صفحه اصلی / اسلایدر / تعطیلی گسترده واحدهای فروش آجیل
تعطیلی گسترده واحدهای فروش آجیل

مردم توان خرید آجیل را ندارند

تعطیلی گسترده واحدهای فروش آجیل

کسب و کار نیوز- با کمی اغماض نزدیک به دو هفته به پایان سال باقی مانده اما تقاضای چندانی برای خرید آجیل و خشکبار در بازار وجود ندارد. وضعیت بازار نشان می‌دهد که نه تنها قدرت مشتریان برای خرید آجیل کم‌تر شده است، بلکه مردم اگر بتوانند این محصولات را خریداری کنند هم نوع و کیفیت خاصی از این محصول را انتخاب می کنند که بسیار ارزان‌تر است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه خواربارفروشان اهواز با اشاره به افزایش عمده قیمت خواربار و ناتوانی مردم برای خرید، از اقدام به ابطال جواز کسب اعضای این صنف در اهواز به دلیل مشکلات مالی خبر داد. امیرحسین‌زاده با اشاره به کسادی بازار خواربارفروشان در آستانه عید نوروز در اهواز، اظهار کرد: مردم در خرید مایحتاج اولیه خود مانده‌اند و خریدن آجیل فعلا برای افرادی است که از وضع مالی مناسبی برخوردارند و توانایی خرید بالایی دارند.

وی با اشاره به تاثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ بر بازار خواربارفروشان افزود: پررنگ شدن حضور شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تکثیرشان در هر منطقه از شهر، باعث از بین رفتن شغل خرده‌فروشان و از جمله خواربارفروشان شده است. رئیس اتحادیه خواربارفروشان اهواز گفت: در سال جاری حدود ۳۰۰ نفر از اعضای صنف ما اقدام به ابطال جواز کسب کردند و تغییر شغل دادند زیرا نه توان رقابت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نه توان پرداخت هزینه‌های جانبی را دارند.

حسین‌زاده با اشاره به افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت‌ خواربار بیان کرد: هر کیلوگرم پسته ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان، بسته به نوع و کیفیت محصول قیمت دارد و قیمت حبوبات مانند نخود و عدس نیز هر کیلوگرم به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است. وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند، خواربارفروشان رو به نابودی می‌روند زیرا حتی توان دستیابی به سود قانونی خود را نیز ندارند.

حذف آجیل از سبد خرید

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار

یکی از اصنافی که در جریان بحران کرونا آسیب های جدی دیده است صنف آجیل و خشکبار بود. آجیل و خشکبار به دلیل اینکه کالایی خوراکی است مردم بسیار محتاطانه برای خرید آن اقدام کردند. بنابراین سال گذشته همزمان با شیوع بیماری در همین روزها ضرر و زیان بسیاری متوجه صنف شد و فروشندگان به ناچار تمام محصولات موجود را که برای شب عید خریداری کرده بودند به نصف قیمت بعد از عید به فروش رساندند. در همین حین و تا به امروز بسیاری از واحدهای صنفی آجیل و خشکبار تعطیل و یا تغییر شغل دادند و به دلیل اینکه این صنف بسیار سرمایه بر است تمام سرمایه ها از بین رفت. هزینه های سنگینی به صنف آجیل و خشکبار وارد شد و هنوز تا به امروز همان رفتار محتاطانه برای خرید وجود دارد.

البته با وجود پروتکل های بهداشتی که توسط خود اتحادیه و با همکاری وزارت بهداشت تهیه و تدوین شد مقداری آرامش به بازار این محصولات بازگشته و در شب یلدا فروش نسبتا خوبی داشتیم. آجیل و خشکبار در گروه یک کالایی قرار گرفت و دستورات جدیدی تهیه شد و با مشورت با وزارت بهداشت هم پروتکل های خوبی به دست آمد. اما برای اینکه بتوانیم میزان استقبال از خرید آجیل و خشکبار را برای نوروز ۱۴۰۰ به صورت دقیق بازگو کنیم باید منتظر ده روز آخر سال باشیم چراکه میزان فروش و استقبال از این صنف در ده روز پایانی سال مشخص خواهد شد.

این در حالی است که با وجود تبعیت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، پس از نوروز ۹۹ که اجناس روی دست فروشندگان ماند و فاسد شد و دولت هم مالیات همیشگی خود را دریافت کرد و حمایتی در این زمینه انجام نداد.

اما کاهش فروش بعد از بحران کرونا به افزایش قیمت ها نیز مربوط است. هر کالایی افزایش قیمت داشته باشد تقاضا برای آن کمتر می شود که این صنف هم استثنا نبوده است. میزان عرضه و تقاضا ازسویی و فراوانی کالاها از سوی دیگر می تواند قیمت کالا را روشن و مشخص کند. هیچگاه نمی توان قیمت را تعیین و تکلیف کرد. بنابراین قیمت مصوب برای خشکبار نداریم، هر چه عرضه بیشتر باشد، تقاضا هم بیشتر خواهد شد و هر چه عرضه بیشتر باشد می توان قیمت را کنترل کرد.

اما یکی دیگر از دلایل کاهش فروش آجیل و خشکبار کاهش قدرت خرید مردم است. هرچند این صنف نسبت به سال گذشته خیلی افزایش قیمت نداشته است اما همان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته موجب کاهش فروش شد. البته این افزایش قیمت ها بابت هزینه های صنف بوده است و دلایل دیگری همچون رشد نرخ ارز و واردات نیز دخیل بوده است. محصولات آجیل و خشکبار البته قیمت مصوب ندارد و عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص می کند. متاسفانه مدتی است که آجیل و خشکبار از سر سفره مردم حذف شده است اما امیدواریم با تمهیداتی که در حال برنامه ریزی و اجراست بتوانیم قدرت خرید این محصولات را در سبد خانوار افزایش دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.