صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی اصناف برای بقا
تکاپوی اصناف برای بقا

هشدار اتاق اصناف: وضعیت قرمز شود روزانه سه میلیون نفر بیکار می‌شوند

تکاپوی اصناف برای بقا

کسب و کار نیوز- اتاق اصناف ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که در صورت تغییر رنگ کرونایی شهرها از زرد و نارنجی به قرمز شاهد بیکاری سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور خواهیم بود. با اعلام زرد بودن اکثر شهرهای کشور در تعطیلات نوروز شاهد رشد بی سابقه مسافرت ها بودیم. نتیجه این سهل انگاری نزدیک شدن وضعیت بسیاری از شهرها اعم از تهران و کرج به وضعیت قرمز است. این در حالی است که با آغاز بحران کرونا و تعطیلات گسترده اصناف خسارات بسیاری به واحدهای صنفی و خرده فروشان وارد شده است. بنابراین با تغییر رنگ شهرها بخصوص تهران از زرد و نارنجی به قرمز زمینه افزایش خسارات به اصناف فراهم خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، اظهار کرد: بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد. محمدباقر مجتبایی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سامانه ماسک تا ظهر روز گذشته شهرها روند افزایشی به سمت نارنجی و قرمز شدن دارد به طوری که ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و فقط ۲۸ شهرستان آبی هستند. بنابراین شرایط سخت کرونایی در پیش است و لازم است مردم و صنوف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشد.

وی با بیان اینکه سامانه ماسک نسبت به افزایش روند بستری در سراسر کشور ابراز نگرانی و پیش بینی کرده به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز شود، تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت، نه تنها محدودیت تردد،   بلکه تعطیلی مشاغل هم اجرا خواهد شد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک موجب فعالیت هستند، اظهار کرد: مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و مراکز درمانی، دامپزشکی و تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و کامپیوتر و سایر خدمات فنی و فروش قطعات مربوطه است. بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد. وی افزود: وجود محدودیت در منابع دولت و تحریم‌ ها باعث می‌شود خسارات وارد شده به اقتصاد و مردم اساسی باشد.

به گفته دبیر اتاق اصناف ایران در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که با شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آن‌ها، مجموعا ۹ میلیون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمایان و شاغلان در اصناف فعالیت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار می‌توان گفت ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۲ درصد جمعیت خانواده صنفی هستند. بنابراین تعطیلی‌ها در ابعاد مختلف به کشور خسارت وارد می‌کند. از طرف دیگر حدود ۶۰۰ هزار واحد صنفی، تولیدی هستند که از کارگران فصلی استفاده می‌کنند و وقتی شبکه توزیع در فروش ناتوان شود، تولید هم کاهش پیدا می‌کند و مجبور به تعدیل نیروی انسانی خواهند شد. این مقام مسئول در پایان از مردم و واحدهای صنفی خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا هم جانشان حفظ شود و هم از نظر مالی از خسارت‌های مادی حفظ شوند.

خسارت سنگین اصناف با وضعیت قرمز کرونایی

جلال الدین محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران

با سهل انگاری صورت گرفته در صدور مجوزها برای مسافرت ها در تعطیلات نوروزی بار دیگر قرار است خسارات جبران ناپذیری در نتیجه تغییر رنگ شهرها بخصوص تهران به رنگ قرمز متوجه اصناف و واحدهای صنفی شود. سال گذشته با آغاز بحران کرونا و تعطیلی های بسیار گسترده هزینه های بسیاری برای اصناف به بار آمد که هنوز تا به امروز جبران نشده است .

متاسفانه برنامه درستی نیز برای حمایت از واحدهای صنفی خسارت دیده توسط دولت وجود ندارد و از سال گذشته تا به امروز حمایتی در خور به اصناف نشده است. ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که برخی از صنوف به صورت کامل آسیب دیدند، صنوف دیگر هم نتوانستند به صورت صد درصدی کار کنند.

اصناف به‌عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای بخش خصوصی کشور تاکنون بار مالی برای دولت نداشته و تمامی کارهای انجام شده در حوزه اصناف با سرمایه خود آنان شکل گرفته است. اصناف آخرین حلقه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند، متاسفانه دولت نیز حمایت درستی از اصناف نداشته و تسهیلاتی که در اختیار این قشر تاکنون قرار داده، ناچیز بوده و مناسب آنها نبوده است. بنابراین در صورت آغاز تعطیلات اجباری که اصناف هیچ گونه تقصیری در ایجاد آن ندارند ضرر بسیاری گریبان واحدهای صنفی را خواهد گرفت و میلیون ها نیروی کار نیز از کار بیکار خواهند شد.

همچنین در صورت تصویب تعطیلی آسیب های جدی به اصناف وارد می شود و گرفتاری های بسیاری متوجه واحدهای صنفی و کارگران آنها خواهد شد. سفرها و تعطیلات نوروزی مقصر اصلی ایجاد این بحران هستند و معتقدیم نباید به این سهولت اجازه مسافرت به مردم داده می شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.