دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری بررسی وضعیت این صنعت با بیان اینکه درحال حاضر سهم بازار تولیدات مختلف لوازم خانگی با توجه به پتانسل واحدهای صنعتی تغییر کرده است، گفت: خروج برندهای خارجی باعث شد صنعت لوازم خانگی خودش را پیدا کند و تولیدات افزایش یابد.
هاشمی با بیان اینکه در داخلیسازی و ساخت داخل قطعه رشد چشمگیری داشتیم، گفت: قطعاتی که پیش از این با خروج ارز از کشور تامین میشد در حال حاضر در داخل تولید میشود و تنها یکسری قطعاتی که تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد، وارد میشود.
وی افزود:قابلیت جهش ۲۰۰ درصدی در تولید انواع لوامخانگی در کشور با توجه به ظرفیتهای نصب شده وجود دارد.
بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی به صورت مشروط باشد
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین در مورد بازگشت برندهای خارجی در صورت رفع تحریمها گفت: همکاری با برندهای مطرح دنیا برای ارتقای تکنولوژی لازم است اما این همکاری باید مشروط و هوشمندانه باشد.
هاشمی با بیان اینکه ممنوعیت واردات جلوی پویایی را میگیرد، ادامه داد: مصرفکننده حق انتخاب دارد. بنابراین مخالف ممنوعیت واردات هستم اما باید بررسیهای لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در اقتصاد باز دنیا این طور نیست که لزوما صفر تا صد در صد تولید را خود یک کشور کشور انجام دهد و یا قبل از صادرات بازار داخل را اشباع و تولید کند ، گفت: خود تولیدکننده میتواند با ارزیابیهای اقتصادی در این زمینه تصمیم بگیرد اما ملاحظاتی هم باید با توجه به شرایط داشته باشد.
هاشمی با بیان اینکه صادرات مواد اولیه نیز باید با هوشمندی صورت گیرد، گفت: اگر بخشهای مختلف در حال صادرات مواد اولیه هستند باید بررسیهای لازم صورت بگیرد که به چه کشورهایی صادر میشود و این طور نباشد که بازارهای هدف صادراتی کشور تخریب و بازارهای کشورهای رقیب که پتانسیل صادراتی دارند، تقویت شود.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با بیان اینکه برندسازی و تولید بدون کارخانه در حال توسعه است و سبد کالا از سوی برندهای مختلف ایجاد شده است، ادامه داد: داخلیسازی و تعمیق عمق ساخت داخل باید متناسب با ماهیت کالا، مزیتهای تولید، مقیاس اقتصادی و… پیش برود.
ورود نهادهای دولتی و وابسته به صنعت لوازم خانگی ضرروتی ندارد
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با بیان اینکه میدان باید برای بخش خصوصی خالی شود و دولت و حاکمیت تنها باید بسترسازی و حمایت منطقی کنند، ادامه داد: لزومی به ورود نهادهای غیرمرتبط دولتیها و نهادهایی که از حمایت دولتی و… برخوردار هستند، به صنعت لوازم خانگی لزومی ندارد.
هاشمی افزود: بخش خصوصی با چابکی و هوشمندی کار را پیش میبرد و دولت و هیچ نهاد اقتصادی مورد حمایتی نباید به این عرصه ورود پیدا کند.
ایجاد مراکز بزرگ عرضه لوازم خانگی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایجاد مراکز عرضه به صورت متمرکز در جهت ارائه توانمندیهای کشور را احترام به حقوق و در راستای برندسازی و و ارتقای تولیدات دانست و گفت: در تمام دنیا سیستمهای عرضه مویرگی در حال از دست دادن جایگاه خود هستند و فروشگاههای و مراکز عرضه بزرگ جایگزین شدهاند. در کشور ما نیز این فرایند اجتنابناپذیر است.
هاشمی همچنین یادآورد شد: اگر چه توزیع مویرگی محصولات لوازم خانگی از طریق نمایندگیها در شرایط کنونی ادامه دارد، اما این سامانه نیازمند بازنگری است تا محصولات لوازم خانگی به شکل مدرن توزیع شود؛ یعنی علاوه بر این که هر شرکت فروش مستقیم خود را دارد به زودی صنایع لوازم خانگی تحت پوشش انجمن، به صورت متمرکز محصولات خود را عرضه میکند که در آن اولویت با حضور پررنگ نشانهای تجاری ایرانی خواهد بود.
قیمتگذاری مواد اولیه تولید لوازم خانگی به صورت جهانی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در مورد افزایش قیمت تولیدات گفت: قیمت لوازم خانگی متناسب با یکسری پارامترها تعیین میشود و مشمول قیمتگذاری تکلیفی نیست.
هاشمی با بیان اینکه مس، پتروشیمی، آلومنیوم، فولاد و… که مواد اولیه تولید لوازم خانگی است، به صورت جهانی و براساس نرخ ارز روز و حاشیه رقابت در بورس قیمتگذاری میشود، گفت: وقتی مواد اولیه به اندازه کافی عرضه نشود و حاشیه رقابت بالا رود به تناسب قیمتها نیز افزایش پیدا میکند.
وی بیا بیان اینکه نمیشود مواد اولیه را با نرخ جهانی حساب کرد و تولیدکننده را ملزم به حفظ قیمتها کنیم، لیست نهادههای تولید متناسب با قیمت و میزان مصرف در آن کالا به سازمان حمایت داده میشود.
۹۵ درصد سهم بازار به طور قانونی در اختیار کالاهای داخلی است
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه میزان واردات رسمی قانونی نزدیک به صفر است، گفت: طی این مدت تنها یکسری کالاهایی که مجوز قبلی داشتند و در گمرکات مانده بودند، وارد کشور شدند و سهم تولیدکنندگان داخلی به مراتب در بازار افزایش یافته است؛ به طوری که در حال حاضر ۹۵درصد سهم بازار به طور قانونی در اختیار کالاهای داخلی است.
هاشمی افزود: در برخی اقلام مثل سشوار مایکرویو، اتو و …تولید داخل تکافوی بازار داخل را نمیدهد که با سرمایهگذاری صورت گرفته در یکی دو سال آینده در این بازارها هم مشکلی نخواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده در یکسری بخشها و تولیدات باید حمایتهای لازم برای رشد و رقابت آنها صورت گیرد.
لزوم راهاندازی دپارتمان قطعهسازی صنعت لوازم خانگی
هاشمی در ادامه گفت: صنعت لوازم خانگی با تأمین مواد اولیه در شرایط کنونی از ظرفیت لازم برای تأمین نیاز داخل برخوردار است، به طوری که حتی میتواند به قطب لوازم خانگی در منطقه تبدیل شود که البته برای رسیدن به این هدف باید در روابط اقتصادی، تعرفههای ترجیحی و انتقال پول تسهیلگریهای لازم صورت گیرد.
وی افزود: برای تعمیق ساخت داخل و توسعه پایدار صنعت لوازم خانگی، دپارتمان قطعهسازی صنعت لوازم خانگی را راهاندازی کردیم، زیرا با توجه به اجزا و قطعات مورد نیاز باید از شبکه مطمئن تأمین قطعات برخوردار باشیم که این شبکه میتواند کشور را از وابستگیها در این صنعت برهاند و از تبعات تنشهای احتمالی بر صنعت لوازم خانگی جلوگیری کند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: در این باره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامهای امضا کردیم تا حوزه قطعه سازی صنعت لوازم خانگی را با شرکتهای دانش بنیان مرتبط کنیم ضمن این که در ذیل این تفاهم نامه کانون دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی ایجاد میشود که به نوعی ارتباط صنعت با دانشگاه است.
گردش مالی ۷ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در کشور با در نظر گرفتن ظروف چینی، کریستال و … ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است.
عباس هاشمی مهمترین مشکل صنعت لوازم خانگی، تأمین مواد اولیه پتروشیمی از واحدهای تولیدکننده است؛ به عنوان نمونه تولیدکنندگان یخچال و فریزر در تولید قطعه ایبیاس به مواد اولیه پتروشیمی نیاز دارند که تخصیص فعلی جوابگوی نیاز تولید کنندگان یخچال و فریزر نیست، از این رو وزارت صمت باید با هماهنگی با متولیان پتروشیمی، مواد مورد نیاز این صنعت را تأمین کند.
هاشمی ادامه داد: همچنین به دلیل نبود اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه پتروشیمی برای تولید، تولیدکنندگان لوازم خانگی نتوانستند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.
تامین ورق فولادی در رینگ فرعی بورس
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: تأمین ورق فولادی، مقاطع مسی و مقاطع آلومینیومی، همچنین تخصیص ارز برای قطعات و ماشین آلات وارداتی صنعت لوازم خانگی از دیگر مشکلات این صنعت است که البته در توافق با وزارت صمت مقرر شد این قبیل مواد اولیه در رینگ فرعی بورس و به صورت عرضه اختصاصی متناسب با سامانه بهین یاب در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار بگیرد.
قاچاق ۲ میلیارد دلاری لوازم خانگی در بازار ایران
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه برآوردها از سهم قاچاق در بازار حدود ۲ میلیارد دلار است، گفت: قاچاق پذیر بودن برخی از کالاها، عدم تکافوی نیاز داخلی برای تقاضاهای موجود، سلیقه مشتری و انتقاع شبکه قاچاق از جمله مهمترین دلایل قاچاق لوازم خانگی است. از سویی دیگر پولهایی وجود دارد که باید در اقتصاد بچرخد از این رو وارد سیستم قاچاق میشود و به تولید آسیب میرساند.
افزایش تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماه امسال
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین در مورد میزان تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: طی ۱۰ ماه سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۳۰ درصدی داشته است.
وی افزود: همچنین در این مدت ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد تولید ۵۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه رقم زد. ۸۵۴ هزار دستگاه کولر آبی نیز تولید شد که در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته از رشد ۱۱.۹ درصدی برخوردار بوده است.
افزایش ۴۴ درصدی تولید تلویزیون در کشور
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی همچنین از افزایش ۴۴ درصدی تولید تلویزیون در ۱۰ ماهه امسال با تولید ۹۹۵ هزار دستگاه در این مدت خبر داد.
عباس هاشمی گفت: در این مدت یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید شد که در مقایسه با ده ماهه سال ۹۸، رشد ۳۰ درصدی داشت همچنین در این مدت ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد تولید ۵۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه رقم زد.
وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۸۵۴ هزار دستگاه کولر آبی تولید شد که در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته از رشد ۱۱ و ۹ دهم درصدی برخوردار بوده است.
هاشمی تصریح کرد: باید اشاره شود که وضعیت تولید لوازم خانگی طی دو سال اخیر بسیار صعودی بود و میزان تولید سال جاری در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است؛ توسعه ظرفیتهای کشور، تغییر سهم بازار و خروج برندهای خارجی از جمله عوامل رشد تولید بوده اند.
وی افزود: البته ما علاقمند به حضور خارجیها هستیم و معتقدیم بدون همکاری با کشورهای دیگر، جلوی پویایی گرفته میشود اما با توجه به خروج اجباری خارجیها از کشور، سازندگان مجبور به تعامل با قطعه سازان شدند و بسیاری از توانمندی قطعهسازان نیز ظهور کرد و بسیاری از قطعاتی که قبلاً وارد میشد در داخل تولید شد، البته واضح است که همه مواد را نمیتوان تولید کرد از این رو امیدواریم با رفع تحریمها تعاملات افزایش یابد اما این بار بازگشت خارجیها باید مشروط و هوشمند باشد.