صفحه اصلی / اصناف / حال و روز شاغلان صنایع دستی خوش نیست!
حال و روز شاغلان صنایع دستی خوش نیست!

حال و روز شاغلان صنایع دستی خوش نیست!

کسب و کار نیوز - مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی می گوید، صنعتگران و تولیدکنندگان حوزه صنایع دستی این روزها وضعیت خوبی ندارند و بسیاری از شاغلان و فعالان این صنعت از کرونا آسیب جدی دیده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، با شدت گرفتن گسترش ویروس کرونا از اسفند سال گذشته بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به ویژه صنوف خدماتی آسیب دیده و ماهها با رکود و تعطیلی مواجه شدند و این امر به کاهش درآمد و بیکاری بخش اعظمی از نیروهای کار شاغل در این مشاغل منجر شد.حالا در آستانه یکسالگی این ویروس منحوس جایی نمانده که درگیر نشده و کسب و کاری نبوده که تحت تاثیر قرار نگرفته باشد. صنایع دستی جزو آن دسته بخشهایی است که در مدت شیوع کرونا از اثرات آن در امان نمانده است.

علی محمد اسماعیلی ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صنایع دستی می گوید: در تمام دنیا حمایتهای ویژه ای از صنایع دستی صورت می گیرد ولی صنایع دستی ما عمدتا مهجور مانده و حمایت چندانی دریافت نمی کنند.

او می گوید: شیوع ویروس کرونا فعالان این حوزه را به شدت متاثر ساخته و به دلیل عدم حمایت، این صنعت آسیب جدی دیده است.صنایع دستی از جمله بخشهای اشتغالزا و درآمدزا به شمار می رود که داشتن چند ویژگی آنها را از دیگر صنایع متمایز می کند. صنایع دستی با هزینه و سرمایه کم می تواند اشتغال گسترده ای ایجاد کند. این بخش از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و ارزآوری بسیاری برای کشور به دنبال دارد.ویژگی صادراتی بودن محصولات و صنایع دستی باعث شده تا این صنعت علاوه بر ارزآوری، ارزش سرمایه گذاری هم داشته باشد و به شرط شناسایی بازارهای هدف، تولیدات صنایع دستی ایرانی را به اقصی نقاط جهان معرفی و صادر کند.

اما مدتی است حال و روز شاغلان صنایع دستی خوش نیست. صنایع دستی که زمانی با برپایی بازارچه ها و نمایشگاهها رونق می گرفت به دلیل شیوع کرونا ماهها است که زمینگیر شده و تولیدکنندگان و صنعتگران به دلیل ایجاد محدودیتهای کرونایی، امکان فروش و عرضه محصولات خود را از دست داده اند.خاطره استاد رضایی ـ رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون می گوید: با شیوع کرونا درآمد بسیاری از تعاونی های صنایع دستی و فعالان حوزه گردشگری و بوم گردی به شدت کاهش پیدا کرد و بازار صنایع دستی نیز همچون بازارهای دیگر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

او می گوید: پیشنهادهایی از سوی برخی از شهرداری ها برای برپایی غرفه های فروش و عرضه در ایستگاههای مترو مطرح شده تا فضا به طور رایگان در اختیار صاحبان کسب و کارهای صنایع دستی قرار گیرد ولی به دلیل کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی و منع تردد در اماکن و فضاهای بسته این پیشنهاد عملی نیست. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان تهران درباره حمایت از شاغلان صنایع دستی و مشکلات پیش روی آنها در دوران کرونا می گوید: در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر از صنعتگران و شاغلان حوزه صنایع دسی به طور رسمی ثبت شده اند و بیشتر فعالان این عرصه که در کارگاههای کوچک و خانگی مشغول کارند به طور رسمی ثبت نشده اند. یک عده نیز در روستاها تحت حمایت سازمان بهزیستی یا کمیته امداد و جهاد کشاورزی به تولید صنایع دستی خانگی اشتغال دارند ولی این عده مشمول دریافت بسته های حمایتی دولت نشده اند.

استاد رضایی می افزاید: عمده حمایتهای صورت گرفته از شاغلان صنایع دستی و بسته های حمایتی پیش بینی شده به آسیب دیدگان کرونا شامل حال همان ۳۵۰ هزار نفری است که کارت شناسایی و کد کارگاهی دارند و کارگاههای آنها ثبت رسمی شده است و شاغلان غیر رسمی را در برنمی گیرد.

وی درباره جلوگیری از ضرر و زیان تعاونگران و صنعتگران این حوزه می گوید: برای کاهش ضرر و زیان فعالان و تعاونگران این بخش فروش اینترنتی را در دستور کار قرار دادیم که فعالیت خود را در بستر شبکه های اجتماعی دنبال کنند و پیش بینی تخفیف برای خرید محصولات و صنایع دستی از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت حمایت از فعالان و تعاونی های گردشگری و صنایع دستی بوده است. در راستای حمایت دولت از فعالان و کسب و کارهای حوزه گردشگری و صنایع دستی، پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید؛  بر این اساس متقاضیان وام کرونا پس از ثبت نام در سامانه کارا وزارت کار و طی مراحل اولیه تایید، از امکان دریافت تسهیلات حمایتی کرونا بهره مند می شوند.

چندی قبل نیز تفاهم نامه مشترکی میان بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی و ایجاد ۳۰۰۰ شغل با حمایت از هزار طرح تولیدی صنایع دستی با اولویت آسیب دیدگان کرونا به امضا رسید و مقرر شد به فعالان صنایع دستی که در دوران کرونا دچار خسارت شده اند تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴ درصد و مدت تنفس ۶ ماهه و اقساط ۶۰ ماهه پرداخت شود.

اظهارات مدیران و مسئولان اتحادیه ها و تعاونی های صنایع دستی حاکی از آن است که تسهیلات و بسته های حمایتی پیش بینی شده نصیب گروهی از فعالان و صنعتگرانی می شود که هم اکنون به طور رسمی مشغول کارند و بخش عمده ای از کسانی که به شکل خانگی یا در کارگاههای کوچک اشتغال دارند و به تولید صنایع دستی می پردازند از دریافت این کمکها محروم مانده اند؛ از این رو شایسته است با تدبیر مناسب زمینه بهره مندی از تسهیلات حمایتی و اعتباری برای شاغلان و فعالان این بخشها که این روزها با کاهش درآمد و عدم عرضه محصولات روبه رو شده و بازار فروش خود را به دلیل کرونا از دست داده اند، فراهم شود و برای شاغلانی که متحمل آسیب بیشتری شده اند، تسهیل شرایط دریافت تسهیلات کرونایی در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.