فرصت سوزی در ورود استارتاپ ها به بورس

دلیل تاخیر رخ داده در بورسی شدن تیم‌‌های استارتاپی مشخص نیست

فرصت سوزی در ورود استارتاپ ها به بورس

کسب و کار نیوز - زمزمه بورسی شدن استارتاپ ها در حالی از اواخر سال 98 مطرح بود که رقابت برای کسب رتبه اول در ورود به بورس داغ شد. این در حالی است که قرار بود در شش ماهه ابتدای سال درِ بازار سرمایه به روی 5 استارتاپ گشوده شود اما این در حالی است که در پایان سال هستیم و استارتاپ ها اندر خم یک کوچه!

به گزارش کسب و کار نیوز، زمزمه بورسی شدن استارتاپ ها در حالی از اواخر سال ۹۸ مطرح بود که رقابت برای کسب رتبه اول در ورود به بورس داغ شد. این در حالی است که قرار بود در شش ماهه ابتدای سال درِ بازار سرمایه به روی ۵ استارتاپ گشوده شود اما این در حالی است که در پایان سال هستیم و استارتاپ ها اندر خم یک کوچه!
تیر امسال بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وعده ورود پنج شرکت استارتاپی به بورس را اعلام کرد.
بر اساس وعده او، قرار بود «دیجی‌کالا» به عنوان نخستین شرکت در هفته اول مرداد روانه بازار سرمایه شود و به دنبال آن، «کافه بازار»، «تپسی»، «شیپور» و «فیلیمو» هم تا پایان تابستان بورسی شوند.
حال سال رو به پایان می‌رود و هیچ بخشی از این وعده هنوز محقق نشده؛ به گونه‌ای که حتی نام نخستین گزینه استارتاپی برای ورود به بازار سرمایه نیز تغییر کرده است.
«تپسی» که نخستین استارتاپی است که سودای بورسی شدن دارد، هنوز نمی داند نخستین روز ورودش به بورس چه زمانی است.
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل این شرکت تاکسی اینترنتی، همان زمان گفت که تپسی احتمالا در زمستان به بورس می‌رود اما در روزهای پایانی اسفند ۹۹، حتی این اتفاق نیز هنوز رخ نداده است.

مدارک را تحویل داده‌ایم
امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا می‌گوید که این شرکت، مدارک و مستندات لازم را به هیات پذیرش ارائه کرده و مشخص نیست چرا این تاخیر رخ داده است.

تعلل فرابورس در پذیرش استارتاپ ها

مجید آنت، مدیر مالی شیپور
«شیپور» و ۳ استارتاپ دیگر ابتدای امسال و اوایل تابستان درخواست خود را به صورت کامل در چارچوب فرابورس برای پذیرش شرکت ها به فرابورس ارائه کرد و به صورت رسمی وارد فرایند پذیرش شد. جلسات متعددی را نیز بابت بررسی وضعیت کسب و کار «شیپور» و صورت های مالی و سایر مسائل مالی و حقوقی با کارشناسان مربوطه و مدیرانی بخش پذیرش فرابورس داشتیم. بعد از ارائه و تکمیل مدارک و پاسخ به سوالات در اواخر تابستان تاکنون جواب قطعی و مشخصی برای اخذ نتیجه نگرفته ایم. در این میان یکی از استارتاپ ها توانست مرحله هیات پذیرش را پشت سر بگذارد؛ اما «شیپور» و دو استارتاپ دیگر همچنان منتظر برگزاری یا نتیجه جلسه هیات پذیرش است. گمانه زنی هایی گفته شده که هنوز نگرانی در مورد ورود استارتاپ ها به بورس وجود داشته باشد یا شاید چون فضای بازار سرمایه در نیمه دوم سال نزولی و پرتنش بوده محدودیت هایی در ورود شرکت ها وجود داشته یا صف درخواست شرکت ها طولانی بوده؛ ولی تا این لحظه مجموعه «شیپور» جواب مشخص و مکتوبی در این رابطه نگرفته و همچنان پیگیریم و امیدواریم بتوانیم سال آینده این مسیر را طی کنیم. ما در انتظاریم تا از سوی هیات پذیرش فرابورس اعلام شود که اصلا «شیپور» قابل بررسی در چارچوب فرابورس هست و در صورت مثبت بودن این سوال، وارد فرایند پذیرش شویم.

مانع تراشی دولتی برای بورسی شدن استارتاپ ها

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان
کارشناسان و مسئولانی در بورس هستند که برای ورود شرکت های جدید و استارتاپ ها به بورس مانع تراشی می کنند و مخالف حضور آنها در بورس هستند و این مساله را در عمل نشان می دهند نه در صحبت و مقررات را طوری می بندند که قاعدتا برای ورود یک سری از شرکت ها و استارتاپ ها موانع زیاد و جدی ایجاد شود. این در حالی است که باید تسهیل در مقررات و فرایندها صورت بگیرد تا اینها به بورس بیایند. سرمایه گذاران زیادی در سال های ۹۸ و ۹۹ به بورس آمدند ولی این افراد ذره ای در مقرراتشان تغییر ایجاد نکردند؛ نه در پذیره نویسی کردن و نه در عرضه اولیه و نه در ورود شرکت های جدید؛ به گونه ای که این پول بتواند به سمت تامین مالی برود و فقط باعث افزایش قیمت سهام به صورت غیرمنطقی نشود. هیچ کسی در بورس تغییری در مقررات و تسهیلی در مقررات ایجاد نکرد تا شرایطی ایجاد کند که از این شرایط بتوان تامین مالی شرکت ها را انجام داد. بورس برای تامین مالی شرکت ها درست شده نه برای مبادله سهام دست دوم! بورس جایی برای تامین مالی است؛ اما چون بورس این کار را نمی کند بانک ها این کار را انجام می دهند و روش بانک ها هم چیزی نیست جز خلق پول. پس قاعدتا تا زمانی که بورس وظیفه خود را به انجام نرساند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که شرایط تامین مالی در کشور بهتر شود و قاعدتا رونق بازار سرمایه در این است که واحدها و شرکت های استارتاپی جدید را به بورس دعوت کند و برای آنها یک میز جدید و یک شرایط و تسهیلات جدید برای مبادله سهامشان ایجاد کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.