صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / سه محصول جدید شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه نفت رونمایی شد
سه محصول جدید شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه نفت رونمایی شد

با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

سه محصول جدید شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه نفت رونمایی شد

آیین رونمایی از دستاوردها و محصولات حوزه نفت پارک فناوری پردیس و رونمایی نمادین از 3000 میلیارد ریال قرارداد تبادل فناوری شبکه فن بازار ملی ایران صبح امروز یکشنبه 24 اسفند ماه با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، «مهدی صفاری‌نیا» رئیس و «اکبر قنبرپور» معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پارک فناوری پردیس، امروز طی مراسمی ۳ محصول تولید شده توسط شرکت‌های پارک، توسط «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد. «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس در این مراسم ضمن اشاره به این رونمایی‌ها گفت: معمولا قرارداهای پژوهشی بین صنعت و دانشگاه منعقد می‌شود. اما پارک بعد از بررسی و شناسایی نیازهای فناورانه صنعت با استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های عضو خود، درصدد رفع آنها برمی‌آید. به عبارت دیگر پارک به نوعی برای شرکت‌های خود بازاریابی انجام می‌دهد.

صفاری‌نیا افزود: تولید ۳  دستگاه مورد نیاز در حوزه نفت در میان همین قراردادها بود که امروز از آنها رونمایی شد. برکت این کار خیلی زیاد است. ما باید تلاش خود را بیشتر کنیم تا در تامین نیازهای فناورانه صنعت موثرتر باشیم.

«اکبر قنبرپور» معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس نیز با بیان ارزش ۲۰ میلیارد تومانی محصولات رونمایی شده، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های پارک فناوری پردیس، انعقاد قراردادهای پژوهشی با دستگاه‌های صنعتی و اجرایی کشور است. تولیداتی که امروز رونمایی شدند، محصولات  کاربردی منتج از قرادادهایی هستند که حدود سه سال پیش منعقد شدند.

قنبرپور افزود: در کنار این رونمایی، تفاهم‌نامه جدیدی نیز با شرکت ملی گاز امضا شد. بر اساس این قرارداد ۴ محصول دیگر نیز بومی‌سازی خواهند شد.

سیستم کنترل انواع توربوکمپرسور، توربوپمپ و توربوژنراتور

شرکت «پارس پرداز» از اعضای پارک فناوری پردیس موفق به ساخت «سیستم کامل کنترل توربین»  نام تجاری این محصول PARS II شده است. این سیستم که برای اولین بار در ایران ساخته می‌شود، جهت کنترل، راهبری، حفاظت و بهره‌برداری ازانواع توربوکمپرسورها، توربوژنراتورها، توربوپمپ‌ها در توان‌های مختلف مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. PARS II در وهله اول قابلیت نصب برکلیه ادوات دوار ساخت شرکت جنرال الکتریک امریکا را دارد و همچنین برای نصب بر ادوات دوار دیگر تولیدکنندگان نیز مناسب است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به فرایند بومی‌سازی شده، قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه آمریکایی، گارانتی یکساله عملکرد و گارانتی دو ساله نگهداری در انبار در شرایط استاندارد و همچنین ۱۰ سال خدمات پس از فروش و ارائه خدمات فنی- مهندسی و پشتیبانی اشاره کرد.

از آنجا که فقط شرکت جنرال الکتریک در کشور آمریکا صاحب این تکنولوژی است، تولید این محصول در شرکت «پارس پرداز» موجب کاهش وابستگی به خارج و همچنین رفع نیازهای استراتژیک کشور شده است. تمامی صنایعی که در حوزه‌های تولید برق و بخار و انتقال گاز، میعانات گازی و خطوط لوله فعالیت می‌کنند با تولید PARS II از سیستم کنترل تجهیزات مشابه بی‌نیاز خواهند شد.

آنالایزر گازی لیزری آنلاین اکسیژن

محصول دیگری که توسط شرکت «بیناب سنجش دماوند» از اعضای پارک فناوری پردیس ساخته شده، «آنالایزر گازی لیزری آنلاین اکسیژن» است.  این محصول نقش اصلی در پایش و کنترل آلودگی هوا دارد. تمامی صنایع بزرگی را که آلاینده‌های گازی زیست محیطی تولید می‌کنند و یا با گازهای خطرناک در تماس هستند، می‌توان از مشتریان بالقوه آنالایزرهای گازی لیزری موسوم به TDLAS Gas Analyzers  به حساب آورد. صنایعی مانند نفت، گاز و پتروشیمی، فلزی، هسته‌ای و… بخشی از صنایع مذکور هستند.

این محصول از لحاظ تکنولوژیکی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی بوده و از ویژگی‌های منحصربه فردی نظیر بومی‌سازی مطابق با شرایط آب و هوایی ایران، امکان ارائه خدمات نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری، کالیبراسیون و آموزش، قیمت پایین‌تر نسبت به محصولات مشابه خارجی، امکان جایگزین شدن با برخی از محصولات موجود در صنعت و امکان ارائه محصولات سفارشی برخوردار است.

فرآیند تحقیق و توسعه این محصول به طور کامل در داخل شرکت انجام شده است و کپی برداری یا انتقال تکنولوژی از یک محصول خارجی نیست. به دلیل پروژه‌های انجام شده توسط تیم شرکت بیناب سنجش دماوند در کانادا، طی مطالعات بازار انجام شده توسط شرکت Market Study Report LLC در سال ۲۰۱۹، این شرکت در کنار شرکت های بزرگی همچون ABB، Siemens و Yokogawa به عنوان یکی از بازیگران اصلی در زمینه آنالایزرهای گازی لیزری شناخته شده است.

آنالایزرهای طراحی شده این شرکت از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی آنالایزرهای گازی بهره می‌برند، بنابراین تولید این آنالایزرها در کشور می‌تواند نیاز صنعت نفت و دیگر صنایع به یک محصول استراتژیک و تحریمی را برطرف، وابستگی به خارج را قطع و  زمینه مناسبی برای صادرات محصولات با فناوری نوین و های‌تک را فراهم کند.

سامانه کنترل توربین تقویت فشار منطبق با تکنولوژی CCC

دیگر محصول رونمایی شده در مراسم  رونمایی از دستاوردها و محصولات حوزه نفت پارک فناوری پردیس «سامانه کنترل توربین تقویت فشار منطبق با تکنولوژی CCC »‌ است. این محصول که توسط شرکت «صنعت الکترونیک امواج آبی» ساخته شده، با نام تجاری «موید سیستم» راهی بازار شده است.

در خروجی پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز از توربوکمپرسورهایی جهت تقویت فشار گاز استفاده می‌شود؛ یکی از سیستم‌های کنترل این گونه توربین‌ها سیستم کنترل CCC است. بنابراین در هر مکانی که نیاز به تقویت و افزایش فشار گاز باشد و از توربوکمپرسورهای گازی استفاده شود، این محصول کارایی دارد. این سیستم مجموعه‌ای از کارت‌های الکترونیکی پردازنده، ارتباطی، ورودی/خروجی، پاور و ایزولاتور و مبدل سیگنال است که سه وظیفه عمده و مهم شامل «کنترل شرایط راه‌اندازی و توقف» و «کنترل شرایط عادی کار» و «کنترل‌های حفاظت و ایمنی»، «مانیتورینگ و ارتباط با سیستم‌های کنترلی بالادست مانند DCS و SCADA و ESD را در توربوکمپرسورها، می‌شود. به دلیل حساسیت کاربردی این سیستم، حفاظت و ایمنی بالا از مواردی است که در طراحی این سیستم درنظر گرفته شده است.

تکنولوژی این محصول آمریکایی است که به دلیل تحریم در اختیار کشورمان قرار نمی‌گیرد. بنابراین استفاده از این دستگاه تولید داخل، می‌تواند در ایستادگی در شرایط تحریم اثرگذار باشد. مهم‌ترین مزیت‌های این محصول نسبت به نمونه خارجی ارزان بودن، خدمات پس از فروش و صرفه‌جویی ارزی ناشی از کاهش قیمت است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.