صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو در انتظار سرنوشت برجام
بازار خودرو در انتظار سرنوشت برجام

رکود و گرانی بازار خودرو با احیای برجام به پایان می رسد؟

بازار خودرو در انتظار سرنوشت برجام

کسب و کار نیوز- بازار خودرو در سال جاری که تنها یک هفته تا پایان آن باقی است دچار آشفتگی و رشد قیمتی بسیار زیادی شد. برخی فعالان بازار خودرو احیای برجام را تنها راه نجات بازار خودرو عنوان می کنند و معتقدند از زمان تعلیق برجام تا به امروز این بازار روی خوش ندیده است. گرانی بی سابقه ای که در بازار خودرو به راه افتاد موجب کاهش دسترسی مردم و مصرف کنندگان واقعی به خرید خودرو شد و دلالان و اسطه ها در این بین بیشترین سود را کسب کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که زمزمه هایی که در رابطه با روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا وجود داشت تب بازار خودرو را تا حدودی کاهش داد و امیدواری ها بر این بود که آمریکا به سرعت به برجام باز خواهد گشت و بازار خودرو از نابسامانی خارج خواهد شد. از طرفی دیگر برخی کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که مشکلات اقتصادی و داخلی موجب اشفتگی بازار خودرو شده و این مشکلات ارتباطی با مسائل بین المللی ندارد.

در واقع با توجه به کاهش تورم انتظاری شهروندان و خوش‌بینی آنها به بهبود اوضاع اقتصادی و افت در بازارهای مختلف، خیلی‌ها بنا را بر تداوم ریزش قیمت گذاشته‌اند، بنابراین بازار خودرو با کمبود خریدار مواجه شده است. در این شرایط اما پرسش مهم شکل گرفته در اذهان عمومی این است که «کف کاهش قیمت خودرو چقدر است؟» آیا افت قیمت خودرو در روزها و هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت، یا به زودی روند نزولی قیمت متوقف و حتی دوباره استارت گرانی خواهد خورد. پاسخ به این پرسش منوط به اتفاقاتی است که در آینده سیاست خارجی و اقتصاد کشور رخ خواهد داد، به‌ویژه احیا یا عدم احیای برجام.

اما یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰، بازگشت خودروسازان به مدار قبلی تولید است. اگرچه وزیر صنعت نسبت به افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید تا پایان سال جاری وعده داده است، ولی در صورتی به یک بررسی جامع می‌توان امیدوار بود که این رشد برای سال آینده محقق شود. به هر روی، افزایش تولید فقط تأثیر مستقیم بر شرایط به‌روز خودروسازان ندارد. اگرچه ادعا می‌شود تعهدات معوق تا پایان امسال صفر می‌شود، ولی فارغ از خوش‌بینی‌های همیشگی، انتظار داریم که خودرو‌های ثبت‌نامی تحویل‌نشده تا سال آینده نیز ادامه‌دار باشند.

ابرچالش های اقتصادی آفت بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

در صورت احیای برجام بازار خودرو شاهد تحولات کوتاه مدت خواهد بود. البته برجام بدون FATF کاملا بدون نتیجه خواهد بود. بنابران همان تاثیرات کوتاه مدت احیای برجام نیز اگر قانون برخورد با پولشویی وجود نداشته باشد منتفی خواهد بود. درصورت احیای برجام در بازار خودرو‌های خارجی ریزش قیمت شدید است و به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد. اما چنانچه FATF تصویب شود، در بازار خودرو‌های داخلی هم با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواجه خواهیم شد. به طور کلی پذیرفتن اصول اولیه تجارت با جهان، یعنی FATF و بازگشت به برجام پیش شرط لازم هستند، اما کافی نیستند.

اما اگر قصد داریم بازار خودرو در بلندمدت از چالش های گرفتار در آن نجات پیدا کند یعنی تغییر در رویه بازار و افزایش قدرت خرید اتفاق بیفتد و تولید خودرو رونق پیدا کند باید ابرچالش های اقتصادی کشور حل و فصل شود.

در حال حاضر ایران جزو پرتورم ترین کشورهای جهان است و قدرت خرید به شدت کاهش یافته است. درآمدها و خرج ها باهم نمی خواند و خودرو به عنوان کالای مصرفی دیگر کاربردی ندارد. البته مسائل خارجی شرط لازم حل مشکلات صنعت خودرو است و اگر نباشند این مشکلات حل نخواهند شد اما ساختار اقتصادی و سیاسی باید متغییر شود. ولنگاری شدید بانک ها، بی نظمی دولت و ورشکستگی صندوق های بازنشتگی باید حل و فصل شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.