صفحه اصلی / اسلایدر / بورس در انتظار احیای برجام
بورس در انتظار احیای برجام

در سایه تردید و ابهام در بورس رکورد کمترین ارزش معاملات در یک سال اخیر شکست

بورس در انتظار احیای برجام

سرخ‌پوشی بازار سرمایه تمامی ندارد. امروز نیز همانند روزهای قبل، خروج حقیقی‌ها از بورس شدت گرفت و شاخص هم راستا با نرخ دلار در مسیر نزولی حرکت کرد تا ارزش معاملات سهام در کف یک ساله گذاشته قرار بگیرد. ابهام در آینده مذاکرات برجامی جو نااطمینانی در بازارها از جمله بورس را شدت بخشیده است. از طرف دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر در دامنه نوسان موجب شد تا جو ترس همچنان در بورس حاکم شده و صفهای فروش سنگین‌تر از روزهای گذشته باشد.

مریم بابایی

به گزارش کسب و کار نیوز در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، شاخص کل با ریزش بیش از ۱۳ هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد رسید شاخص هم وز ن نیز با افت هزار و ۲۰۳ واحدی به عدد ۴۳۹ هزار واحد رسید.
نمادهای فولاد، فملی، فارس و شستا، بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. همچنین در بازار روز گذشته نمادهای برکت، اپال، شستا و رانفور از پر بیننده‌های بودند.
همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان رسید.

افت شدید ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۶ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه ۲۲۷ درصد افزایش یافته است. البته بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز ۲۹ درصد کاهش یافت و به رقم هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در یک سال گذشته از ابتدای سال ۹۹ تاکنون است. تداوم افت ارزش معاملات خرد نشان دهنده غلبه تردیدها و ابهام‌ها درباره آینده بازار سهام است.

آیا دامنه نوسان حذف می‌شود؟

مدیرعامل فرابورس ایران به تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: ممکن است زمانی اعلام شود که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، دامنه نوسان حذف شود یا دامنه نوسان ۱۰ درصدی وجود داشته باشد، که بین این دو، گزینه حذف دامنه نوسان را انتخاب می‌کنم.
امیر هامونی به تصمیم اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس برای تغییر دامنه نوسان و تاثیر آن در روند معاملات بازار اشاره کرد و گفت: بحث ریزساختارها مانند تغییر دامنه نوسان می‌تواند به لحاظ روانشناسی تا حدی کنترل و کمک‌کننده به بازار باشد زیرا مردم از این طریق تصور می‌کنند که سهام آن‌ها در جهت روند صعودی با رشد زیادی همراه می‌شود و در جهت منفی کمتر افت خواهد کرد.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری سهام از طریق تحلیل بنیادی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: بهتر است این موضوع مدنظر قرار گیرد که در تحلیل‌های صورت گرفته در بازار برای خرید سهام باید بنیاد اقتصاد در نظر گرفته شود و از این رو باید مدنظر داشت که تغییر ریزساختارها فقط فرصت تحلیل و بررسی سهام را به مردم می‌دهند.
هامونی اظهار داشت: عوامل بنیادین حاکم بر صنایع مختلف باید با برنامه‌های بهینه و سازگارهمراه باشد و رئیس فعلی سازمان بورس اکنون به دنبال این اقدام است.
مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به برداشته شدن دامنه نوسان در معاملات بورس تاکید کرد و افزود: به لحاظ کارشناسی مدافع برداشته شدن دامنه نوسان هستم اما این اقدام باید در شرایط خاص رخ دهد تا فرصت بیشتری را به مردم برای تحلیل بدهد.
وی با بیان اینکه در مورد باز شدن یا حذف دامنه نوسان باید دو نکته مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: ممکن است در زمانی اعلام شود که برای بهبود وضعیت بازار دامنه نوسان حذف شود یا دامنه نوسان وجود داشته باشد اما میزان نوسان آن به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند در این زمان و بین دو گزینه موجود، برداشته شدن دامنه نوسان را انتخاب می‌کنم.

هامونی خاطرنشان کرد: تا مدت‌زمانی در «تابلو ج بازار پایه» دامنه نوسان وجود نداشت، اما «تابلو ب» با دامنه نوسان ۱۰درصدی همراه بود، تحت این شرایط «تابلو ب» که دارای محدودیت نوسان بود نوسان بیشتری را نسبت به «تابلو ج» تجربه کرد که هیچ دامنه نوسانی را نداشت.

به اعتقاد مدیرعامل فرابورس ایران برداشته شدن دامنه نوسان بورس به عنوان اقدامی مثبت تلقی می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد نظم بخشیدن در معاملات این بازار شود، اما موکدا این امر باید با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تدابیر ویژه صورت بگیرد.

پیش‌بینی بازار سرمایه براساس سه سناریو
پیمان مولوی، تحلیلگر بازارهای مالی

در حال حاضر براساس سه سناریو می‌توان وضعیت بورس را پیش‌بینی و تحلیل کرد.
در سناریو اول مذاکرات برجامی در این دولت شروع می‌شود و در همین دولت هم به نتیجه می‌رسد.
در سناریو دوم مذاکرات برجامی در این دولت شروع می‌شود و در دولت آینده به نتیجه می‌رسد و در سناریو سوم مذاکرات به نتیجه خاصی نمی‌رسد و به صورت کج‌دار و مریز تا یکی دو سال آینده پیش می‌رود.
براساس دو سناریوی اول اگر مذاکرات در این دولت و یا در دولت آینده به نتیجه برسد، به سمت کاهش قیمت دلار پیش خواهیم رفت و از آنجایی که ۷۰ درصد شرکت‌های موجود در بازار سرمایه شرکت‌های کالایی هستند، به دلیل کاهش قیمت ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در مسیر کاهش ارزش قرار می‌گیرند و نهایتا بازار سرمایه روند نزولی خواهد داشت.
اما در این سناریو نهایتا به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و همچنین رشد اقتصادی حاصل شده، به مرور وضعیت شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند و بازار سرمایه به سمت مثبت شدن حرکت می‌کند؛ چرا که بازارهای دیگر مثل بازار املاک وارد رکود خواهند شد.
اما در سناریوی بعدی و در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، طرفین وارد یک رالی نفس‌گیر طولانی می‌شوند و اقتصاد ایران به دلایل مختلف دچار تورم می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه در مسیر افزایش ارزش قرار می‌گیرند و شاخص رشد می‌کند. البته این رشد و افزایش، شارپی نخواهد بود و به مرور اتفاق می‌افتد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …