چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / موج جدید بیکاران کرونایی
موج جدید بیکاران کرونایی

ورود موج چهارم کرونا و اعمال محدودیت های جدید بیکاری را گسترش می دهد

موج جدید بیکاران کرونایی

کسب و کار نیوز- اعلام وضعیت قرمز کرونا در تهران و ۶ مرکز استان می تواند موجب بیکاری میلیون ها نفر در سراسر کشور شود. با آغاز موج چهارم کرونا در کشور کسب و کارهای بسیاری تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت که نتیجه آن بیکاری میلیون ها نفر خواهد بود. اتاق اصناف ایران در بیانیه ای اعلام کرده است که به ازای هر روز قرمز کرونایی 3 میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد. این در حالی است که اتاق اصناف تنها به حوزه کاری خود اشاره کرده و در صورت ادامه بحران و روزهای بیشتر قرمز کرونایی افراد بیشتری در مشاغل و موقعیت های کاری شغل خود را از دست خواهند داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موج بیکاری اصلی ترین نتیجه اعلام وضعیت قرمز کرونایی در کشور است که مهم ترین دلیل آن سهولت در صدور مجوز برای مسافرت ها در تعطیلات نوروز و عدم مدیریت در کنترل بیماری بوده است. در حالی کشور با نرخ بیکاری بسیار بالایی روبرو است که موج چهارم نیز می تواند به این بیکاری ها دامن بزند و اقتصاد کشور را زمین گیر کند. همه‌‌گیری کرونا بر وضعیت بازار کار در ایران اثرات سوء شدیدی گذاشته و همچنان می گذارد. تازه‌ترین گزارش فصلی مرکز آمار ایران درباره وضع اشتغال و بیکاری هم نشان می‌دهد که نرخ بیکاری سه‌دهم درصد بالا رفته است. همچنین شمار زنان دارای کار به پایین‌ترین میزان در پنج سال گذشته رسیده است.

علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و اشتغال وزارت کار گفته “در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شده‌اند.” این رقم البته از برآوردهای قبلی برخی نهادهای پژوهشی کمتر است. همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس از احتمال بیکار شدن حدود سه تا شش میلیون نفر بر اثر بحران کرونا خبر داده بود. بازار کار ایران هم مانند دیگر کشورهای جهان تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و به گفته مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تا نیمه اسفندماه ۱۳۹۹، یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۹۷۵ نفر بر اثر شیوع کرونا مشمول بیمه بیکاری شده‌اند و از این جمعیت، یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۵۳۴ نفر در حال دریافت بیمه بیکاری هستند.

عامل اصلی از دست رفتن یک میلیون شغل در یک سال گذشته، رکود ناشی از شیوع کرونا بوده است. به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس ساختار بازار کار ایران باعث شده اثر شیوع کرونا شدید باشد. چون بخش زیادی از شغل‌های ایجادشده در سال‌های قبل، نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه‌ای، بلکه توسط بخش غیر شرکتی و”با تمرکز بر خدماتی مانند خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، تعمیرات، حمل و نقل، واسطه‌گری و خدمات مواد غذایی” ایجاد شده بود. این گروه از مشاغل عمدتا تمام‌وقت نیستند و تا حد زیادی به تقاضای خانوارها و حضور آنها در خارج از خانه وابسته‌اند. در نتیجه، محدودیت‌های ناشی از کرونا و “کاهش تقاضا”یی که به دنبال آن رخ داد، باعث از بین رفتن این “مشاغل ناپایدار” شده است.

به هر ترتیب اقتصاد ایران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و ورود موج چهارم کرونا به کشور می‌تواند شرایط را برای مردم سخت‌تر از گذشته کند. در این وضعیت تنها راه پیش روی دولت آغاز هرچه سریع‌تر واکسیناسیون گسترده در کشور است.

خروج مشاغل از چرخه فعالیت

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

بحران کرونا توانست بر کسب و کارها تاثیر جدی داشته باشد و نرخ بیکاری با شیوع این بیماری افزایش یافت. اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفت و تعداد بسیاری از افرادی که توانایی اشتغال هم داشتند از چرخه فعالیت خارج شدند. البته این اتفاق همه گیر بود و در تمام کشورهای دنیا شاهد رشد بیکاری و از دست دادن مشاغل بوده ایم. اما نکته ای که حائز اهمیت است نحوه برخورد با این مشکل و راهکارهای ارایه شده برای هر چه کمتر کردن تاثیر این بیماری در از دست دادن مشاغل است.

 مهم ترین اثری که در رابطه با کرونا مطرح بوده مربوط به بخش خدمات است. در حالیکه در آستانه ورود به ماه رمضان هستیم و هنوز کسب وکارهای خدماتی پس از تعطیلات و مسافرت ها شروع نشده است شاید فرصت مناسبی است که محدودیت را دوباره برای کنترل این بیماری اجرایی کنیم. البته لازم به ذکر است موقعیت های شغلی در ایران در حالی از کرونا تاثیر گرفته اند که تحریم ها نقش بیشتری در افزایش بیکاری داشته است.

به هر ترتیب نمی توان اثر تعطیلات برای اجرای محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی را بر بازار کار کشور انکار کرد اما با توجه به اینکه رسم همه ساله کسب و کارها در ایران این است که با آغاز سال جدید به طور معمول تا آخر فروردین ماه فعالیت جدی نداریم بنابراین احتمال این است که تاثیر این محدویت ها در بازار کار محسوس نباشد.

در حال حاضر بخشهای کارگاه های کوچک و مغازه ها برای بازار کار آمده نشده اند و ممکن است این بازه زمانی که برای اعمال محدودیت ها به دلیل شرایط قرمز کرونایی انتخاب شده تبعات مالی و محدودیت های مالی کمتری در حوزه بازار کار برای دولت داشته باشد. همچنین در این روزهایی که کسب و کارها به صورت جدی شروع به کار نکرده اند ما شروع ماه رمضان را هم داریم که به رسم همه ساله فعالیت های اقتصادی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.