صفحه اصلی / اسلایدر / هفت خوان نسخه‌پیچی الکترونیک در پیک کرونا
هفت خوان نسخه‌پیچی الکترونیک در پیک کرونا

«کسب و کار» از سرگردانی و ازدحام مردم در داروخانه ها گزارش می دهد

هفت خوان نسخه‌پیچی الکترونیک در پیک کرونا

کسب و کار نیوز - فرایند دشوار حذف دفترچه های بیمه درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی در حالی از روز اول اسفند رقم خورد که اکنون بعد از گذشت 18 روز از زمان اجرای آن، تنها دستاوردش سرگردانی مردم بوده است و شلوغی داروخانه ها.

به گزارش کسب و کار نیوز، فرایند دشوار حذف دفترچه های بیمه درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی در حالی از روز اول اسفند رقم خورد که اکنون بعد از گذشت ۱۸ روز از زمان اجرای آن، تنها دستاوردش سرگردانی مردم بوده است و شلوغی داروخانه ها. گویی همیشه مسئولان در مواقع بحرانی همانند اکنون که در پیاده راه پیک چهارم کرونا هستیم، تصمیم می گیرند چنین طرح بزرگی را اجرا کنند؛ طرحی که به جای برداشت محسناتش، معایبش را برداشت می کنیم.

۹۹ درصد نسخه‌ها کاغذی هستند

در این میان یکی از کارکنان دفتر سوپروایزر یک آزمایشگاه در گفتگو با «کسب و کار» می‌گوید: وضع نسخه‌نویسی با گذشته تفاوت زیادی نکرده چون هنوز ۹۹ درصد نسخه‌ها کاغذی هستند و کمتر نسخه الکترونیکی به آزمایشگاه می‌آید که در این موارد اگر بتوانیم به سامانه تأمین اجتماعی متصل شویم به بیماران یا متقاضیان، خدمات مورد نظر را ارائه می‌دهیم. وی ادامه می دهد: سرعت پایین اینترنت و اتصال دشوار به سامانه تأمین اجتماعی دو مشکل اساسی اجرای طرح هستند.

کار پزشکان بر دوش داروخانه ها

در این میان تعداد بسیار کمی از پزشکان از طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی استقبال کرده‌اند. حتی بعضی از پزشکان به جای اینکه هویت بیمار و اعتبار دفترچه‌اش را احراز و بعد نسخه را به صورت الکترونیکی به داروخانه ارسال کنند کد ملی بیمار را روی نسخه کاغذی نوشته، مُهر می‌کنند و تحویل داروخانه می‌دهند تا داروخانه آن را به شکل فایل الکترونیکی در سامانه ذخیره کند. یعنی کاری را که پزشکان باید انجام بدهند بر دوش داروخانه‌ها می‌اندازند، این موضوع موجب می‌شود داروخانه ها برای تحویل دارو به مشتریان بیشتر به زحمت بیفتند و وقت بیشتری صرف کنند که این خود به نارضایتی مشتریان و ازدحام در داروخانه ها منجر می‌شود.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، مشکلات اجرای طرح نسخه الکترونیک را بررسی می کند.

مشکلات اجرای ناقص نسخه الکترونیک و معطلی مردم در داروخانه ها

بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران
طرح نسخه الکترونیک طرح بسیار خوبی است؛ اما مشکلات و موانعی اجرای این طرح را با دشواری همراه کرده است.
در این طرح بایستی ابتدا پزشک نسخه را در بستر الکترونیک تولید کرده و مراکز پاراکلینیک اعم از داروخانه و آزمایشگاه، نسخه تحت وب را رویت کنند و نسخه پیچی انجام و دارو تحویل بیمار شود. این در حالی است که در حال حاضر در کشور، این کار برعکس انجام می شود یعنی به جای پزشک، داروخانه باید نسخه او را وارد سامانه کند چون پزشکان این کار را انجام نمی دهند. در این میان درمجموع در تهران تنها درصد کمی از پزشکان نسخه الکترونیک تولید می کنند. در واقع در حال حاضر تنها چاپ دفترچه حذف شده است و دفترچه چاپ نمی شود و داروخانه ها و آزمایشگاه ها باید با سربرگ پزشکان، برای بیمارانی که برگه دفترچه آنها تمام شده، نسخه را پذیرش کنند. این فرایند در کشور تا اجرای نسخه الکترونیک به صورت استاندارد بسیار فاصله دارد .
اکثر داروخانه ها از ابتدای دهه ۸۰ از طرف سازمان های بیمه گر ملزم به تجهیز به سیستم کامپیوتری شدند و عملا علاوه بر اسناد کاغذی، فلاپی و دیسک نسخ را به مراکز درمانی و بیمه ها تحویل می دهند .
در این میان مشکل بعدی قطعی برق در همه شهرهاست. به طور مثال در استان های جنوبی در پیک گرمای تابستان معمولا در روز برق قطع می شود. بنابراین بیمار باید برای دریافت نسخه ساعت ها در داروخانه معطل شود تا برق بیاید و نسخه او پیچیده شود. هیچ سندی هم در دست بیمار نیست که داروخانه بداند داروهای تجویزشده چیست و یا سرعت اینترنت و پهنای باند …
بحث های مالی اجرای این طرح مشکل بعدی نسخه الکترونیک است. بیمه ها نمی خواهند هزینه اجرای این کار را ببینند. در حال حاضر بعد از راه اندازی این طرح می گویند هزینه ای برای داروخانه ها می بینیم در حالی که باید هزینه و تمام موارد در آن دیده و بعد طرح به این بزرگی در سطح کشور اجرا شود.
اجرای این طرح برای داروخانه ها هزینه بسیار زیادی داشته است. نسخه حذف شده و بیمه شدگان نیاز به سند دارند که آن را به بیمه های تکمیلی ارائه کنند و طبق قانون باید تمام بیمه های تکمیلی به این سامانه لینک شوند در حالی که همه بیمه ها متصل نیستند.
مشکل دیگر به روزرسانی و قطعی سایت تامین اجتماعی است. گاهی کاربر سازمان تامین اجتماعی در میانه روز سامانه را به روزرسانی می کند و بیماران مجبورند در داروخانه معطل شوند.
مشکل بعدی عدم آموزش فراگیر است. پیش از آغاز این طرح نیاز بود به مردم، پزشکان، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک در مورد این طرح اطلاع رسانی شود ولی متاسفانه این کار بسیار اندک انجام گرفت.
از طرفی سازمان تامین اجتماعی ادعا می کند که این طرح را به صورت پایلوت اجرا کرده؛ اما این در حالی است که این طرح در مراکز تامین اجتماعی اجرا شده نه بخش خصوصی. فهرست دارویی این مراکز بسیار محدود است و بسیاری از داروها شامل بیمه نیست. بنابراین ما در پرداخت هزینه ها و چاپ اقلام دچار مشکل می شویم. پیشنهاد ما به عنوان انجمن داروسازان این است که این طرح مرحله به مرحله جلو برود یعنی در فاز اول بیماران سرطانی، در فاز دوم بیماران ام.اس و… تا ایرادات سیستم در عمل و اجرا مشخص شود.
چالش مهم دیگر، زمان اجرای طرح است. اسفند امسال همزمان شده با پیک چهارم کرونا و شلوغی داروخانه ها و مراکز درمانی. زمان شروع این کار زمان بسیار بدی بود و کاش از ابتدای اردیبهشت که کرونا کمی کنترل می شد، فاز به فاز جلو می رفت تا این طرح ارزشمند با ضریب اطمینان و درصد بالایی موفقیت انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.