صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خروج سرمایه رمز ارزی از کشور
خروج سرمایه رمز ارزی از کشور

انحصار معاملات بیت‌کوین در صرافی‌های بانکی و ضرب‌الاجل شاپرک به پرداخت‌‌یارها چه عواقبی دارد؟

خروج سرمایه رمز ارزی از کشور

کسب و کار نیوز - صحبت های مسئولان در حوزه رمزارزها در حالی در ترافیک اطلاع رسانی های این حوزه قرار گرفته که لحظه ای رئیس کل بانک مرکزی پشت تریبون است و لحظه بعد معاون اداره نظام‌های پرداخت این سازمان. سپس دبیر شورای عالی فضای مجازی و آنگاه معاون سابق بانک مرکزی و نتیجه آن ضرب الاجلی برای مسدود شدن صرافی های آنلاین است. گویی حوزه رمزارزها حوزه هزار متولی است!

به گزارش کسب و کار نیوز، صحبت های مسئولان در حوزه رمزارزها در حالی در ترافیک اطلاع رسانی های این حوزه قرار گرفته که لحظه ای رئیس کل بانک مرکزی پشت تریبون است و لحظه بعد معاون اداره نظام‌های پرداخت این سازمان. سپس دبیر شورای عالی فضای مجازی و آنگاه معاون سابق بانک مرکزی و نتیجه آن ضرب الاجلی برای مسدود شدن صرافی های آنلاین است. گویی حوزه رمزارزها حوزه هزار متولی است!

بی توجهی دولت به بخش خصوصی حوزه رمزارزها

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با «کسب و کار» با بیان اینکه در روزهای اخیر، دو موضوع در حوزه رمزارزها در حال پیگیری است که در هم آمیختن آنها باعث سوءتفاهم شده است، می گوید: «موضوع اول مربوط به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و معاون اداره نظام‌های پرداخت این بانک در مورد تدوین آیین نامه برای تبادل رمزارزهاست که در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در حال پیگیری بود. در باب این موضوع در معاونت ارزی بانک مرکزی آیین نامه ای تدوین شده و تعدادی صرافی بانکی ازجمله صرافی بانک سامان مشخص شده اند که بتوانند طبق مصوبه سوم هیات وزیران رمزارزهای استخراج شده را به چرخه تولید برگردانند.
عباس آشتیانی در ادامه گفت: کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تلاش داشته که تعاملاتی با معاونت ارزی بانک مرکزی داشته باشد؛ در حالی که این معاونت هیچ گونه همکاری با بخش خصوصی این حوزه نداشته ولی سعی کردیم با درج نکاتی در تدوین این آیین نامه گوشزد کنیم که هرگز نباید استخراج کنندگان را مجبور به کاری کنیم.

خواستار معافیت صادراتی ماینرها هستیم

آشتیانی با بیان اینکه شاید برخی از صاحبان رمزارزها تصمیم داشته باشند که این رمزدارایی ها را برای مدتی نگه دارند، گفت: حتی اگر صاحبان رمزارزها بخواهند این دارایی خود را به صرافی های تعیین شده بانک مرکزی واگذار کنند، باید به عنوان صادرکننده از معافیت های صادراتی طبق مصوبه هیات وزیران و هم از مشوق های صادراتی بهره مند شوند.
رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: اگر سرمایه گذاری شخصی در حوزه استخراج رمزارز شود می تواند مشمول مالیات شود ولی اگر برای تامین ارز واردات به چرخه واردات برمی گردد مجددا حتما از معافیت های مالیاتی باید بهره مند شوند.

گناه سقوط بورس به گردن رمزارزها افتاد

آشتیانی در ادامه با تاکید بر موضوع دوم که با نامه مجتبی توانگر، یکی از نمایندگان مجلس شروع شد، گفت: متاسفانه پس از سقوط های مکرر بورس و زیان سهامداران و کوچ آنها به بازار ارزهای دیجیتال، زمان زمانی است که مسئولان به دنبال مقصر جلوه دادن حوزه رمزارزها هستند تا گناه زیان دخالت های دستوری در بورس را به گردن این بازار بیندازند در حالی که سرمایه واردشده به این بازار بسیار کمتر از میزان پولی است که از بورس خارج شده است و اگر حجم معاملات در ماه های اخیر رشد داشته علت اصلی آن رشد قیمتی خود رمزارزها بوده است.

مسدود شدن درگاه‌های رمزارز تصمیمی اشتباه است

وی در مورد ضرب الاجل شاپرک به پرداخت یارها در مورد مسدود شدن آنها در صورت انجام تراکنش های بیت کوین گفت: محدود کردن درگاه ها و مقابله با صرافی ها کاملا تصمیم اشتباه و استراتژیک غلطی است و امیدواریم این اتفاق نیفتد؛ ولی متاسفانه شاهد نامه هایی از مجموعه شاپرک به عنوان ناظر و واحد رگولاتور شرکت های پرداخت یار و درگاه های بانکی بودیم که صرافی ها رمزارزی را با دشواری هایی برای دریافت و پرداخت مواجه کرده، ولی برخورد خاصی تاکنون انجام نشده است.

پیشنهاد ایجاد نماد رمزارزها در سازمان بورس

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پایان گفت: پیشنهاد می کنیم هرچه سریع تر ایران نیز مانند کشورهای دنیا با ایجاد نماد رمزارزها در سازمان بورس و اجازه به صندوق های سبدگردانی برای تشکیل صندوق هایی به پشتوانه رمزارز در این حوزه راهگشا باشد. در این راستا صرافی ها و پلتفرم هایی که هم اکنون وجود دارند می توانند به عنوان امین الصندوق و تعیین کننده نقدینگی این بازار باشند و از هر جهتی به نقش پلتفرم های تبادل رمزارزها در کشور نگاه کنیم بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.