شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، در روزهای اخیر بعد از گرانی مرغ و تخم مرغ، گوشت به عنوان یکی دیگر از محصولات پروتئینی برای جانماندن از قافله افزایش قیمت با نوساناتی در بازار روبهرو شد. این در حالی است که مسئولان بارها اعلام کردهاند که کمبودی در عرضه وجود ندارد و به سبب مازاد تولید، دام روی دست دامداران مانده است و باید اجازه خروج یک میلیون راس دام صادر شود. با توجه به این شرایط انتظار می رفت در حوزه دام و گوشت در کشور آب از آب تکان نخورد.
منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دامکشور با اشاره به دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: اتخاذ تصمیم نادرست مسئولان در حوزه دام و گوشت کشور مبنی بر واردات ۳۳ هزار تن گوشت منجمد و تعیین نرخ در ستاد تنظیم بازار، نوساناتی در قیمت گوشت ایجاد کرد. او با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت منجمد وارداتی را ۷۲ تا ۱۲۰ هزار تومان تعیین کرده است، افزود: اتخاذ تصمیم اخیر منجر به افزایش قیمت در بخش گوسفند و گوساله شد.
پوریان از کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی مصرف گوشت در بازار خبر داد و گفت: با توجه به نبود بازار مناسب، مصرف گوشت به میزان ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافت که متاسفانه تصمیم اخیر دولت منجر به ایجاد هیجان در بازار گوشت شد، اما این وضعیت پایدار نخواهد بود.
اما علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، مهمترین دلیل افزایش قیمت در بازار و میادین میوه و ترهبار را عدم عرضه روان دام از سوی دامداران عنوان کرد. وی افزود: امید به بهبود بازار در ایام منتهی به نوروز موجب شده دامدارن نسبت به عرضه دام خود تعلل کنند.
ملکی با تاکید براینکه دامدارن نیز تا حدودی حق دارند، اظهار کرد: هزینه پرورش دام افزایش قابل توجهی داشته و دامداران برای جبران آن به دنبال بازار مناسب هستند که نوروز این فرصت را در اختیار آنها قرار میدهد. وی متوسط قیمت عرضه هر کیلوگرم دام زنده در میادین عرضه دام را ۵۵ هزار تومان اعلام کرد. ملکی تصریح کرد: عمده دام مورد مصرف در پایتخت از استان کردستان تامین میشود و اکنون متوسط قیمت دام در این استان ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان است که با هزینه حمل به تهران حدود یک هزار تومان به آن افزوده میشود.
سلطه دلالان بر بازار گوشت قرمز
سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران
در قوانین همواره برای حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان داخلی تاکید فراوانی شده است اما در حال حاضر واسطه ها و دلالان در بازار گوشت قرمز حکمرانی می کنند و نبض این بازار در دست واسطه ها است. تولیدکننده داخلی در شرایط حاضر در حالی که گوشت وارداتی در بازار وجود دارد وئ توانایی رقابت با آن را ندارد نمی تواند عرضه گوشت را داشته باشد و عملا این کار برای تولیدکننده گوشت صرفه اقتصادی ندارد. وقتی گوشت وارد و به بازار مصرف عرضه می شود در عمل تولیدکنندگان داخلی نمی توانند با قیمت های که برای شان تمام شده گوشت تولیدی خود را به بازار مصرف عرضه کنند.
متاسافانه انباشت دام در واحدهای دامداری نیز به همین دلیل و برخی دلایلی است که دلالان موجب آن شده اند. سال گذشته بیش از نیاز گوشت وارد کشور شد و همین امر دست تولیدکننده داخلی گوشت قرمز را بسته است. دلالان و واسطه ها از هر کیلوگرم گوشت قرمز ۴۰ درصد سود می برند.
گزارش هایی دریافت کرده ایم که نشان میدهد که تفاوت قیمت گوشت از دامداری تا بازار به ۵۵ درصد میرسد، درحالی که کل زنجیره از کشتار تا عرضه به مصرف کننده، حداکثر ۴۸ ساعت است. با وجود زحمات فراوان تولید، دامدار به سود منطقی نمیرسد، در حالی که با اعمال مدیریت صحیح التهابی در بازار ایجاد نمیشود. مدیریت تنها راهکار کنترل قیمت گوشت در بازار است و این درحالی است که به علت فقدان نظارت بر بازار، قیمت دام و به طبع گوشت در مناسبتهای مختلف همچون عید قربان به علت سودجویی دلالان و عوامل واسطه ۲۰ درصد گران تر میشود، در حالی که با مدیریت درست نباید اجازه دهیم از نقطه ضعف مردم سو استفاده شود.