صفحه اصلی / اسلایدر / تشدید رکود تورمی در بازار مسکن
تشدید رکود تورمی در بازار مسکن

حباب قیمت ها و رکود تورمی بازار مسکن در سال آینده ادامه خواهد داشت؟

تشدید رکود تورمی در بازار مسکن

کسب و کار نیوز- پیش بینی ها از بازار مسکن در سال 1400 نشان می دهد رکود تورمی همچنان مهمان ناخوانده ای این حوزه خواهد بود. به گفته کارشناسان بازار مسکن حباب قیمت ها در این بازار ادامه دار خواهد بود و قدرت خرید مردم نیز در این بخش همچنان روند کاهشی را طی خواهد کرد. خرید مسکن در سالهای اخیر بخصوص در سال 99 برای مردم دور از دسترس شد و مستاجران نیز به دلیل رشد قیمت ها ناچار به مهاجرت به مناطق پایین تر شدند.

شایلی قرائی         

به گزارش کسب و کار نیوز ، بازار مسکن به عنوان یکی از بازار های پر سود و دارای تورم زیاد در چند سال اخیر ،و بخصوص از اواخر سال ۹۷ تورمی رو به رشد و افزایشی به خود دیده که بخشی از آن بر اثر فعالیت های سفته بازارن و دلالان ملک و مسکن بود. اما در بهمن ۹۸ این رشد تورمی بازار مسکن متوقف و در اسفند ۹۸ به علت شرایط بحرانی کشور و کرونا به یکباره بازار مسکن رکودی چند ماهه و بی سابقه را به خود دید. حتی تا امروز نیز تورم مسکن و معاملات آن نرخ ثابت و مشخصی نداشته و خریداران و فروشندگان همگی منتظرند تاببینند چه بلایی بر سر این بازار سرمایه گذاری مهم خواهد آمد.

در همین زمینه یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه هیچگاه شاهد این حجم از رکود در بازار املاک شب عید نبوده ایم گفت: در صورت احیای برجام قیمت مسکن مقداری کاهش می یابد. حسن محتشم اظهار کرد: اگر در بحث برجام توافقی حاصل شود قطعا با مقداری کاهش قیمت در بخش مسکن مواجه خواهیم بود؛ زیرا ارزش پول ملی بالا می رود و باعث تحولات در اقتصاد کشور می شود. اما اگر توافق صورت نگیرد احتمال رشد مجدد نرخ ارز وجود دارد و ممکن است قیمت اسمی مسکن بالا برود. هرچند در صورت عدم توافقات سیاسی نیز با توجه به رشد بیش از پنج برابر قیمت مسکن، بعید است که شاهد جهش مجدد باشیم. در واقع بازار مسکن ظرفیت ندارد.

وی افزود: سناریوی سوم این است که قیمت ارز در همین حدود ۲۵ هزار تومان باقی بماند و در آن صورت مسکن به ثبات می رسد و افزایش قیمت بعید خواهد بود. این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بخش مسکن در رکود عمیقی به سر می برد گفت: در بهمن ماه امسال حدود ۲۰۰۰ معامله مسکن در تهران به امضا رسیده که هیچگاه شاهد چنین حجم اندکی از معاملات شب عید نبوده ایم. علت این است که به دلیل انتظار برای انتخابات ریاست جمهوری و انجام توافقات سیاسی، سرمایه گذاران معطل هستند. خریداران واقعی هم که به دلیل جهش قیمتها طی سه سال گذشته حضور پررنگی در بازار نداشتند.

محتشم اظهار کرد: حتی ممکن است بخشی از حدود ۲۰۰۰ معامله ملک در تهران توسط دستگاههای دولتی انجام شده باشد؛ خیلی از دستگاهها برای اینکه بودجه شان را استفاده کنند اواخر سال اقدام به خرید املاک می کنند. اما به طور کلی امسال بازار در وضعیت رکود به سر می برد. بهمن سالهای گذشته معمولا خانواده ها برای در امان بودن از تورم سال آینده اقدام به خرید مسکن یا تبدیل آن می کردند اما امسال قضیه برعکس شده و در بهمن ماه کمترین تعداد خرید و فروش ملک نسبت به سایر ماهها بجز فروردین اتفاق افتاد.

وی، افزایش درآمدهای دولت و آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران را محتمل دانست و گفت: بالا رفتن درآمد دولت به معنای تحولات در حوزه های پولی و اعتباری خواهد بود که پیامد آن کاهش قیمت ارز، افزایش درآمد خانوارها و رونق اقتصادی است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه طی سه ماه آینده نوسانات چندانی در بازار مسکن اتفاق نمی افتد گفت: به نظر می رسد تا خردادماه که زمان انتخابات ریاست جمهوری است اوضاع بازار مسکن و به طور کلی اقتصاد کشور دارای ثبات باشد. ضمن اینکه بخشی از تغییرات تحت تاثیر انتخابات ممکن است نتواند خود را کاملا نشان دهد.

خروج سازندگان از بازار مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

اگر انتظار کاهش قیمت در بخش مسکن را داشته باشیم، نشان دهنده عدم شناخت ما از ماهیت بخش مسکن است و همچنین مسائل و مشکلات مهم این بخش مانند کسری فراوانی که در این حوزه داریم. بنابراین جهش اصلی قیمت در بهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود. از سوی دیگر با وجود اینکه قیمت مسکن افزایش یافته، تولید مسکن کاهش یافته است.

در دوره زمستان و شدت گرفتن کرونا، تولید مسکن هم بسیار کاهش داشته است باید توجه کرد فشار مضاعف این شرایط ممکن است در قالب افزایش، قیمت‌ها در سال آینده اتفاق بیافتد. اما نکته مهم این است که دوره ای که تولید به صفر می رسد و یا در حد پایینی قرار می گیرد، خطر خروج سازندگان از میدان خارج شوند. ممکن است سازندگان و پیمانکاران به مشکلاتی برخورد کنند که نتوانند در آینده اقدامی انجام دهند.

در حال حاضر مسکن وارد رکود شده و تمام نشانه ها این واقعیت را تایید می کنند. مسکن در حال حاضر سعی می کند در یک فضای باثبات حرکت کند زیرا معمولا تاثیرات روانی خیلی در این حوزه تاثیر می گذارد و هم اکنون تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد. از طرف دیگر غالب تولیدکنندگان مسکن، خرد هستند و تحلیل بلندمدت ندارند. چرا که بخش مسکن در ایران یک ساختار متشکل نیست و هیچ گاه دولت ها سازندگان خرد را در یک تشکیلات بزرگ قرار نداده اند. در واقع بسترهای ایجاد ساختار در بخش مسکن فراهم نیست و به همین دلیل دائما شاهد مقاطع رونق و رکود در این حوزه هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.