد که چقدر می خواهد تغییر در نرخ دلار داشته باشد. همانطور که اشاره شد البته بانک مرکزی هیچ گاه اعلام نمی کند تعیین نرخ ارز در دست این نهاد است. اگر قصد بانک مرکزی دلار ۲۱ هزار تومانی باشد می توانیم به این نرخ هم برسیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.