صفحه اصلی / اسلایدر / قفسه‌های خالی از انسولین در داروخانه‌ها
قفسه‌های خالی از انسولین در داروخانه‌ها

قفسه‌های خالی از انسولین در داروخانه‌ها

بیماران مبتلا به دیابت دوباره به دردسر افتادند. پس از بحران کمبود انسولین قلمی که اواخر نیمه اول امسال مشقت‌هایی برای این بیماران ایجاد کرده بود، حالا مدتی است که با تکرار سناریوی نایاب شدن انسولین، بار دیگر نگرانی از تامین دارو در آنها بالا رفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بیماران مبتلا به دیابت دوباره به دردسر افتادند. پس از بحران کمبود انسولین قلمی که اواخر نیمه اول امسال مشقت‌هایی برای این بیماران ایجاد کرده بود، حالا مدتی است که با تکرار سناریوی نایاب شدن انسولین، بار دیگر نگرانی از تامین دارو در آنها بالا رفته است.

آنها حالا و در روزهایی که پیک چهارم کرونا اوج می‌گیرد در صف‌های طولانی داروخانه‌های مرجع دولتی می‌ایستند تا سهمیه‌ همیشگی‌شان را دریافت کنند. وزارت بهداشت می‌گوید که اختصاص ارز برای تامین انسولین قلمی، به تأخیر افتاده اما کارشناسان دارو می‌گویند مشکل اختصاص ارز نیست، مسئله اختلاف بر سر قیمت داروست. موضوع هم تنها به تهران محدود نمی‌شود. سوم اسفند از مشهد خبر رسید که بیماران دیابتی با کمبود انسولین لانتوس مواجه شده‌اند.

این خبر را مدیر اداره داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده بود. او به کمبود انسولین نووپید و نورومکس هم اشاره کرده بود. بیماران در کرمان هم شرایط مشابهی تجربه‌ کرده‌اند و از کمبود شدید انسولین و قیمت‌های بالای آن در برخی داروخانه ها گلایه دارند.

اواسط شهریور بود که ماجرای کمبود انسولین قلمی وارد گود بحران شد. مسئله آنقدر نگران‌کننده شد که در فضای مجازی هشتگی با عنوان «انسولین نیست» راه‌ افتاد و مصرف‌کنندگان و خانواده‌هایشان، درخواست تامین انسولین قلمی داشتند. ۲۷شهریور، ۱۲۰پزشک متخصص دیابت نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتند و نسبت به خطرات کمبود دارو و تجهیزات پزشکی خاص برای این بیماران، اعلام نگرانی کردند.

آنها نوشتند که در ایران بیش از ۵میلیون بیمار مبتلا به دیابت زندگی می‌کنند که بیشتر از ۶۰۰هزار نفرشان نیاز به تزریق انسولین دارند. آن موقع اعلام شد که اختصاص نیافتن ارز، دلیل اصلی این اتفاق است. چرا که انسولین‌های قلمی، وارداتی است و برای واردات آن مشکلاتی وجود دارد. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵سال کشور، مبتلا به دیابتند، سهم تهرانی‌ها هم، ۱۲٫۸درصد است.

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.