صفحه اصلی / اسلایدر / مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

بانک‌ها به ۷۴ درصد از مشمولان ودیعه مسکن کرونایی وام ندادند

مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

کسب و کار نیوز- درصد بسیار کمی از مستاجران نیازمند، وام ودیعه کرونا را دریافت کرده اند و این در حالی است که قرار بود این وام کمک هزینه ای برای ایام کرونا و روزهای اوج جابجایی مستاجران یعنی فصل تابستان باشد. در حالی قرار بود امسال از ۲.۲ میلیون خانوار مستاجر نیازمند به ۹۰۰ هزار مستأجر وام ودیعه مسکن پرداخت شود که رئیس کل بانک مرکزی امروز از پرداخت ۲۱۵ هزار فقره وام خبر داده، یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیازمندان.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما آخرین اظهارات پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز نشان می‌دهد، از مجموع ۹۲۰ هزار ثبت‌نامی برای دریافت این تسهیلات، درنهایت ۸۰۵ هزار نفر مشمول دریافت وام شدند اما با سخت‌گیری و عدم همراهی بانک‌ها تنها ۲۱۴ هزار نفر از مشمولان که شامل ۲۶/۶ درصد از کل مشمولان می‌شوند، موفق به دریافت تسهیلات کرونایی ودیعه مسکن شده‌اند. در همین رابطه محمد اسلامی ۲۶ شهریور ماه با بیان این‌که خروجی پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران قابل قبول نیست، افزود: با آن‌که طی ۳ روز اخیر سرعت اعطای وام افزایش یافته اما همچنان خروجی خیلی کم بوده و آمار پرداخت وام قابل قبول نیست.

مردادماه امسال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت با اشاره به طرح پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران گفته بود: آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند در تهران برای اجاره‌ای که می‌کنند ۵۰ میلیون تومان می توانند از بانک پول بگیرند. این مبلغ در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است.

احمد شاکران، کارشناس اقتصادی در رابطه با ارائه چنین تسهیلاتی اظهار می‌کند: با وجود شرایط دشوار اقتصادی و افزایش غیر عادی اجاره‌ها ستاد مقابله با کرونا با اقدامی نسبت به متعادل کردن بازار اجاره‌بها، تصمیم به پرداخت تسهیلاتی به تعدادی از مستأجران گرفت. وی توضیح می‌دهد: یکی از شرایط در نظر گرفته شده برای مشمولان این طرح، مسکن کمتر از ۹۰ متر برای شهرها و کمتر از ۷۵ متر نیز برای تهران است؛ همچنین لازم است مستأجری که تقاضای چنین تسهیلاتی را دارد از طریق دفاتر املاک کد رهگیری دریافت کرده باشد.

شاکران خاطرنشان می‌کند: اگر چه برخی بر این باورند رقم این وام در اندازه‌ای نیست که مشکلات اجاره نشینان را رفع نماید، به خصوص در کلان‌شهرها که با رشد افسار گسیخته اجاره‌ها روبرو هستیم اما گفتنی است که همین رقم اندک نیز بخشی از مشکلات مشمولان این طرح را پوشش می‌دهد زیرا در شرایطی قرارگرفته‌ایم که اغلب دهک‌های جامعه قدرت پس‌انداز همین میزان را هم ندارند و دریافت آن برای آن‌ها فرصت خوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از شرایط خوبی که این وام دارد آن است که مستأجر مجبور به پرداخت اقساط نیست و فقط سود آن را ماهانه پرداخت می‌کند چون بعد از اتمام قرارداد خود، مبلغ به بانک بازگردانده می‌شود. این کارشناس در رابطه با منابع تأمین این تسهیلات می‌گوید: براساس آنچه از سوی دولت اعلام شده تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی که برای شرایط کرونایی در نظر گرفته شده بود تأمین می‌شود.

تسهیلات کرونا به گروه های هدف نرسید

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

همواره تاکید کرده ایم که حمایت های مالی از بازارها و متقاضیان آنها می تواند تورم زا باشد. امروز در بازار مسکن وام های بسیاری داده می شود که در درجه اول تورم زیادی به بار آورده و در درجه دوم به گروه های هدف اصابت نکرده است. وام ودیعه مسکن در حالی اجرایی شد که نتوانست در بازه زمانی معین خود پرداخت شود و تا به امروز روند پرداخت و حتی ثبت نام آن ادامه دارد. همچنین افرادی نیازمند واقعی نیز از دریافت آن به دلایل مختلف بازماندند. دریافت مدارک متعدد و چند ضامن در کنار موانع و سنگ اندازی بانک ها موجب شد مستاجران نتوانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

به هر ترتیب هر گونه پیشنهاد، طرح و تصمیمی که منتهی به افزایش تقاضا شود سبب افزایش قیمت محصول یا بازار آن می‌شود. در این راستا باید اقدامی صورت گیرد که عرضه زیاد و به تولید کمک شود، تسهیلات ارزان قیمت بدهند تا روی قیمت تمام شده تاثیر بگذارد و قیمت ها کاهش و عرضه ارزانتر شود.

وقتی که عرضه ارزان شد سبب می شود هم تولید افزایش پیدا کند و هم قیمت کاهش یابد از طرفی مشتری هم بیشتر می شود که این روند، جهش تولید را به دنبال دارد. حال اگر برعکس شود و تقاضا زیاد شود، افزایش تقاضا موجب افزایش میزان فروش خواهد شد ولی با افزایش قیمت هم مواجه می شویم؛ سیاست هایی که اخیرا وجود دارد همه به جهت تقاضا است.

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.