صفحه اصلی / اسلایدر / سهم خواهی دلالان از بازار میوه
سهم خواهی دلالان از بازار میوه

در بازار میوه یک نفر تولید و ۷ نفر دلالی می‌کنند

سهم خواهی دلالان از بازار میوه

کسب و کار نیوز- گویا دلیل اصلی گرانی و افزایش قیمت ها در بازار میوه ورود پول های سرگردان از بازارهای مالی به این بازار است. تورم ارتباط مستقیمی با سلامتی مردم جامعه دارد. هر میزان تورم بالا رود آسیب بیشتری به قشر کم درآمد جامعه وارد می شود، در حال حاضر شاهد حذف بسیاری از ویتامین ها و پروتئین ها از سفره مردم هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، وزیر صمت معتقد است که آشفتگی بازار میوه به علت ورود دلالان است که پول های خود را از بازارهایی نظیر بورس، طلا و سکه، خودرو، مسکن و… به دلیل زیان دهی خارج کرده اند و در بازار میوه مشغول فعالیت شده اند. تصور اینکه روزی برسد که قیمت چند عدد سیب و پرتقال نجومی شود دور از انتظار بود اما در حال حاضر آشفتگی قیمت ها در این بازار موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است. موز، آناناس، پرتقال و… قیمت های فضایی دارند و حتی خیار، گوجه فرنگی، پیاز و… نیز در مقاطعی به هر کیلو بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

جدیدترین قیمت میوه حاکی است که حتی محصوالت فصلــی هم قیمت های بالاتری دارنــد و قیمت های گران باعث شــده قدرت خریــد مردم نیز پاییــن بیاید. گزارش های میدانی هم نشان میدهد که میزان خرید میوه از ســوی مردم به شدت کمتر شده است.

به هر ترتیب بازار میوه از تعادل قیمتی خارج شده و به نظر می رسد عده ای با به هم زدن نسبت عرضه و تقاضا قصد گران فروشی را دارند. تفاوت قیمت میوه از باغ تا خرده فروشی تا ۲۰۰ درصد، نبود نظارت کافی در این چرخه را نشان می دهد که وجودش می تواند در کاهش قیمت ها تاثیر به سزایی داشته باشد. به نظر می رسد غفلت سازمان های نظارتی در این امر باعث شده برخی دلالان و واسطه ها کنترل بازار را در دست بگیرند و باعث شوند یکی دیگر از کالاهای مورد نیاز و مصرفی خانواده ها از سبد آن ها حذف شود. شاید عرضه مستقیم میوه به مصرف کننده بدون دخالت دلالان و ایجاد بازارچه های محله توسط شهرداری ها راهکار مناسبی باشد که می تواند تا حدودی تب افزایش قیمت میوه را کاهش دهد.

پولهای سرگردان عامل دلالی در بازارهایی مثل میوه است

در هیمن زمینه علیرضا رزم حسینی بیان کرد: پول‌های سرگردان دلال‌ها متاثر از سایر بازارهای موازی همچون بورس، سکه، زمین هر دفعه وارد یک بازارمی شود. علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت اظهار داشت: عرضه میوه، روغن و کالاهای مصرفی نوروزی از امروز آغاز شد. وزارت صمت با همه توان با دلال‌هایی که منجر به گرانی و التهاب در بازار می‌شوند، مقابله می‌کند.

وی بیان کرد: پول‌های سرگردان دلال‌ها متاثر از سایر بازارهای موازی همچون بورس، سکه، زمین هر دفعه وارد یک بازارمی شود. وزرات صنعت با هدف کاهش قیمت تمام شده، تا حد ممکن حذف دلال‌ها را در دستور کار قرار داده است. وزیر صمت گفت: پخش گزارش‌های صدا وسیما در برخی موارد می‌تواند منجر به افزایش انتظارات تورمی در جامعه شود، از رسانه ملی می‌خواهم با دقت بیشتری برخی گزارش‌ها را تهیه کنند.

ساختار توزیع میوه در کشور قرون وسطایی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: چالش دو وزارتخانه صمت و وزارت جهاد کشاورزی درباره توزیع محصولات کشاورزی نشان می‌دهد در دولت تدبیر، مدیریتی در این زمینه وجود ندارد. تولید و توزیع بدیهی‌ترین موضوع اقتصاد و آسان‌ترین آن درباره میوه است، اما مدیریتی برای آن وجود ندارد.

قانون بازارگاهی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد، اما رئیس جمهور در جلسه سران سه قوا آن را رد کرد و دوباره نیز که دو وزیر توصیه کردند این کار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود دوباره رئیس جمهور آن را وتو کرد. مسئله ما کمبود میوه و تولید آن نیست بلکه ساختار توزیع ما قرون وسطایی است و یک نفر تولید می‌کند و ۷ نفر دلالی می‌کنند. وزارت جهاد کشاورزی وظیفه برخورد با دلالان را دارد. در این وزارتخانه یک دفتر یا دو سه کارشناس که به مسئله دلالی بپردازند وجود ندارد.

نقش دلالان در نرخ گذاری میوه 

جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

جو ایجاد شده در بازار میوه ناشی از فعالیت دلالان و واسطه ها است. همواره در تمام بازارها شاهد هستیم که دلال و واسطه بیشتر از تولیدکننده و فروشنده کسب سود می کنند در حالی که کمترین زحمت را برای تولید محصول مورد نظر نکشیده اند. در بازار میوه نیز به همین منوال است. دلال بدون هیچ زحمت و مانعی میوه و محصولات کشاورزی را از باغدار و تولیدکننده می خرد و برای فروش به دیگر زنجیره های توزیع سودهایی نجومی کسب می کند. ضعف نظارت بر بازار میوه و محصولات کشاورزی موجب ورود دلالان به این بازار شده و دست تولیدکننده هم خالی مانده است.

در حال حاضر افزایش قیمت میوه از میدان تره‌بار تا فروشگاه‌های سطح شهر بسیار غیرمعقول است که این اختلاف قیمت نشان دهنده فعالیت واسطه‌ها و دلالی در بازار میوه است. به این ترتیب نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در تعیین نرخ میوه به مراتب پررنگ‌تر بوده و قیمت‌ها نیز بالاتر است.

متاسفانه علی رغم همه پیگیری‌ها، بررسی‌ها، نظارت‌ها و نشست‌های کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته است در زمینه حذف دلالان محصولات کشاورزی و کاهش قیمت میوه در بازار اقدامی داشته باشد. در حال حاضر افزایش قیمت میوه در بازار شب عید را با توجه به وضعیت معیشتی مردم جامعه غیرقابل قبول می دانیم و در کمیسیون کشاورزی مجلس در زمینه ذخیره سازی میوه و تامین بازار شب عید نشستی را با حضور ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و تذکرات را هم داده ایم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.