به گزارش کسب و کار نیوز، در روزهای شیوع کرونای انگلیسی در ایران که انتظار می رود طرح های وزارت بهداشت و ازجمله طرح نسخه نویسی الکترونیک به خلوت شدن مراکز صدور دفترچه، مطب ها و داروخانه ها بینجامد تنها موجب سرگردانی مردم، شلوغی داروخانه ها و ازدحام در آنها شده زیرا پزشکان هنوز به شیوه سابق آفلاین نسخه می نویسند و داروخانه ها مجبور شده اند جورِ این کار را بکشند.
بیشترین دردسر مربوط به دهها هزار بیمارستان، کلینیک، مطب و داروخانه متعلق به بخشهای دیگر دولتی از جمله دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین مراکز بخش خصوصی است که باید به بیمهشدگان تامین اجتماعی خدمات برسانند ولی اجرای طرح حذف دفترچههای بیمه چون با اخلال مواجه شده؛ بیمهشدگان را هم به دردسر انداختهاند، تا جایی که بعضا ناچار شدهاند که هزینههای خود را به صورت آزاد پرداخت کنند.
در این میان داروخانه دارها که شاکی از بی مسئولیتی پزشکان هستند، قطعی و سرعت پایین اینترنت و قطع و وصلی های سامانه تامین اجتماعی را مهم ترین مشکل خود عنوان می کنند.
فقط دفترچه کاغذی تأمین اجتماعی را قبول داریم!
و اما بشنوید از سر بی کلاه مردم که همیشه متضرر اصلی این گونه فرایندها هستند. وقتی شما بهعنوان یک بیمه شده به مرکز درمانی مراجعه میکنید و انتظار دارید با ارائه کارت ملی از بیمه درمانی خود استفاده کنید و در پاسخ میشنوید که فقط دفترچه کاغذی تأمین اجتماعی را قبول داریم، مجبورید به شعبه یا کارگزاری خود مراجعه کنید تا دفترچه کاغذی بگیرید و آنجا هم خواهید شنید: دفترچه نمیدهیم! سوی دیگر ماجرا هم داروخانهها هستند. دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث شده داروخانهها در مقابل تصمیم بیمهها بایستند.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:
پزشکان با طرح نسخه الکترونیک همکاری کنند
در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از استقبال مردم در خصوص استفاده از طرح نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی خبر داد و نسبت به عدم همکاری برخی پزشکان و داروخانهها با این طرح انتقاد کرد. بابایی کارنامی ادامه داد: یکی از موانع این کار نداشتن اراده کافی و عدم کمک و همکاری از طرف برخی پزشکان، داروخانهها و مراکز درمانی است. این افراد میتوانند با راههایی که در اختیار آنها گذاشته شده بود برای استحقاق پوشش بیمهای بیمار و احراز هویت او به جای دستینویسی، در سامانهای که از قبل به آنها آموزش داده شده و راهنمایی شدهاند، اقدام کنند.
بابایی کارنامی با بیان اینکه بالاخره این طرح با کشور باید اجرایی شود؛ افزود: این اقدام از هدررفت منابع جلوگیری خواهد کرد و در راستای الکترونیکی کردن دولت است. مخالفت برخی پزشکان و داروخانهها درست نیست، چرا که با آغاز این کار توسط تامین اجتماعی، مردم از آن استقبال کردهاند. گروههای مخالف نیز باید همکاری کنند تا این طرح خوب، به درستی ادامه یافته و استفاده از آن آسان شود.
بار نسخهنویسی الکترونیک بر دوش داروخانهها
محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران
چالش اصلی اجرای طرح نسخه الکترونیک، آماده نبودن زیرساخت های آن و به ویژه سرعت پایین اینترنت است. اینترنت و سرعت آن در ارائه خدمتی که به مردم می دهیم، بسیار تاثیرگذار است؛ به حدی که منجر به چالش اصلی در ارائه خدمت به بیماران و اتلاف وقت مردم در داروخانه ها شده است.
در ابتدا قرار بود داروخانه ها نسخ الکترونیک را از طریق نرم افزار «سپاس» از پزشکان دریافت کنند و بعد از ارائه خدمت در داخل آن برنامه، اطلاعات به وزارت بهداشت برسد و بعد از طریق وزارت بهداشت به سازمان های بیمه ارجاع داده شود. این برنامه به هم خورد و جزیره ای رفتار کردن بیمه ها منجر به آسیب های جدی به این قضیه شد؛ به گونه ای که بسیاری از نرم افزارهای موجود در داروخانه ها با سازمان های بیمه گر متصل نیستند و این موضوع جلوی ارائه خدمت آن داروخانه ها را به بیماران گرفته و برای داروخانه هایی که متصل هستند نیز چالش جدی ایجاد کرده زیرا این داروخانه ها می بایست نسخ پزشکان را تبدیل به نسخه الکترونیک کرده و از آن درگاه ارسال کنند و این کار موجب اتلاف وقت بیماران و شلوغی داروخانه ها شده است.
در این فرایند پزشک می بایست نسخه الکترونیک را تهیه و برای سازمان ها یا همکاران خود در داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی یا سایر جاهای مرتبط ارسال می کرد؛ ولی متاسفانه پزشکان همکاری نمی کنند. درصد پزشکانی که با این طرح همکاری می کنند، بسیار پایین است و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از ایجاد مشکل بیشتر برای بیمه گذاران خود اجازه داده که پزشک روی سربرگ خود مبادرت به نوشتن نسخه کند. فرایند تبدیل کردن نسخه پزشک به نسخه الکترونیک زمان بسیار زیادی را از داروخانه می گیرد و در واقع منجر به ایجاد نارضایتی می شود چون ممکن است در نزدیکی آن داروخانه چندین پزشک باشند و در آنِ واحد چندین نسخه روی سربرگ که باید به نسخه الکترونیک تبدیل شود توسط چند پزشک به یک داروخانه ارسال شود و داروخانه نمی تواند همزمان همه آن نسخه ها را تبدیل به نسخه الکترونیک کند. لذا بیماران برای دریافت داروهای خود معطل خواهند شد. اگر این فرایند در مطب پزشکان انجام می شد، بیماران در داروخانه ها معطل نمی شدند؛ ولی چون این کار از سوی پزشکان انجام نمی گیرد منجر به اتلاف وقت و نارضایتی بیماران و شلوغی داروخانه ها می شود.
از طرفی تمام داروخانه ها هنوز این زیرساخت را ندارند و به همین دلیل داروخانه هایی که امکان ارائه نسخه دارند شلوغ تر شده اند که منجر به نارضایتی بیماران شده است.
نرم افزار برخی داروخانه ها هنوز این قابلیت را ندارد که با سازمان های بیمه گر لینک باشد و نمی توانند آن خدمت را ارائه دهند. البته تهمیداتی از طرف سازمان هایی که این نرم افزارها را در اختیار داروخانه ها قرار داده اند ایجاد شده تا آن داروخانه ها به این زمره بپیوندند؛ ولی در اصلِ ماجرا هیچ فرقی نمی کند زیرا اگر تمام داروخانه های تهران هم به این سامانه ها متصل شوند باز هم ارائه خدمت به مردم زمان بر خواهد بود چون باید نسخه کاغذی تبدیل به الکترونیکی شود که هم متضمن وقت بیشتر و هم متضمن هزینه بیشتر برای داروخانه هاست.