صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فروشندگان طلا، عطر و تلفن همراه مقصد کلاهبرداران سایبری
فروشندگان طلا، عطر و تلفن همراه مقصد کلاهبرداران سایبری

فروشندگان طلا، عطر و تلفن همراه مقصد کلاهبرداران سایبری

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: یکی از تکنیک‌های مجرمان سایبری استفاده از اپلیکیشن‌های رسیدساز است که برای منافع خودشان استفاده می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سرهنگ مرتضی پاشایی رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره رسیدسازهای جعلی اظهار کرد: یکی از تکنیک های مجرمان سایبری استفاده از اپلیکیشن های رسید ساز است. کاربرد اولیه این اپلیکیشن ها شوخی و سرگرمی بود، اما مجرمان سایبری تغییراتی در آن داده اند و برای منافع خود از آن استفاده می کنند.

سرهنگ پاشایی گفت: افراد شماره حساب را وارد این اپلیکیشن می کنند و هیچ تراکنش مالی اتفاق نمی افتد و تمام اقداماتی را که باید برای جابجایی پول انجام شود، انجام داده و درنهایت رسید می دهد که تراکنش با موفقیت انجام شده است.

وی افزود: مجرمان سایبری هم هنگامی که می خواهند خرید کنند، شلوغ می کنند و از فروشنده شماره کارت می خواهند که برایشان پول را از طریق تلفن بانک واریز کنند و رسید جعلی را با استفاده از اپلیکیشن های رسیدساز به فروشنده نشان می دهند.

این مسئول تصریح کرد: گاهی مجرمان سایبری کارت سوخته را به فروشنده می دهند و فروشنده به آن ها می گوید کارت سوخته و ادعا می کنند از طریق اپلیکیشن، پول را به حساب فروشنده واریز می کنند. تمام مراحلی را که برای جابجایی پول باید از طریق تلفن بانک انجام شود، طی می کنند و درنهایت رسید جعلی که در آن درج شده «تراکنش با موفقیت انجام شد» را به فروشنده نشان می دهند. بیشتر این مجرمان با فروشندگان طلا، تلفن همراه و… چنین اقدامی را انجام می دهند.

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا به فروشندگان تاکید کرد: حتما پیامک واریز پول به حسابتان را چک کنید. گاهی مجرمان ۲۰ میلیون تومان خرید و ۲ میلیون تومان به حساب فروشنده واریز می کنند و تا زمانی که پول به حساب فروشنده واریز نشده است، فروشنده نباید با رسیدی که خریدار نشان می دهد، کالا را تحویل دهد. چراکه ممکن است خریدار با اپلیکیشن های رسیدساز، رسید جعلی ساخته و قصد کلاهبرداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه فروشندگان طلا، عطر، تلفن همراه و … مقصد کلاهبرداران سایبری هستند، افزود: دقت کنید هنگامی که پول به حسابتان واریز شد، بعد از آن کالا را تحویل دهید و با نشان دادن رسید توسط خریدار کالا را تحویل ندهید. در هنگام خریدهای اینترنتی طلافروشان، عطرفروشان و … صنف هایی که بیشتر در معرض خطر هستند، دقت کنند که اگر خریدار قصد پرداخت اینترنتی دارد، حتما احراز هویت کنند و چهره فرد اگر مشخص نبود، حتما بخواهند ماسک یا عینک خود را بردارد تا چهره اش مشخص شود و کارت ملی را از خریدار بگیرند و آن را با چهره فرد تطبیق دهند.

سرهنگ پاشایی گفت: در مواردی که افراد به طلافروشان مراجعه و با مشخصات شخص دیگری به هنگام خرید، مبلغ را به صورت اینترنتی واریز می کنند، حتما هویت شخصی که قصد پرداخت اینترنتی دارد، محرز شود. اگر پوشش خاصی دارد بگویند پوشش را بردارد و به دوربین نگاه کند و اطلاعات او را نگه دارند تا اگر جرمی رخ داد، فروشندگان بتوانند اقدام کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.