صفحه اصلی / سرخط خبرها / انحصار دولتی در حوزه رمز ارزها

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاکچین ایران

انحصار دولتی در حوزه رمز ارزها

کسب و کار نیوز - بانک مرکزی موظف است که در حوزه فناوری های مالی رفع انحصار کند؛ ولی صحبت های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه به چند صرافی مجوز می دهیم، این دغدغه را ایجاد کرده که همه صرافی ها اجازه ندارند ولی برخی اجازه دارند که این نوعی رانت و انحصار است.

یادداشت- 
بانک مرکزی موظف است که در حوزه فناوری های مالی رفع انحصار کند؛ ولی صحبت های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه به چند صرافی مجوز می دهیم، این دغدغه را ایجاد کرده که همه صرافی ها اجازه ندارند ولی برخی اجازه دارند که این نوعی رانت و انحصار است. یعنی از آنجایی که اساسا در حوزه فناوری های مالی بانک مرکزی موظف است که رفع انحصار کند خودِ این ایجاد انحصار محل سوال است؛ به این معنا که خود بانک مرکزی ایجاد انحصار می کند. نکته دوم اینکه طبق گفته های ایشان، رمزارزهای ماین شده در صرافی هایی که اعلام کرده اند قابل مبادله خواهد بود. این گفته ها، گامی به پیش و مثبت است. نکته دیگری که در لابه لای گفته های ایشان به نظر می رسد این است که خرید و فروش بیت کوین برای بانک ها و صرافی های زیر نظر بانک مرکزی ممنوع است نه برای همه مردم. مختصر گفته بودند که آنها هم ممنوع است و منظورشان دقیقا مشخص نیست که برای چه کسانی ممنوع است. طبق بخشنامه قبلی بانک مرکزی، براساس مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی خرید و فروش بیت کوین برای بانک ها و صرافی های زیر نظر بانک مرکزی ممنوع است و احتمالا منظور ایشان همین موضوع بوده است.
احتمالا منظور ایشان همه مردم را در بر نمی گیرد. برای بانک ها و صرافی های زیر نظر بانک مرکزی تاکنون ممنوع بوده و در حال حاضر اعلام کرده اند که یک سری از صرافی ها را مجوز می دهند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.