صفحه اصلی / اجتماعی / تیغ دولبه افزایش مزد
تیغ دولبه  افزایش مزد

افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران کفاف هزینه ها را می دهد؟

تیغ دولبه افزایش مزد

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ،
رقم دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ مشخص شد که براساس آن حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣ نفری رسید. بلاخره پس از برگزاری جلسات متعدد، نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت برای افزایش 39 درصدی نرخ دستمزد برای سال 1400 به توافق رسیدند. هرساله چانه زنی های بسیاری برای افزایش حقوق کارگران طی جلسات متعددی انجام می گیرد که نتیجه آن نیز نارضایتی کارگران از میزان افزایش دستمزدهاست.

شورای عالی کار با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران موافقت کرد و پایه حقوق کارگران را از یک میلیون و ۹۱۲ هزار تومان به بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان افزایش داد. جلسه تعیین دستمزد کارگران پس از حدود شش ساعت مذاکره فشرده سرانجام با تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۰ به پایان رسید. اعضای شورای عالی کار همچنین با افزایش مبلغ بن خواربار کارگران موافقت کردند و بر این اساس بن خواربار کارگران را به ۶۰۰ هزار تومان افزایش دادند. کمک هزینه مسکن کارگران نیز با تصویب شورا به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافت. البته حق مسکن تنها گزینه بسته مزدی کارگران است که برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات وزیران برسد تا در فیش حقوقی سال آینده کارگران لحاظ شود. از دیگر مصوبات شورای عالی کار افزایش ۲۶ درصدی سایر سطوح مزدی به اضافه رقم ثابت ۸۲۷۸ تومان و ماهانه ۲۴۸ هزار و ۳۵۰ تومان بود.
همچنین پایه سنوات برای کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد نیز ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد.دویست و نود و هفتمین نشست شورای عالی کار که از ساعت ۱۷ با حضور وزیر کار، نمایندگان گروههای کارگری و کارفرمایی و معاونین وزرای اقتصادی به منظور تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۰ آغاز شده بود سرانجام با تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد به پایان رسید تا از فروردین ماه ۱۴۰۰ و به دنبال ابلاغ بخشنامه مزد وزارت کار، پایه حقوق کارگران با افزایش ۷۴۵ هزار تومانی به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و با احتساب مبلغ بن خواربار، حق مسکن (در صورت تصویب) و سایر مزایای جانبی مزد به بیش از ۴ میلیون تومان افزایش یابد.در این رابطه اما رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم دستمزد سال ۱۴۰۰ خط فقر را پوشش دهد، گفت: متاسفانه طی دو دهه اخیر کارگران در افزایش دستمزد سالیانه به حق خود نرسیده اند ولی به هر حال این انتظار هنوز وجود دارد. عباس عظیمی با ابراز این عقیده که گویا دولت به عنوان کارفرمای بزرگ حتی با برخی کارفرمایان در رقابت است که رقم دستمزد را افزایش ندهد، اظهار کرد: افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران در شرایط تورم کنونی قابل قبول نیست، چرا که دولت باوجودی که عدد سبد معیشت را ۶ میلیون و ۹۰۰ تومان اعلام کرده، شب گذشته حداقل دستمزد را برای کارگران ۲ میلیون و ۶۵۵ میلیون تومان اعلام می کند.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با تاکید بر اینکه دولت در افزایش ۳۹ درصدی مزد سال ۱۴۰۰ نقش داشته است، افزود: اعلام این رقم نشان می دهد با ترکیبی فعلی شورای عالی کار، حتی کارفرما نیز در این شورا تعیین کننده نیست.ترکیب شورای عالی کار به گونه ای است که هیچ زمانی، کارگری نخواهد شد و سود و مزیتی برای این قشر نخواهد داشت. وی تاکید کرد: دولت براساس اهداف خود نرخ مزد را مشخص می کند این درحالیست که در طول سال و طی چند نوبت تولیدات داخلی افزایش قیمت داشته اند، درحالی که تنها یک بار در سال دستمزد کارگران اعلام و اندکی افزایش می یابد.
عظیمی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصاد، مبالغ اعلام شده برای مزد سال ۱۴۰۰ اصلا نمی تواند کفاف زندگی کارگران را بدهد، اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر هزینه های بن، مسکن و … برای مزد سال آینده تحت الشعاع رقم حداقل دستمزدی است که شب گذشته دولت اعلام کرد و باید دید بن ۶۰۰ هزار تومانی کجای زندگی یک کارگر را می گیرد. وی تصریح کرد: اگرچه دولت رقم سبد معیشت را ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد، اما در شرایط تورم کنونی عدد خط فقر واقعی ۱۰ میلیون تومان است.

میزان دستمزد تعیین شده قانع کننده نیست
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادیدر حال حاضر کارگران در شرایط دشواری هستند. در این شرایط اقتصادی قابل تایید نیست که کارگاهی نیروی انسانی زیادی داشته باشد و ممکن است با افزایش دستمزدها کارفرمایان مجبور شوند کارگران خود را تعدیل کند. زیرا همیشه این مساله مطرح بوده است اگر افزایش دستمزدها معقول نباشد ممکن است تا ۳۰ درصد نیروی انسانی کارگری در کارگاه های صنعتی و اقتصادی کشور تعدیل شوند. با توجه به تورم افسار گیسخته و خط فقر ۱۰ میلیون تومان، کارگران اگر کمتر از ۴٫۵ دریافت کنند زندگی شان نمی گذرد. حتی اگر دستمزد کارگران ۴۰ درصد هم افزایش یابد با توجه به مشکلات کارگران قانع کننده نیست. علی رغم اینکه همواره سبد معیشت تعیین می شود و ملاکی برای ورود شورای عالی کار به بحث دستمزد است, اما تاکنون عدد ورقمی که در کمیته دستمزد به عنوان هزینه سبد معیشت تعیین می شود, نتوانسته است هزینه های کارگران را پوشش دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.