آغاز ساخت ۳۱ رام قطار متروی تهران

آغاز ساخت ۳۱ رام قطار متروی تهران

بومی‌سازی ۸۵ درصدی ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران آغاز شد.

مراسم ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجه الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران برگزار شد.

همچنین در این برنامه تفاهم نامه های ساخت ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران، نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو امضا شد.

تبدیل تحریم ها به فرصت

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم با اشاره به افزایش همکاری دولت برای توسعه زیرساخت های مدیریت شهری، گفت: ما سال ۹۹ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص دادیم و این همکاری ها ادامه خواهد داشت. دکتر ستاری در حوزه توسعه علمی و فناوری مدیریت شهری کمک و همراه هستند تا زیرساخت های فناورانه این کار در کشور فراهم شود.

به گفته وی، این پروژه ها هم در بعد ملی مهم است و هم جوابی دندان شکن به دشمنان ایران است که با وجود همه تحریم ها و دشمنی ها، ایران همچنان پابرجاست و چرخ توسعه کشور از حرکت نایستاده است .حمایت های دولت از مدیریت شهری با قوت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

نوبخت همچنین بیان کرد: سیستم رانش قطار مترو با توانمندی شرکت های دانش بنیان با بهره گیری حداکثری بومی شد و سهم دانش فنی از ۳۰ به ۸۵ درصد افزایش یافته است. طراحی بدنه فلزی قطار مترو با توانمندی فنی در حال انجام است و با استفاده از تجهیزات ایران ساخت از جنس کربن استیل تولید می شود.

تیرماه سال گذشته بود که تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت یک رام قطار متروی تهران با ۸۵ درصد قطعات داخلی و دانش بنیان امضا شد.

یک رام قطار ملی شامل یک قطار ۷ واگنه است که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، درب و سیستم رانش آن توسط شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. پس از ساخت یک رام قطار ملی، بازسازی کامل ۳۱ رام قطار ملی بر اساس الگوی ساخت این نمونه صورت خواهد گرفت.

توانمندی دانش‌بنیان‌ها در تحقق شهر هوشمند

در ادامه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تحقق این پروژه ملی به کمک محصولات ایران‌ساخت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پروژه سیستم رانش ملی که به بیش از ۸۵ درصد بومی‌سازی دست یافتیم از این جهت حائز اهمیت و افتخار آفرین است که توانمندی طراحی در داخل کشور به دست آمد.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به نقش آفرینی بیش از ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه بزرگ ‌کشور عنوان کرد: تعداد قابل توجهی نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق در این پروژه نقش آفرینی کردند تا کشور به توانمندی طراحی، که اهمیتی راهبردی دارد دست پیدا کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: در عرصه تولید باید به این نکته توجه داشته باشیم که روح تولید دانش‌بنیان در توانمندی طراحی تحقق می‌یابد و این که به ۸۵ درصد توانمندی طراحی و تولید دست یافته ایم و این که خروج ارز با کمک محصولات ایران‌ساخت به ۱۵ درصد کاهش یافته، نشان از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و نوآوری است.

ستاری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در تحول حمل و نقل شهری و برون شهری گفت: در حوزه تولید موتورهای دوچرخ و برقی‌سازی خودرو، شرکت های دانش بنیان بسیار خوبی فعالیت دارند که تاییدیه های لازم را دریافت کرده‌اند. در تعامل با شهرداری تهران و مشهد برخی از این توانمندی‌ها به حوزه حمل و نقل شهری راه یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از حضور فناوری دانش‌بنیان‌ها در حوزه راهبردی، افزود: تحقق این امر نیازمند تسهیلاتی برای ورود شرکت های دانش بنیان داخلی به این حوزه است که برای الزام استفاده از خودروهای الکتریکی یا دیگر فناوری‌ها با عزم جدی دستگاه‌ها ممکن است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های داش‌بنیان و خلاق در حوزه حل و نقل عمومی و شهر هوشمند، ادامه داد: در راستای تحقق شهری هوشمند کاملا آماده حمایت و همکاری هستیم و در این راستا با شهرداری کلان شهرها در حوزه های راهبردی همکاری داریم.

وی با اشاره به اهمیت بالای توسعه شهرهای هوشمند در تحول آفرینی و سوق دادن جامعه به سوی توسعه پایدار گفت: در آینده، شهرها نقش راهبردی در توسعه، اقتشاد و آموزش ایفا مز‌کنند و تحقق شهرهای اوشمند به کمک شرکت های داش‌بنیان و خلاق محقق می‌شود.

در این پروژه ملی، سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، ساخت و تعمیر قطعات قطارهای مترو به ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش یافت و گامی بلند در مسیر شکست انحصار تولید قطار با دانش فنی بومی و تجهیزات ایران‌ساخت برداشته شد .قطار ملی مترو با ظرفیت‌ و توانمندی ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی تولید شده است.
تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه و قطارهای مترو باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرها به محصولات کشورهای خارجی خواهد شد و دستاوردهای متعدد دیگری نیز به دنبال دارد.

ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم، فعال شدن ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تامین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات ایران‌ساخت صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن‌های مترو از جمله دستاوردهای این پروژه است.

نقش شر‌کت‌های دانش‌بنیان در توسعه شهری و اقتدار

همچنین محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این مراسم با بیان این‌که توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی در مسیر بومی‌سازی سیستم رانش قطار مترو استفاده شده است، گفت: هزینه‌های هنگفتی در ایجاد زیرساخت‌های مترو صورت گرفته است، بااستفاده از سیستم رانش ثمربخش و کارآمد می‌شود. بنابراین حضور شرکت‌های دانش بنیان در این بخش مهم، اقدام قابل توجهی است که بهره‌وری حمل و نقل کشور را افزایش خواهد داد.


رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بومی‌سازی تجهیزات حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه رانش مترو افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش‌های ارزشمندی انجام داد و پای شرکت‌های دانش بنبان به حوزه حمل و نقل عمومی باز شد.

هاشمی ادامه داد: سیستم بوژی و رانش جزو سامانه‌هایی بود که روزهای نخست تصور نمی‌کردیم بتوانیم در داخل کشور تولید کنیم اما خوشبختانه با توانمندی دانش‌بنیان‌ها نه تنها در داخل کشور تولید شده بلکه کارایی بسیار خوبی را ارائه داده است.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت بومی سازی سامانه حمل و نقل عمومی در اقتدار و خودکفایی کشور گفت: با حرکت سازنده در مسیر سیستم رانش بومی امید است بتوانیم صاحب واگن کاملا بومی شویم. تحقق این موضوع به امنیت ملی بازمی‌گردد چراکه ۱۰ میلیون سفر مترویی نباید به بیگانگان وابستگی داشته باشد.

هاشمی با بیان این‌که تامین اعتبارها از سوی دولت می تواند زمینه ساز ایجاد ۲۵هزار شغل شود و ضمن توسعه سیستم حمل و نقل عمومی سازگار با محیط زیست از آلودگی هوای تهران کاسته شود، بیان کرد: این صنعت هنوز جای فعالیت بسیاری دارد و می‌تواند به شهرهای دیگر توسعه یافته و این صنعت پویا به مردم ایران خدمت کند‌.

توانمندی ایران در دستیابی به فناوری های پیشرفته

محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران نیز دستاورد جمهوری اسلامی در  ۴ دهه در تربیت نیروی انسانی و توسعه زیرساخت‌های فناورانه را ارزشمند دانست و گفت: همچنان که تلاش‌های کشور در حوزه درمان و سلامت به دست آمد که در رقابت تنگاتنگ با شورهای پیشرفته قابل توجه بود، نشان دهنده توانمندی کشور در دست یابی به دانش، فناوری و دست یابی به زیرساخت‌های فناورانه است. در حوزه حمل و نقل شهری نیز به همین منوال اقتدار و توانمندی خود را به نمایش گذاشتیم که تمامی ابعاد آن درخور توجه، ارزشمند و شایسته قدردانی است.

ابوترابی فرد ادامه داد: این کار از سال ۱۳۶۱ آغاز شد و امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم که نماد اقتدار و توانمندی کشور است.

وی با اشاره به اقدام ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کار دانشی و فناورانه ای که در بوم سازی سیستم رانش مترو صورت گرفته است بیان کرد: طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است؛ بومی سازی سیستم رانش در کوتاه ترین زمان و با کمترین امکانات با حمایت معاونت علی و فناوری با یک سوم‌ هزینه های ارزی انجام شد، به طوری‌که هزینه ارزی ۲۰ میلیون یورویی، به  ۸ میلیون یورو کاهش یافت.

 

ضرورت توسعه وسایل حمل و نقل شهری برقی

در ادامه این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران نیز با اشاره به آلودگی هوای کلان شهرها، گفت: یکی از راه هایی که شهرهای بزرگ و آلوده جهان برای مبارزه با آلاینده ها در نظر گرفته اند، برقی سازی خودروها است. آمارها نشان می دهد که در تهران میزان آلاینده کمتر شده اما برای تحقق بیشتر این موضوع نیاز داریم که از وسایل حمل و نقل برقی استقاده کنیم.

وی افزود: پروژه امروز مصداق نترسیدن ایران از بحران ها و استفاده درست از آنها برای توسعه و پیشرفت کشور است . توسعه حمل و نقل عمومی یکی از روش های کاربردی در کاهش آلودگی های شهری است. قصد داریم کاری کنیم که ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه عمومی به خصوص مترو انجام شود. اما این کار نیازمند تامین زیرساخت های لازم است. تا پایان امسال ۴ ایستگاه مترو در تهران راه اندازی می شود. تلاش می کنیم این کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.

 

بازسازی ۳۱ رام قطار مترو با اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان

همچنین مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران در این مراسم، گفت: امروز ۳ تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار متروی تهران، نوسازی ۱۰ هزار دستگاه فرسوده شهر تهران و خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان امضا شد.
وی افزود: تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران به ارزش ۴۱۳ میلیارد تومان امضا شد و۳ هزار میلیارد تومان نیز هزینه خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه های یادگار امام و شهید ستاری خط ۶ متروی تهران، گفت: این ایستگاه ها با اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است و تا پایان سال جاری ۶ ایستگاه مترو در تهران اضافه می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.