صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خریدهای هیجانی در بازار رمزارزها
خریدهای هیجانی در بازار رمزارزها

«کسب و کار» اقبال این روزهای مردم به بیت کوین و ارز دیجیتال را بررسی می کند

خریدهای هیجانی در بازار رمزارزها

رمزارزها که هنوز نیامده محبوب شده اند، این بار مأمن و پناهگاه سهامدارانی هستند که خسته از روزهای سرخ پوشی بازار سرمایه به دنبال مفری برای خروج از زیان اند. درخشش بیت کوین نیز دست به دست سرخ پوشی بورس و بلاتکلیفی بازار طلا و دلار داده تا سرمایه های سرگردان راه بازار رمزارزها را در پیش بگیرند؛ غافل از اینکه این بازار «عروس هزار داماد است» و ریسک های زیادی در آن نهفته!

به گزارش کسب و کار نیوز، رمزارزها که هنوز نیامده محبوب شده اند، این بار مأمن و پناهگاه سهامدارانی هستند که خسته از روزهای سرخ پوشی بازار سرمایه به دنبال مفری برای خروج از زیان اند. درخشش بیت کوین نیز دست به دست سرخ پوشی بورس و بلاتکلیفی بازار طلا و دلار داده تا سرمایه های سرگردان راه بازار رمزارزها را در پیش بگیرند؛ غافل از اینکه این بازار «عروس هزار داماد است» و ریسک های زیادی در آن نهفته!
در همین زمینه رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به افزایش تمایل مردم به معامله ‎رمزارزها برای جبران ناکامی‌هایشان در بورس، خواستار اقدام سریع بانک مرکزی در زمینه رمزارزها و تدوین قوانین لازم در این زمینه شد و گفت: خلأ قانونی در حوزه رمزارزها می‌تواند باعث گسترش فعالیت‌های اغواگرایانه برخی افراد ناسالم ناشی از این خلأ قانونی شود و برخی مردم فریب این موضوع را بخورند.
وی ادامه داد: فضای نیمه نخست امسال در بورس، این انتظار غلط را در ذهن مردم ایجاد کرد که باید یک‌شبه پولدار شوند و راه درست پولدار شدن از تلاش نمی‌گذرد. ضرر واردشده به مردم هم باعث ایجاد حس عقب‌افتادگی از برخی از دوستان و نزدیکان خود شد که این‌گونه پول‌دار شده بودند. برای جبران این موضوع دنبال یک ابزار می‌گشتند که رمزارزها وارد شد و خود را به‌عنوان گزینه راحت پول‌دار شدن معرفی کرد.

نبض تند رمزارزها با افزایش تقاضا

پیمان مولوی، اقتصاددان
نقدینگی در همه بازارها اعم از املاک و مستغلات، بازار سرمایه، دلار و طلا در حال حرکت است. به دلیل بحث های سیاسی، تقاضای کمتری برای طلا و دلار وجود دارد و در این میان، بازار رمزارزها ترند شده است؛ اما این بدان معنا نیست که همه پولی که از بورس خارج می شود به سمت بازار رمزارزها گسیل می شود.
در شرایط حالِ حاضر، مردم به دلیل افزایش قیمت بیت کوین و ترند شدن آن به سمت این بازار متمایل شده اند؛ اما نه به این معنی که هر کسی از بورس خارج شد وارد بازار رمزارزها شده است زیرا به طور قطع بخشی از پول خروجی بورس وارد بازار املاک و مستغلات می شود.
سرمایه ای که از بورس وارد بازار رمزارزها می شود عدد مشخصی نیست. نقدینگی در سال ۹۹ از بازار بورس به سمت بازار دلار، طلا و املاک و مستغلات حرکت کرد. هرچند میزانی از نقدینگی در این بازارها باقی مانده، یک سری هم به سمت رمزارزها می رود و این روند و توالی همیشه در حال حرکت است یعنی تغییر می کند، به وجود می آید و بیرون می آید.
ارزش بازار رمزارزها در دنیا ۱۵۰۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که کل اندازه بازار سرمایه ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است و اگر ۱۰ درصد از بازار سرمایه ایران بخواهند وارد بازار رمزارز شوند تقاضای زیادی ایجاد نخواهد شد زیرا ترند جهانی است.
نمی توان گفت که بازار رمزارزها به پیک رسیده زیرا این سخن جزو مباحث پیشگویی است. هر کسی براساس استراتژی خود اعم از کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت و ترید یا سرمایه گذاری و براساس بازدهی ای که چیده، باید عمل کند. بنابراین می تواند از این بازار سود کند یا ضرر. ولی اگر سرمایه گذار فکر می کند بیت کوین یک شبه تمام نیازهایش را برآورده می کند دچار مشکل خواهد شد. نکته دوم اینکه چند درصد (۱۰ یا ۲۰ درصد) سرمایه خود را وارد این بازار کرده است. پیشنهاد می شود در بازار رمزارزها هر شخصی با ۱۰ درصد سرمایه اش حضور پیدا کند مگر اینکه آدم ریسک پذیری باشد.
در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار رمزارزها هم در ایران و هم در جهان وجود دارد. به همین دلیل بازاری است که باید به آن مشاوره دقیق دارد و با آگاهی عمل کرد تا خروجی خوبی نصیب سرمایه گذار شود. توصیه من به خریداران رمزارزها این است که سبد خریدشان ۷۰ درصد بیت کوین، ۲۰ درصد اتریوم و ۱۰ درصد رمزارزهای دیگر باشد.

انتقال پول ایرانی ها به صرافی های خارجی رمزارز

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاکچین ایران
استقبال مردم از رمزارزها نسبت به گذشته بیشتر شده؛ ولی متاسفانه در این زمینه آمار دقیقی در دست نیست زیرا به دلیل مشکلاتی که در رگولاتوری هست، آمار دقیقی از صرافی هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، در دست نیست.
طبیعتا سرمایه گذاری در بازار رمزارزها ریسک بسیار بالاتری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد و این گونه نیست که مردم فکر کنند اگر از بورس نتیجه خوبی در کوتاه مدت نگرفتند، در این بازار می توانند در مدت کوتاهی نتیجه خوبی بگیرند. در بازار رمزارزها ریسک های بسیار بالاتری از بورس وجود دارد و به همین دلیل مردم باید با در نظر گرفتن این ریسک ها اقدام کنند و عجله نکنند. ارزش کل این بازار روزانه در سطح جهانی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار است و گردش روزانه این بازار به بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد.
حدس من این است از ۲۰۰ میلیارد دلار یک در هزار سهم ایرانی ها از این معاملات باشد و این رقم به حدود ۱۰۰ میلیون دلار برسد. البته در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد.
رمزارزها متعلق به هیچ کشوری نیستند و در صرافی هر کشوری باشند متعلق به آن کشور هستند. یعنی رمزارزهایی که ایرانی ها دارند اگر در صرافی های ایرانی ها باشد و یا در اختیار ایرانی ها شد ما واردات ارز داریم و ارزها متعلق به ایرانی هاست ولی اگر به یک صرافی خارجی رفت انگار خروج ارز از کشور داریم.
رویکردی که اخیرا شرکت شاپرک و بانک مرکزی در پیش گرفتند، باعث شده که رمزارزها از صرافی های ایرانی خارج شود و به صرافی های خارجی برود و این همان اتفاقی است که نگران آن بودیم زیرا باعث خروج ارز از کشور می شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.